SH ska upp i molnet!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Hej! Vill bara skriva en liten heads up! Lite sent...! :gnissla

Sporthoj.com ska upp i molnet med framhjulet först! :yoparty Amazon EC2 för att vara specifik. Det mesta arbetet har jag redan gjort runt kod. All tidigare sajtkod var tyvärr "omöjlig" att få upp i molnet. Så jag har skrivit om allting. Kändes skönt på något sätt...

Dock några noteringar:
Vissa saker har helt enkelt inte hunnits med, specifikt bloggar / garaget (samma sak i praktiken). Planen är att istället övergå till den inbyggda mjukvaran i forumet för bloggande. Det är egentligen en bättre bloggplattform i grunden med riktiga bloggfunktioner. Grafisk, kan dock saker förbättras. Men det får tas vartefter.

Migreringen till vBulletins egna bloggplattform innebär att vi kan behålla troligen det mesta av inläggen, men tyvärr kommer bilder försvinna då vbulletins egna filhantering inte är speciellt enkelt att koppla in sig på. Har ev. en fullösning som "duger".

För att bilder och annat "fysiskt" material ska med i molnet behövs det lagras på ett skalbart sätt, antingen i S3 bucket eller i databasen.

För köp & sälj så är det löst, då det blev en egen mjukvara som lägger bilder mm i molnet. Där behålls alla annonser samt bilder.

MC-firmor kommer komma upp till hösten igen.

Så inom några dagar, senast måndag så kommer sajten ligga nere i kanske så mycket som ett helt dygn! Då migreringsprocessen kommer vara rätt tung.

(nej reklamen förbli kvar, men snusföretagets kampanj går ut snart, yay!)

Frågor kan ni väl ta här i tråden. Annars, håll tummarna att allt håller...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
:klappar

Fantastiskt vilket arbete du/ni gör! Stort tack! :Bugar


Måndagen kommer att gå till historien som ett av de längsta dygnen någonsin. Förbered er på en abstinensstorm av inlägg på tisdag. ;)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
"
För att bilder och annat "fysiskt" material ska med i molnet behövs det lagras på ett skalbart sätt, antingen i S3 bucket eller i databasen. "
Jag som fullständigt korkad internetanvändare behöver veta mer i klarspråk vad jag behöver göra med de bilder jag idag har i tex min projekttråd för att de inte ska försvinna vid migreringen
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Låter ju trevligt och hoppas då samtidigt på att allt regnande tar slut i sommar om ni nu ska upp i molnet. :crash
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
"
För att bilder och annat "fysiskt" material ska med i molnet behövs det lagras på ett skalbart sätt, antingen i S3 bucket eller i databasen. "
Jag som fullständigt korkad internetanvändare behöver veta mer i klarspråk vad jag behöver göra med de bilder jag idag har i tex min projekttråd för att de inte ska försvinna vid migreringen

Forumet berörs inte. Det är /garage och /blogg där det kan vara bra att spara sina bilder om det är enda originalet man har.
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
HAaaa!!! Jippi, jag kommer få Ulvis för mig själv ett helt dygn :banana
Undrar om man kan beställa lite nertid då och då? :crash
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tjohoo :banana:banana:banana Sporthoj ska få :ligga ett helt dygn :tuttar:tuttar:tuttar:tuttar :tummenupp:D
Fan vad jag blir avis :tuttar
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Kanske egna offline backuper på annan plats ? någon gång i månaden osv.
värt att tänka på iaf.
när man tänker molnet, tänk någon annans dator för det är vad det är.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Betyder det här att man kommer kunna gilla sina egna inlägg?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top