Bandag Falkenbergsbanan 24 augusti.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
För att de vill ha det! Det var tydligen SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ många som tyckte det var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ skönt att slippa alla boys på tjejdagarna!:fakta

Då innebär det att jag får mkt bantid, jag kommer nämligen att utropa mig som feminist men endast mellan 30-31 augusti:tummenupp

Jag ska göra kaos i tjejgruppen:D
 
Last edited:

wavesswe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6-N -08
vad är adressen till hemsidan för att läsa om detta? samt behöver man vara medlem i något eller ha licens? ny här i MC världen. :) men hade gärna kommit ut och testat bana för att bättra på mina kunskaper!

MVH Mathias
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
vad är adressen till hemsidan för att läsa om detta? samt behöver man vara medlem i något eller ha licens? ny här i MC världen. :) men hade gärna kommit ut och testat bana för att bättra på mina kunskaper!

MVH Mathias

Googla falkenbergs mk!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Dom krav som falkenbergs mk har på gathojar är mc-körkort och försäkrad gatgodkänd hoj. Föraren skall använda full skyddsutrustning bestående av heltäckande hjälm, handskar, mc-stövlar, mc-ställ (skinn eller textil) samt ryggskydd.
 

Demp@

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Men vafan. Ingen racegrupp? Köpte mig en banhoj och tog licens iår för att få köra lite mer. Och nu får man inte ens köra med banhojjen! Pengarna tillbaka för min medlemsavgift falkenberg! Sur och bitter..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Men vafan. Ingen racegrupp? Köpte mig en banhoj och tog licens iår för att få köra lite mer. Och nu får man inte ens köra med banhojjen! Pengarna tillbaka för min medlemsavgift falkenberg! Sur och bitter..

Så oft som du bytar är det lite svårt att veta vilket upplägg man ska köra:D annars har du plenty med köra innan heldagarna (licens) bara att kolla kalendern:tummenupp
 

Demp@

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
Vadå bytar? Är det någon heldag på falken?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Vadå bytar? Är det någon heldag på falken?

Ja det utgår jag ifrån iom att denna tråden handlar om bandagar den 30:e och 31:e augusti dvs lör-sönd. Tydligen så hade klubben ett par bullerdagar kvar att bränna och då verkar det som att dom har kommit fram till att två heldagar, det kör vi på typ.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ett problem i sammanhanget är försäkringsfrågan. Det är flera försäkringsbolag t.ex Svedea som har förklarat att trafikförsäkringen inte gäller på bandagar eller snabb grupp på smc kurser. Det gör att flera deltagare inte bör vara placerade gatgrupper.

Dom frågetecknen gör att merparten av dom privata bandagsarrangörerna samt sydskånes mc klubb har slutat kräva gatgodkänd hoj.

Det finns nästan ingen som har snabb grupp som ''trafikförsäkrad grupp''


Tråkigt att behöva skriva om problem ihop med en sådan positiv tillställning.

Jag förstår inte riktigt VEM som har ett problem här… Inte FMK iaf väl? Eller? Det är väl deltagarna som har ett eventuellt problem med sitt samvete här. Eller hur menar du?

När jag körde gata var det SJÄLVKLART att försäkringen inte gällde när man körde bana. Och det är väl rätt rimligt kan jag tycka...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men vafan. Ingen racegrupp? Köpte mig en banhoj och tog licens iår för att få köra lite mer. Och nu får man inte ens köra med banhojjen! Pengarna tillbaka för min medlemsavgift falkenberg! Sur och bitter..

I Juli och augusti är det 4 kvällskörningar för licensförare och 3 för gatåkare.

- - - Updated - - -

Ja det utgår jag ifrån iom att denna tråden handlar om bandagar den 30:e och 31:e augusti dvs lör-sönd. Tydligen så hade klubben ett par bullerdagar kvar att bränna och då verkar det som att dom har kommit fram till att två heldagar, det kör vi på typ.

Typ!!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag förstår inte riktigt VEM som har ett problem här… Inte FMK iaf väl? Eller? Det är väl deltagarna som har ett eventuellt problem med sitt samvete här. Eller hur menar du?

När jag körde gata var det SJÄLVKLART att försäkringen inte gällde när man körde bana. Och det är väl rätt rimligt kan jag tycka...
Men fmk har som krav att deltagarna skall åka på en trafikförsäkrad och påställd hoj i gatgrupp. Det gör att dom deltagarna som inte uppfyller kravet uteblir.

Många arrangörer t.ex sydskånnes mc kräver endast att föraren kan visa upp mc körkort eller licens. Sedan skapar man grupper helt styrt av hastighet och förarskicklighet. Den lösningen skapar säkrare och trivsammare grupper för alla förare. Exempelvis placerar man en oerfaren junior förare i lugn grupp istället för i ''snabb'' licensgrupp. Jag tror att den indelningen är en förutsättning för att få juniorer att våga börja med rr.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En riktigt fräck grej hade varit att skapa en stor licenskurs av alltihopa. När dagarna är över, då står 75 förare med en egen rr licens och klubben med en massa nya medlemmar. Det är sådana grejor som låtsasrace m.m. som flera ''rejsputte ab'' har börjat med.

Man måste ha lite Visioner om inte all verksamhet skall hamna hos företag typ actionpics.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror helt på vad för slags tjejer det är.....

För att de vill ha det! Det var tydligen SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ många som tyckte det var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ skönt att slippa alla boys på tjejdagarna!:fakta

För många år sedan höll jag i kurserna i en Klätterklubb. Bergsklättring alltså.
Vi hade fått höra om efterfrågan på kurser för enbart tjejer. Så det planerades in en "tjejkurs" under våren. Som omväxling till de vanliga klätterkurserna.
Så ringer en tjej och vill gå klätterkurs. Jag talar om att det är dags men att vi också har en kurs lite senare enbart för tjejer. Och får svaret: Vad tror du man går klätterkurs för?
För alla som inte fattar direkt så är det faktiskt så att många tjejer gärna träffar killar.
För den här tjejen var det den vanliga klätterkursen som gällde.
Tjejkursen blev inställd.
Men det här var för 30 år sedan och tjejer och killar är inte desamma idag?
Och bergsklättring är en mycket extremare sport än köra hoj.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
För många år sedan höll jag i kurserna i en Klätterklubb. Bergsklättring alltså.
Vi hade fått höra om efterfrågan på kurser för enbart tjejer. Så det planerades in en "tjejkurs" under våren. Som omväxling till de vanliga klätterkurserna.
Så ringer en tjej och vill gå klätterkurs. Jag talar om att det är dags men att vi också har en kurs lite senare enbart för tjejer. Och får svaret: Vad tror du man går klätterkurs för?
För alla som inte fattar direkt så är det faktiskt så att många tjejer gärna träffar killar.
För den här tjejen var det den vanliga klätterkursen som gällde.
Tjejkursen blev inställd.
Men det här var för 30 år sedan och tjejer och killar är inte desamma idag?
Och bergsklättring är en mycket extremare sport än köra hoj.

Lite det jag också är rädd för! Med tanke på "intresset" från tjejerna enligt falkenbergs mk till de här bandagarna borde det dyka upp minst 30 stycken då dom nu får egen tid på banan men tyvärr tror jag inte det kommer ens en handfull, jag hoppas jag har fel men tvivlar starkt på det men hur som innebär det att det blir mindre köra för att "de som kan när det passar dem själva" får egen tid, tre grupper ska bli fyra med en jävla massa dötid pga av "de som bara kan när det passar dem" ska ha egen tid!

Själv anser jag att väldigt många tjejer är väldigt duktiga på att köra hoj ungefär som det finns killar som är bättre och sämre anser jag att tjejerna kan köra i den lugna gruppen även om det nu är så fruktansvääääärt obehagligt att behöva köra med pojkar! Med tanke på sveriges jävla jämställdhetsiver så anser jag ivf att detta är diskriminerande å det grövsta:mad:
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet med tjejgrupp är att många tjejer är skickliga piloter med flera shk bakom sig, dessa tjejer passar inte i en lugn grupp.

Då är det bättre att hålla efter lugn grupp så att den förblir lugn och flytta deltagare som börjar att ''åka racing'' mellan nybörjarna.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Problemet med tjejgrupp är att många tjejer är skickliga piloter med flera shk bakom sig, dessa tjejer passar inte i en lugn grupp.

Då är det bättre att hålla efter lugn grupp så att den förblir lugn och flytta deltagare som börjar att ''åka racing'' mellan nybörjarna.

Då får dom gärna köra medel eller snabb:tummenupp jag har kört snabb grupp med tjejer och det var inga problem allas, tänkte inte ens på att det var tjejer förräns de tog av sig hjälmarna efter körpassen så att köra en tjejgrupp på dessa bandagar finner jag inget annat än diskriminerande men det ordet får man inte yppa om man är av manligt kön men jag hoppas mossberg läser det här och får klubben att tänk om! Med fyra grupper vetefan om jag ens dyker upp på banan den helgen trots att jag bara bor ett par kvarter bort! Fyra grupper blir alldeles för lång väntetid/dötid mellan körningarna= en timme om dom kör 20 minuters pass så nej, nu tog det en annan vändning för mig om inte fmk tänker om och skippar diskrimineringen av oss män! Jag tror nog de flesta tjejer inte har något emot att köra med oss män faktiskt! Med tanke på mossbergs tidigare (ironiska) svar till mig att "såååååååå mååååååååånga" tjejer vill ha en egen grupp så får nog klubben tänka om annars skiter jag med största sannolikhet i att köra denna helg!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top