Lämpliga mc-kläder i Svenssons garderob?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har en kompis som skulle vilja åka med mig på hojen. Grejen är bara att jag inte har några mckläder att låna henne mer än hjälm och möjligtvis handskar. Frågan är vad som är lämpligast att ha på sig för övrigt? Det är ju allmänt känt att jeans bränner fast i huden vid krasch men funkar det ifall man har ett underställ?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
ge henne dina skyddskläder och kör själv i shorts och flip-flops :tummenupp
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Antar det inte är ett varv runt parkeringen det gäller.
Det finns väl knappast några kläder som plötsligt kommer skydda som ett vettigt ställ, kan inte tro något kommer i närheten.

Håller faktiskt med Klubba där isf. Om du ska skjutsa henne och någon ska vara utan skyddskläder ska det vara du.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Skinnjacka (av vanlig model, ej mc) helst tjock kommer nog skydda bättre än någon annan Icke mc jacka där ute skulle jag tro. så om någon av er har en sådan, så är det de jag rekommenderar. alt leta på blocket beg billigt allväders ställ. bättre än inget :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är inte bomullstyg, dvs jeans, som bränner fast i huden, det är understället i polyester som smälter. Det är dock inget problem om man går omkull med jeans, eftersom dom kommer att vara söndertrasade långt innan det blir någon friktionsvärme :rolleyes:
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
ge henne dina skyddskläder och kör själv i shorts och flip-flops :tummenupp
Hade jag gärna gjort om det inte vore för att jag är 204cm lång och hon 167cm. Mina mckläder på henne gör knappas någon nämnvärd nytta då alla skydden lär sitta helt fel. Hade vi varit jämnstora hade jag kört naken :hihi

Hittade farsans gamla skinnjacka i garderoben, den är ju tjockare än ett skinnställ och pytteliten på mig, den får nog duga så länge.

Nederdelen är ju betydlig värre, hotpants är ju inte direkt lämpligt...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade jag gärna gjort om det inte vore för att jag är 204cm lång och hon 167cm. Mina mckläder på henne gör knappas någon nämnvärd nytta då alla skydden lär sitta helt fel. Hade vi varit jämnstora hade jag kört naken :hihi

Hittade farsans gamla skinnjacka i garderoben, den är ju tjockare än ett skinnställ och pytteliten på mig, den får nog duga så länge.

Nederdelen är ju betydlig värre, hotpants är ju inte direkt lämpligt...

Huggarbyxor? :D
 

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Ort
På vischan
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98
Låna riktiga kläder av någon. Det vore väl inte kul om hon skulle skadas?!
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
stringbikini :tuttar
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hade jag gärna gjort om det inte vore för att jag är 204cm lång och hon 167cm. Mina mckläder på henne gör knappas någon nämnvärd nytta då alla skydden lär sitta helt fel. Hade vi varit jämnstora hade jag kört naken :hihi

Hittade farsans gamla skinnjacka i garderoben, den är ju tjockare än ett skinnställ och pytteliten på mig, den får nog duga så länge.

Nederdelen är ju betydlig värre, hotpants är ju inte direkt lämpligt...

Enda gången detta påstående stämmer. Knappt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Det är alltid viktigast med skydd första gången med en ny person. :fakta

Du kan ju alltid fuska och låta din vän dra på sig jeans och tröja med skidkläder/skinnjacka över, de brukar ju vara lite slitstarkare. Sedan tar ni en tur i lugnt tempo och avbryter innan det går för fort. När du har henne fast så köper du ett ställ i rätt storlek till henne så är ni skyddade båda två.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Är det en tillfällig tur så kanske det finns nån polare som kan låna ut

Sedan då hon är fast (i åkningen) så sök på blocket
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Sen beror det ju lite på om damen ifråga är snygg. För är hon inte det...vad är då poängen med att bemöda sig med skyddskläder liksom.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Tillräckligt snygg? Klart hon är det!

Sen beror det ju lite på om damen ifråga är snygg. För är hon inte det...vad är då poängen med att bemöda sig med skyddskläder liksom.

Skönheten finns väl i betraktarens öga eller? :rolleyes:
Dessutom med skyddskläder på vem ser skillnad på träskpadda eller puma? Skulle inte det heller funka så går det väl alltid att supa henne snygg! Fast det är väl inte direkt kompatibelt med ämnet och aktiviteten rent allmänt. :fyllisar Och f-n vet om en snyggsupning sitter i tillräckligt länge?:hihi

Jag utgår, självklart från att kexet ifråga är tillräckligt snyggt för den som frågar...så klart att hon skall ha vettiga grejor! :tummenupp Vad andra ev. skulle tycka om damen ifråga är en helt annan diskussion. Alla verkar dessutom utgå från att TS och kexet ifråga har en sån relation att snygghetsrekvisitet skulle vara uppfyllt, med råge.:rolleyes:
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Sen beror det ju lite på om damen ifråga är snygg. För är hon inte det...vad är då poängen med att bemöda sig med skyddskläder liksom.
Hon är riktigt het... :tummenupp Grejen är att hon vill ta kortet men hon har aldrig åkt innan så hon vill bara testa för att se så det verkligen är hennes grej. Annars är ju inte en DR någon hoj man skjutsar brudar på, normalt sett. :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ibland ser man tjejer som säljer i princip oanvända skinnställ, typiskt avhängda fd spättor:hihi
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som sagts innan...
Ryggskydd: Någon form av ryggskydd är bra. Biltema har billiga, annars kan en ryggsäck liggunderlag i ge en viss dämpning. Personligen har jag ett extra ryggskydd hemma som jag släpar med mig till provåkare. Viktigast efter hjälm är ryggskydd. Har jackan stoppning kan det ju duga om det är en fintus med lägre risk.
Överkropp: Skinnjacka eller liknande med bra vindstopp och tjockare för både värme och slitstyrka (klart)
Ben: Kraftiga byxor, ej bomull om du kan undvika det. Arbetsbyxor eller skinnbyxor. Yogabrallor innanför och träningsbyxor för vindskydd utanpå kan också fungera. Kolla med henne vad hon har själv. Man skall vara villig att springa och slänga sig glidande på asfalten. Riktiga kläder för benen är oftast det som jag har problem att få "provåkare" att ha på sig. Blir ofta jeans, vilket iofs är bättre än att åka naken eller skjorts iallafall.
Skor: Kängor eller rejälare vinter/höst skor, definitivt utan klack. Helst i läder så de håller bättre. Hightop sneekers funkar, men lämna conversen och klackade boots i hallen hemma.

Ge henne kunskap:Kör med insidan bara, tänkt på att instruera henne i hur hon skall sitta, klämma åt med ben, titta över din insida axel i kurvor och inte röra sig i sidled vid stoppljus/stillastående.
Jag har varit ute med min tant en del innan hon fick kläder och man får helt enkelt fundera mer över vad man gör.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top