Kedja ojämnt spänd på olika ställen

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
Om man spände kedjan så den blev lagom spänd och sen rullade hjulet så blev den slak igen. Byte drivpaket för det var så slitet .Men nu har det börjat igen. vet någon vad som kan vara problemet?
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
ursäkta om jag är trög ;) men sitter fel ? menar du att man ska vända på dreven ?
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hur länge sedan var det du böt kedja, vad menar du med lagom spänd! En kedja ska inte vara "spänd" utan "lagom" slak.
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
En kedja som är sliten ger just detta resultatet, det kommer sig av att metallen i kedjan sträcker sig när den används.
Det är inte så att du fått en för liten dimension av kedjan till din hoj ? Då kommer detta fenomen uppstå ganska omgående om du kör lite hårt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
ursäkta om jag är trög ;) men sitter fel ? menar du att man ska vända på dreven ?

Har du möjlighet att rotera med bakdelen upphissad, hjulet "fritt"? Centralstöd eller depåstöd?

Rotera hjulet, (tänker inte rekommendera att ha motorn igång men snurra på så bra du kan för hand eller ta hjälp av någon annan som snurrar), och kolla uppifrån och rakt ner på kedjan/bakdrevets bakersta punkt. Ser du då en "vågrörelse" i längdriktningen så behöver du lossa drevmuttrarna/skruvarna och passa in drevet så det centrerar. Gälller bakdrevet.


Sitter hjulet rakt? Kolla noga! Vanligaste missen och det jag borde nämnt först.
 

gsx_

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Karlstad
Hoj
gsx 600f -98
Pär: ca 25-30 mil sen . :)
sir-väst: men då måste vel det gamla drivpaketet också vart fel dimension isåfall i och med att det var samma symtom där :p
blueridge: yes har centralstöd så ska kolla det du skrev så återkommer jag med resultatet :yoparty
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Så blev min kedja efter ca 1 500 mil. Jag misstänker att den blev skadad efter att den blivit alldeles för hårt spänd vid en service och att jag direkt efter det skjutsade en rätt fet person. Lite utsträckt m a o.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Som tidigare skrivits.Om behov finns så rengör kedjan noga samt smörj upp den och kolla om du har några skurna länkpartier på kedjan.Fram och bakdrev med kedja byts normalt sett samtidigt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Så blev min kedja efter ca 1 500 mil. Jag misstänker att den blev skadad efter att den blivit alldeles för hårt spänd vid en service och att jag direkt efter det skjutsade en rätt fet person. Lite utsträckt m a o.

Nu tänkte jag skriva nåt roligt, men jag lämnar det åt Peter.... :glömdet
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
sir-väst: men då måste vel det gamla drivpaketet också vart fel dimension isåfall i och med att det var samma symtom där :p

Nej eller snarare Alla kedjor sträcks med tiden ju klenare desto mer och tidigare.

Ju mer du gör hårda accelerationer eller dumpar koppling osv ju mer stryk tar de länkar som för tillfället är de som för över kraften från motorn till hjulet samma med motorbroms osv fast tvärtom. kan också ske när man har tung packning lite för spänd kedja och bottnar fjädring så att kedjan tar stryket osv.

På en gammal sliten kedja är länkarna olika långa och du kommer att se att det blir en gungande rörelse när du frisnurrar däcket och kollar från sidan. du ser att den sträcks och slappar av i samma rytm.
Detta beror på att delar av kedjan är utsträckt och att länkarna är olika långa i olika delar av kedjan.
Man kan motverka detta genom att inte spänna kedjan för mkt, köra lungt eller köp en starkare/grövre kedja.

Nu kan det ju finnas andra saker som kan vara fel för just dig.
25-30 mil låter som en väldigt klen kedja otroligt mycket stryk på den eller att något annat är felet.

Lycka till
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kolla efter kärvande länkar på kedjan men det borde inte finnas med tanke på att den är ny. Har du tvättat den med högtryck?

Kolla så att inte utgående axel från motorn glappar radiellt. Om det gör det är lagret vid axeln kasst.

Lycka till :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Har kedjan varit för spänd så kan man vara ganska säker på att lagret för utgående axel är skadat och kommer och börja slitas - du behöver ju inte initialt göra något åt det.

När packboxen vid utgående axel börjar och läcka lite på grund av lagerglappet låter axeln slita på den så kan du börja planlägga ett byte , det börjar lite smått så man har ofta t.o.m några tusen mil på sig.
Har du tur kan du byta det utifrån , har du inte tur får du plocka ned hela spisen:hihi

Vägde bruden 150kg och du körde över ett fartgupp i 70...känn efter så det inte kulorna är helt mos iaf:tummenupp
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Mät längden på en 15 länkar i kedjan på olika ställen och se om du får olika resultat. Borde vara detsamma oavsett vart du mäter på kedjan. Är det så, så har du något annat problem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top