Bandag Falkenbergsbanan 24 augusti.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ok. Men skulle det ändra sig att banhojar med förare som bara har körkort är välkomna så är vi fem stycken som gärna kommer. Känns som diskussioner går lite fram och tillbaka i denna fråga.. .
Nu senast lät ju till och med smc vara med och köra i en "snabb" grupp på knutan. Utan föråkare och utbildning...
Jag vill bara klargöra att reggade och trafikförsäkrade mc kommer att vara välkomna om föraren har mc-körkort. Oklarheterna gäller enbart kombinationen mc körkort och oförsäkrade hojar.

Jag vet samtidigt att sydskånes mc tillåter den lösningen som du beskriver samt nästan alla privata arrangörer. Men fmk har möjlighet att låta licensförsäkringen gälla eftersom dom uppfyller alla krav på funktionärer och banlicens m.m.
 
Last edited:

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Angenämt problem dock... känns verkligen som om banköring är ordentligt på uppgång de sista åren.
SMC Sport fyller på mer och mer med licenstangande personer.
Skall bli kul att se hur scenen ser ut om några år.


Ja, det är många som vill köra den helgen. Falkenberg bandagar, sm-final linköping, actionpics på mantorp, smc väst på kinnekulle och smc skåne på knutstorp.

snacka om valfrihet ....
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Så man får alltså inte köra med hoj som är avreggad på det här arrangemanget?

Typ nej som du aldrig har fått göra när fmk arrangerar (ivf inte så länge jag har kört deras bandagar) och såtillvida det inte är både gat och banhojar som delar! Det är liksom ingen privat aktör som har hyrt banan utan en klubb som arrangerar denna bandag. Fattar inte varför många har har hakat upp sig på just detta att man inte får köra med oregad banhoj på denna körning. Ni måste skilja lite på detta arrangemang kontra actionpics, fiver (även om dom har upphört med sin verksamhet) osv. Dessa bandagar skiljer sig inte från de vanliga onsdagskörningarna, där är inte oreggade banhojar välkomna i gatgrupperna heller så jag förstår inte riktigt vad som är oklart. samma regler gäller dessa två heldagar som på falkens vanliga onsdagskörningar med den lilla skillnaden att det förmodligen bara blir gathojar dvs besiktigade och godkända hojar samt påställda och försäkrade samt att det är några timmar längre att försäkringen inte gäller bankörning är en annan femma men det är dessa regler som gäller punkt.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hur ofta har vi inte hört att tjejer minsann också kan, varför ska dom då få egen tid? Är det bara ibland dom kan? Det blir väl tre grupper och den lugna gruppen lär passa även de "som kan"! You go girl typ, det får vara slut på den här manshatande diskrimineringen av oss män hela tiden:mad:

Det är fler som diskriminerar!!!! http://www.motorrad.se/?nid=1729
Jäkla typer!:)
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Typ nej som du aldrig har fått göra när fmk arrangerar (ivf inte så länge jag har kört deras bandagar) och såtillvida det inte är både gat och banhojar som delar! Det är liksom ingen privat aktör som har hyrt banan utan en klubb som arrangerar denna bandag. Fattar inte varför många har har hakat upp sig på just detta att man inte får köra med oregad banhoj på denna körning. Ni måste skilja lite på detta arrangemang kontra actionpics, fiver (även om dom har upphört med sin verksamhet) osv. Dessa bandagar skiljer sig inte från de vanliga onsdagskörningarna, där är inte oreggade banhojar välkomna i gatgrupperna heller så jag förstår inte riktigt vad som är oklart. samma regler gäller dessa två heldagar som på falkens vanliga onsdagskörningar med den lilla skillnaden att det förmodligen bara blir gathojar dvs besiktigade och godkända hojar samt påställda och försäkrade samt att det är några timmar längre att försäkringen inte gäller bankörning är en annan femma men det är dessa regler som gäller punkt.

Ok, min fråga var ärligt ställd så jag förstår inte den irriterade tonen. Jag har bara bara kört med arrangörer tidigare där det varit ok med oreggad hoj och var inte klar över den här skillnaden. Hoppas att det är ok att ställa frågor om arrangemanget om det är något man undrar över.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Frågan är långt ifrån ointressant eftersom flera bolag gått ut och sagt att trafikförsäkringen m.m. inte gäller. Det medför att dom deltagarna inte bör komma på ett arr där arrangören kräver trafikförsäkrad hoj. Alltså bidrar dom reglerna till att skapa total förvirring för deltagarna. Det är en orsak till att flertalet privata arr inte kräver reggad hoj.

Min åsikt är att kravet måste omprövas om klubben skall fortsätta att arrangera den typen av körning i egen regi. Det gäller särskilt snabb grupp.
 
Last edited:

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Tjo!
Är det bestämt vad det kommer kosta boka en eller 2 dagar?
Tycker jag läst hela tråden och alla sidospår men bara sett att det kommer vara "billigaste" bankörningen i år.
//Bodin
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tjo!
Är det bestämt vad det kommer kosta boka en eller 2 dagar?
Tycker jag läst hela tråden och alla sidospår men bara sett att det kommer vara "billigaste" bankörningen i år.
//Bodin

Korrekt! Styrelsemöte på tisdag och sen kommer alla uppgifter!:tummenupp
 

Tottan77

Söker......
Gick med
13 Apr 2013
Ort
Horred
Hoj
Kawa Z900
Kommer SMC att vara inblandade i aug? Jag har min hoj försäkrad hos Svedea... Ska erkänna att jag har läst deras villkor o blir inte klok på dem. Tycker de ändras hela tiden! Kan någon mer erfaren hjälpa mig o säga vad som gäller vid körningen den helgen? Även vad som gäller vid "vanlig" onsdagskörning på Falkenbergsbanan! :va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kommer SMC att vara inblandade i aug? Jag har min hoj försäkrad hos Svedea... Ska erkänna att jag har läst deras villkor o blir inte klok på dem. Tycker de ändras hela tiden! Kan någon mer erfaren hjälpa mig o säga vad som gäller vid körningen den helgen? Även vad som gäller vid "vanlig" onsdagskörning på Falkenbergsbanan! :va
Utgå från att smc inte är inblandade eftersom både smc väst och smc skåne håller kurser den helgen på Kinnekulle respektive Knutstorp samt stöttar rr sm med funktionärer.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er!
Ikväll är det möte på motorklubben och vi ska bestämma saker. Jag har en fundering…

Minns inte exakt varför vi valde sista helgen i augusti, och jag kunde DÅ inte hitta så många krockar med andra arrangörer, men nu visar det ju sig att det är RÄTT många som kör samma helg, bland annat på Knudan som ju ligger rätt nära. Så, men fråga är:

Skulle vi köra helgen efter istället? Den 6-7 september? Det är tomt i Sporthojs Bandagskalender den helgen… HJÄLP oss fatta ett bra beslut!
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Helgen efter är betydligt bättre.. Då blir det ingen konkurans om deltagarna på smc kurserna på Knutstorp respektive Kinnekulle. RR sm finalen är avklarad o.s.v.
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Den 6-7 september menar du väl?
Den 2-3 september är tisdag och onsdag

Hej på er!
Ikväll är det möte på motorklubben och vi ska bestämma saker. Jag har en fundering…

Minns inte exakt varför vi valde sista helgen i augusti, och jag kunde DÅ inte hitta så många krockar med andra arrangörer, men nu visar det ju sig att det är RÄTT många som kör samma helg, bland annat på Knudan som ju ligger rätt nära. Så, men fråga är:

Skulle vi köra helgen efter istället? Den 2-3 september? Det är tomt i Sporthojs Bandagskalender den helgen… HJÄLP oss fatta ett bra beslut!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top