Honda, suzuki, kawasaki eller yamaha??

jjo

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
bureå
Hoj
93 Honda ntv 650 revere
Är strax klar med mitt mc-kort och fundrerar vad man skall skaffa får hoj framöver. Har en ntv 650 revere från 94 som jag har övningkört lite på men börjar att inse efter att ha provat lite nyare hojar att jag nog blir en lyckligare människa om jag byter upp mig 10 årsmodeller (även om ntv:n är en fin cyckel). Är väl en 600 jag är ute efter och dom jag har spanat in på blocket är.

Honda cb600 hornet

Yamaha fz6

Kawasaki er6-n

suzuki gsr 600

Nån som har nån åsikt om dessa hojar, är inte så sugen på nå stora kåpor och alla dessa är i mitt tycke fina att titta på. Ska använda cyckeln att pendla till jobbet, nöjesköra lite på helgerna å kanske nån långtur per sommar (över 10 mil). Hur är dom att köra, försäkringspremie osv, har 3 barn och villa så den ekonomiska biten känns rätt viktig. Hade väl tänkt hitta ett ex runt 35k
 

hasern

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2013
Ort
Gävle
Hoj
XT600
Jag har ägt en FZ6 S2 och är inte helt opartisk men kan ge lite korta reflektioner. Stod för nåt år sedan i samma frågeställning och funderingar kring hojval. Honda cb600 är nog en fin hoj men försäkringen är (i alla fall för mig) avsevärt mycket dyrare. Betalade 2700 på fz6 och motsvarande cb600 hamnade över 6000 kr. Likaväl står Hondor högt i kurs begagnat och var alltså dyr i inköp. Kawasakin er6 föll bort efter som den i det här gänget har för lite effekt och jag stör mig på vibrationerna i twinnen i alla fall om man skall åka längre. Suzuki gsr600 var jag länge inne på men det föll på att många objekt saknade abs och att det är lite av en uddafågel (både på gott och ont). Suzukin har i alla fall växelindikator vilket är skönt och motorn har en riktigt trevlig karaktär. Tillslut föll i alla fall valet på yamhan som kändes förnuftig med 5 års garanti (jämför 2 hos Kawasaki), bra ekonomi både i inköp, försäkring, service och andrahandsvärde och att den bjöd på ett bra drag i början tills man vant sig.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Hondan, Yaman och Suzukin tror jag är rätt likvärdiga i karaktären och kvaliten.

Själv började jag min MC-karriär på en GSR 600. Tyckte den gjorde jobbet alldeles utmärkt på korta och långa turer och även på bana. Den har en nedsnällad GSX-R motor som jag tyckte skjutsade på bra. GSR:ens uddafågelstatus tror jag gör att man kan få loss en till ett riktigt bra pris, men också då med en liten nackdel att den kan vara svår att sälja när och om man vill göra det.

Vad du än väljer tycker jag du iallafall ska välja en med ABS. En nyare streethoj utan ABS tror jag rent generellt kan vara svårsåld.
 

jjo

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
bureå
Hoj
93 Honda ntv 650 revere
Jo abs kan nog va en braha grej. Varför är honda dyrare i försäkring? Har fått för mig att er6 finns med 2 olika motorer en med runt 75 hk och en med ca 100hk, men det kan jag ha drömt. Tycker kawasakin ser smidig och lätt ut, är inte så jätte stor i växten själv så därför är jag lite sugen på den + att jag läst gott om den. Nån som vet hur dom är att köra grusväg med, alltså byavägar inte nå skogsbilsvägar, lär bli en del att åka den typ av vägar..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jo abs kan nog va en braha grej. Varför är honda dyrare i försäkring? Har fått för mig att er6 finns med 2 olika motorer en med runt 75 hk och en med ca 100hk, men det kan jag ha drömt. Tycker kawasakin ser smidig och lätt ut, är inte så jätte stor i växten själv så därför är jag lite sugen på den + att jag läst gott om den. Nån som vet hur dom är att köra grusväg med, alltså byavägar inte nå skogsbilsvägar, lär bli en del att åka den typ av vägar..

ER6 finns bara med en motor, paralleltwin på 649cc som lämnar 51kw.
Hade en -12 och gillade den skarpt, liten och smidig trots vikten.
Ska man köra mycket utanför asfalten så hade jag nog valt en annan hoj, eller krängt på sulor med grövre mönster...
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Håller med Degenerate. Det är ju inte superroligt att köra grusväg med hojar byggda för asfalt, men det går ju. er-6:an hade 160 däck bak istället för 180 som de andra har. Det borde väl vara en fördel när det gäller gruskörningen (om än en liten sådan)?
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Vad det gäller försäkringspremien för Hondan så är det väl som vanligt höljt i dunkel. Finns väl en rad grejer som avgör, allt ifrån försärkingsbolagets uppfattning om hur pass stöldbegärligt ett fordon är till inköpspris och motoreffekt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Av dessa har jag ägt en hornet och er6.
er6 är en riktigt skitkul maskin, pigg rapp och lekfull.
Hondan är snyggare men måste varvas så in i helvete för upplevas som skoj. Kawans försäkringspremie var betydligt lägre dessutom. Köper du av en handlare så kan du teckna Kawas märkesförsäkring på svedea.

Meeeeen... provkör och se vilken hoj som gör just dig kåtast.
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Jag är lite partisk jag med, men har haft bla. Er-6 och den är klart tråkigare och känns mindre än övriga nämnda hojar. GSR har enligt min mening mest påkostad fjädring och bromsar och är inte så udda som påstås. Vill minnas den var bland de dyrare 600cc när den kom och sålde därför i mindre omfattning. Yamahan är en fin hoj med. Vilken du än tar får du inte på någotvis en dålig mc, ofta så får man konstiga svar här inne på SH. Är det inte märkesfanatiker som svarar så är det självutnämda Moto-GP förare som klankar ner på chassin, effekt etc. som de iaf inte klarar att köra fullt ut. Så du kommer att ha glädje av vilken av de fyra hojarna du än väljer.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tjejen har en guld CB 600 hornet 2007 (första med insprutning) att sälja i kanon skick om du väljer den. Själv hade jag tagit en 900-1000cc direkt då 600 är så jäkla surriga och kräver varv:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför är honda dyrare i försäkring?
Kan vara så enkelt som att Honda har högre reservdelspriser.
Vilket gör hondan dyrare att reparera.
Två exempel, en original kåpa till en sporthoj kan ligga på 40000kr.
Köper man själv kåpa från Kina 4000kr.
En plåtbit ca 1,5x1,5cm dubbel med hål i för plåtskruv, används för att spänna ihop plastdelar i kåpa, dvs en "mutter" kostar till Yamaha 50kr som reservdel.
MC-firmorna i Sverige lever på försäkringsskador.
Mina 25 öre.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jo abs kan nog va en braha grej. Varför är honda dyrare i försäkring? Har fått för mig att er6 finns med 2 olika motorer en med runt 75 hk och en med ca 100hk, men det kan jag ha drömt. Tycker kawasakin ser smidig och lätt ut, är inte så jätte stor i växten själv så därför är jag lite sugen på den + att jag läst gott om den. Nån som vet hur dom är att köra grusväg med, alltså byavägar inte nå skogsbilsvägar, lär bli en del att åka den typ av vägar..
Det är yamaha fz 6 som finns i en 98 hk och en 78 hk version. Under 07_08 såldes den ''gamla modellen'' som 78 hk medans fz 6 s2 ,n2 med abs såldes som 98 hk. Det är en av dom få moderna radfyrorna som går att strypa till a2 körkort (78 hk).
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vad det gäller försäkringspremien för Hondan så är det väl som vanligt höljt i dunkel. Finns väl en rad grejer som avgör, allt ifrån försärkingsbolagets uppfattning om hur pass stöldbegärligt ett fordon är till inköpspris och motoreffekt.
Jag gissar att effekten på 102 hk d.v.s över 100 hk istället för 98 hk hos fz6 eller gsr 600 är problemet.

Hondan är ju utrustad med elektrisk startspärr åtminstone från 2003.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
ER 6 n platsar inte bland dom andra hojarna. Det närmaste är kawasaki z 750 2007 - , det är en mc med betydligt mer bottendrag samt högre vikt. Där är dimensionerna i stort sett som 1000 cc hojarna.
 
Last edited:

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Jag gissar att effekten på 102 hk d.v.s över 100 hk istället för 98 hk hos fz6 eller gsr 600 är problemet.

Hondan är ju utrustad med elektrisk startspärr åtminstone från 2003.

Jepp, 100 hästarsgränsen låter så pass töntig att det mycket väl kan stämma (försäkringsbolagen står inte så speciellt högt i kurs hos mig)... :rolleyes:
 

jjo

Ny medlem
Gick med
13 May 2014
Ort
bureå
Hoj
93 Honda ntv 650 revere
Det är yamaha fz 6 som finns i en 98 hk och en 78 hk verison. Under 07_08 såldes den ''gamla modellen'' som 78 hk medans fz 6 s2 ,n2 med abs såldes som 98 hk. Det är en av dom få moderna radfyrorna som går att strypa till a2 körkort (78 hk).

Kan nog stämma att det va den hojen jag läst om. Får se vad det blir gör nått. Man ska ju hitta nått inom rimliga avstånd. Men det kanske byts mer hojar till hösten..
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Kan uttala mig om GSR 600 och ER6 då jag haft Suzukin i ca 1000 mil och min sambo har en ER6

Enligt mig spelar de 2 inte alls i samma division, Suzukin har en helt annan prestanda än Er6, Suzukin mer påkostad i alla avseenden. Därmed inte sagt Er6 är en tråkig hoj. Trivdes alldeles utmärkt med Suzukin och tycker att det är bland det mer prisvärda man kan hitta begagnat.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Jag fastnade för en Hornet 600 2001 alltså inga abs och helt naket. Tycker det jättelilla jag kört att det är en suveränt skön hoj. Tycker också Att den går förbannat bra när man varvar ur ordentligt. Sitter cross styre på den o jag som är kort och kört en del enduro så kändes det rätt direkt. Får väl se vad som händer när man tagit lappen pm man vill ha mer eller om det räcker. Köpte min för 20 lapp och kommer förmodligen få tillbaks dom pengarna när man säljer den. Dock så kommer d väl på lite mer saker på den. Tycker Hornet verkar vara en kanonhoj. Jag stod emellan Bandit och Hornet o känner att jag själv har mer tillit till Honda än Suzuki. Ta o åk o kolla o provkör dom olika modellerna du funderar på o välj sen. Alla tycker ju olika:).
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Jag fastnade för en Hornet 600 2001 alltså inga abs och helt naket. Tycker det jättelilla jag kört att det är en suveränt skön hoj. Tycker också Att den går förbannat bra när man varvar ur ordentligt. Sitter cross styre på den o jag som är kort och kört en del enduro så kändes det rätt direkt. Får väl se vad som händer när man tagit lappen pm man vill ha mer eller om det räcker. Köpte min för 20 lapp och kommer förmodligen få tillbaks dom pengarna när man säljer den. Dock så kommer d väl på lite mer saker på den. Tycker Hornet verkar vara en kanonhoj. Jag stod emellan Bandit och Hornet o känner att jag själv har mer tillit till Honda än Suzuki. Ta o åk o kolla o provkör dom olika modellerna du funderar på o välj sen. Alla tycker ju olika:).

Edit: enligt den Honda butiken jag va i köpte lite oljefilter o sånt så va Svedea Hondas märkesförsäkring?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top