Hilfe! KTM rc8r VS Japsare

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Jag har en rc8 och bet 6300.- Hel/Hel och dessutom avställningsbar.Den kan dessutom vara till salu.
Den är naturligtvis orange ! en 08 och har gått 1000 mil ,köpt 09och 700mil i min ägo .
Ny olja o filter och uppdaterad programvara och acra helsystem,mm. den är i superskick.
Skriv en rad eller ring 070-6265149 om intresse finns

/ Peter

Riktigt bra premie på din KTM :tummenupp
Jag kollade på mig idag, en 2011 Hel/Hel= endast 2161kr/mån.
Är ju fan helt sjukt :huvet ! Men men, ska man va fin får man lida pin :D
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Vilket gnäll över försäkringar...Panigale 1199s 2013 58 000 hel / hel...DÄR har man något att klaga på ...2500 i månaden hel / hel hade varit ett fynd...
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Äger nu: Rc8R 2010
Har ägt: Gsxr 750 & 1000 k9 bla

Det skiljer MYCKET mellan olika försäkringsbolag på denna hoj. Ringde runt till samtliga och i slutet såg det ut såhär för halv helår (i kr):

Trygghansa: 7641
Länsförsäkringar: 13978
Folksam: 24189

För att stärka min poäng, med min Gsxr 1000 K9 var Folksam billigast på marknaden (nej ingen märkesförsäkring eller ngt sånt)

Alltså, kolla runt ordentligt! :fakta

Hojen är för övrigt grymt kul, det bara mosar på. Är lite som att köra en BMW 550D, slutar liksom aldrig skjutsa på. Gällande chassi/ bromsar osv: :Bugar

Köp! :tummenupp
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag testkörde en KTM RC8R för nåt år sen på Bikedagarna i Trollhättan. Det som slog mig var att den kändes väldigt stor. Körställningen kändes också väldigt upprätt, touringaktig jämfört med den gamla FZR600:an jag ägde då och givetvis jämfört med min nuvarande R1 -98, alltså inga nya grejer som jämförelse dock. Kraftöverföringen kändes väldigt "av och på". Inte ryckig men okänslig eller "el-aktig" på nåt sätt. Kan iofs ha att göra med att jag inte riktigt gillar twinnar. Jag vill ha en rak fyra som bara matar på.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Jag testkörde en KTM RC8R för nåt år sen på Bikedagarna i Trollhättan. Det som slog mig var att den kändes väldigt stor. Körställningen kändes också väldigt upprätt, touringaktig jämfört med den gamla FZR600:an jag ägde då och givetvis jämfört med min nuvarande R1 -98, alltså inga nya grejer som jämförelse dock. Kraftöverföringen kändes väldigt "av och på". Inte ryckig men okänslig eller "el-aktig" på nåt sätt. Kan iofs ha att göra med att jag inte riktigt gillar twinnar. Jag vill ha en rak fyra som bara matar på.

En hel del som är justerbart. Stor skillnad på snällaste och elakaste läget...
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Blev gixxer 1000 k8 igen. Men nästa säsong blir det nog Twin och ktm!:yoparty
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Nu är jag där igen, vid vägskälet!
Fick något grovt hjärnsläpp och köpte en harley streetbob förra hösten för att jag tyckte att jag skulle ta det lugnt och bara mysa. Fett trist. Den är såld, körde sammanlagt 10mil haha:tungan
Så nu står jag där: Rc8 eller ZX-10r 2011 o framåt, har haft nästan alla andra superbikes.
Är rc-8 så kass som man läser och hör om man jämför rc8r från -11 och framåt??? Behöver lite guidning nu, så all input är av värde. Tack på förhand boyz n girlz!

Edit: rc8-08 alltså, är den så jävla dålig mot för en -11 t.ex?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En arg twin är ändå något som medger en helt annan känsla. Du måste bara prova för att bedöma om det är den känslan du uppskattar eller ej.:banana
Nejnej, den är inte "kass", vart får du det ifrån?

Nu kör jag väl in handen i ett getingbo, men KTM`s finish skulle jag inte vilja betala för. Nu kommer väl KTM:arna att lyncha mig :) men japsen ger ju mig betydligt större kvalitets intryck. Motoreffekten är inte allt....
Gammalt inlägg, men blev lite förvirrad,
Nota bene, äger ingen ktm men väl ägt Honda, Yamaha och Suzuki.

Att prata om att ktm har bristande finish samtidigt som en åker japansk är väldigt motsägelsefullt.
Allt från svetsar, till kabeldragning, passform på kåpor och materialval i vissa komponenter ger inte alls ett intryck av nån "finish" att sukta efter
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Om du har svårt gå hela vägen från rad4 till twin, varför hoppar du inte på en V4?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Rsv:Bugar

Köp en Touno om du vill mysa? Jåke kan garanterat rekommendera en och vilket ljud.. Mötte en igår:) Lätt roligaste hojen ja har kört!
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Rsv:Bugar

Köp en Touno om du vill mysa? Jåke kan garanterat rekommendera en och vilket ljud.. Mötte en igår:) Lätt roligaste hojen ja har kört!

Tror du missförstår, det är färdigmyst nu :crash Nu är det roadrace som gäller till 200%. Och jag tror inte rc8 är kass, jag undrar bara om den uppdaterade R modellen från -10 och framåt är mkt bättre? Skiljer ju 25 hästar och 50 kubik nästan... b.la.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tror du missförstår, det är färdigmyst nu :crash Nu är det roadrace som gäller till 200%. Och jag tror inte rc8 är kass, jag undrar bara om den uppdaterade R modellen från -10 och framåt är mkt bättre? Skiljer ju 25 hästar och 50 kubik nästan... b.la.

Min vanliga RC8 med 155 hästar på pappret bänkades till 149 på slangen så skillnaden kan kanske vara större på pappret än i verkligheten...

Den står på Funbike i Västerås och ska bort för högst 58' om du är sugen...
 
Last edited:

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Min vanliga RC8 med 155 hästar på pappret bänkades till 149 på slangen så skillnaden kan kanske vara större på pappret än i verkligheten...

Den står på Funbike i Västerås och ska bort för högst 58' om du är sugen...

Oj fan det var ett litet tapp:rock. Tyvärr tror jag att det styr andrahandsvärdet lite också bättre behållning på dom nyare.... iaf som jag tror. Men visst 58 är helt klart överkomligt! Ligger den på deras hemsida?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här finns en rad recensioner från MCN och ägare.
Det mest intressanta tycker jag är att läsa recensionen av en senare modell.
För i den beskrivs ofta vilka fel/barnsjukdomar det var på den tidigare modellen.
Fel/barnsjukdomar som är fixade på den senare modellen.
Och som alltså finns på den tidigare modellen.
Och läs ägarrecensionerna.
Uppenbart det finns ägare som fått "måndagsexemplar".
Men det behöver man inte köpa en KTM för att få. Bara kolla Motorrads 5000mila test.
Vilka modeller som hamnat nära botten på listan.....
Och med tanke på att Motorrad körde KTM RC8 på Nardobanan 2010(?) med 95 OKtan trots det står i manualen att RC8 alltid ska köras på 98 Oktan vid hårdkörning så är jag inte förvånad att KTMs tekniker när han såg skadorna på motordelar efter 5000 mil ifrågasatte om Motorrad kört på rekommenderad olja.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/rc8/2008/
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/rc8r/2009/
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/ktm/rc8r/2011/
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top