Laga ac själv nån som har erfarenhet av

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hej har haft skåpbilen inne hos en verkstad i skövde som snabbt konstantera att de är kondensorn som läcker efter provtryckning. Har läst runt lite på nätet om detta företag http://envirosafe.se någon som försökt sig på deras gör de själv kit? Ska finnas ett kit med tätningsmedel som skal täta permanent om man har en ac som klarar o hålla tätt i ca 24 timmar utan att allt pyser ut. (Detta håller min skåpbil)

Min tanke va att pga att de är soppas gammal skåpbil 01:a plus att jag redan lagt en helvetes massa pengar på laga olika fel på bilen va att testa detta gds kit. Kostar 560:- eller lämna in för att byta kondensor samt påfyllning och arbetskostnad ca 4000:-

Vad tycker ni? Nån som har nån erfarenhet av dessa gds kitten på nätet?

Tack på förhand!
 

moddlaren

Guest
Jag har envurosafe.s grejor i både opeln o passaten samt värmepumpen o alla tre fungerar utmärkt eftet 2år.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Köp kondensor i lämplig storlek på Biltema, de säljer ut en del modeller för 99kr!
Sen öser du i en "gör det själv-fyllning".

Tanken slog mig o byta kondensorn själv o sen bara fylla systemet själv men rädd o skruva sönder grejer. Deras härdnings medel ska hjälpa permanent står de. Snacka nyss med deras kundservice o systemet skal heller inte ta skada om det inte skulle funka så då lämnar jag in o byter kondensorn o fyller på.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Pröva de billiga tipsen du fått, om det inte funkar - är det så viktigt med AC då? Inga direkta temperaturer i det här landet... :rolleyes:
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Hade min inne på service i går och fick domen, kondensorn är trasig. Byte går på prick 13.000:- :-o
Vet inte om läckan i kondensorn var stor eller liten men testar gärna ovanstående för i runda slängar 1.000:-. Går det så går det:)
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Tuxedo wards ac i skövde tog 3750:- byte av kondensor samt påfyllning. De va med kondensor arbetskostnad. Värt ringa o kolla med han. De va fortfarande billigt.

Beyondevil om jag behöver lägga 3-4000 på ac så tycker jag det är överkommligt. Kör ändå rätt långa sträckor med den här bilen. Alternativt att enviro grejen skulle funka då snackar vi hundralappar endast. Tycker de e värt ett försök i allafall.
 

moddlaren

Guest
I ena bilen var det kondensorn som läckte o den är helr tät ännu. I andra bilen var det oringen runt kompressorns axel som läckte o det blev tätt o bra där med. Vakumsög inte utan körde i torkmedel o det verkar fungera utmärkt


biltemas kylspray är ren r134a o den är skit billig mot enviroments paket 65-: per burk tror jag men då måste systemet vara tätt.

Värmepumpen hade en skadad oring från montaget så gasen hade läkt ur långsamt. Enviroments utbytes gas (gasol) gjorde att pumpen värmde betydligt bättre och kyler rent överjävligt bra
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
I ena bilen var det kondensorn som läckte o den är helr tät ännu. I andra bilen var det oringen runt kompressorns axel som läckte o det blev tätt o bra där med. Vakumsög inte utan körde i torkmedel o det verkar fungera utmärkt


biltemas kylspray är ren r134a o den är skit billig mot enviroments paket 65-: per burk tror jag men då måste systemet vara tätt.

Värmepumpen hade en skadad oring från montaget så gasen hade läkt ur långsamt. Enviroments utbytes gas (gasol) gjorde att pumpen värmde betydligt bättre och kyler rent överjävligt bra

Det tråkiga med kylsprayburkarna är att det är svårt o bygga nån vettig koppling mot dom, synd att dom ersatte tryckluft på burk med nån jämrans gasolblandning :p
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
I ena bilen var det kondensorn som läckte o den är helr tät ännu. I andra bilen var det oringen runt kompressorns axel som läckte o det blev tätt o bra där med. Vakumsög inte utan körde i torkmedel o det verkar fungera utmärkt


biltemas kylspray är ren r134a o den är skit billig mot enviroments paket 65-: per burk tror jag men då måste systemet vara tätt.

Värmepumpen hade en skadad oring från montaget så gasen hade läkt ur långsamt. Enviroments utbytes gas (gasol) gjorde att pumpen värmde betydligt bättre och kyler rent överjävligt bra

I den bilen där kondensorn läkte va de mycket läckage du hade? Jag mena om du fyllde på ditt system hur länge klara sig ac:n o kyla? Har beställt två tuber köld medel o en tub med pro seal metall tätning. Håller tummarna på att detta kommer funka:)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Gasol är väl vad envurosafe har i sina flaskor?

Isopropan och butan, vilket faktiskt har bättre kyleffekt än de "riktiga" kylgaserna, samma risk vid eventuellt läckage, bättre miljömässigt och man får dessutom hantera dem som privatperson (vilket man inte får med R134a m.fl.)
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag beställde oxå en kit för 560 bagis. Kanske kommer imorr'n. Återkommer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag renoverar AC på bilar själv och använder grejer från bl.a. Envirosafe. Om ditt system läcker så pass att du behöver byta ut t.ex. kondensorn, så räcker inte GDS-kitet. Det är en bra början och du får den ack så viktiga anslutningen mot flaskan, men jag lät kapa slangen (bort med tryckmätaren) och montera på en riktig koppling som kan anslutas både till vakuumpump och manometerställ.

Om du byter ut en del i anläggningen, så behöver du vakuumsuga allt för att koka bort vatten som annars förstör grejerna inifrån och försämrar kyleffekten. I samma veva byter man vanligen torkfiltret också (kostar ett par hundringar på Meca eller Mekonomen). Kondensor kan du hitta ap-billigt på Biltema, annars är det M eller M enligt ovan som gäller :) ). När man sugit ur fukten, så låter man det stå ett tag och kollar med manometer att vakuumet håller och du fått grejerna täta (tillräckligt för att kunna fylla på).

Både pump och manometer-rigg kan du köpa från Envirosafe (samma pump finns också på andra ställen till några hundringar billigare - en enstegs räcker gott). Det är ovärdeligt att ha sådana grejer för felsökning och att kunna fylla på med rätt tryck (trycket beror på omgivningstemperaturen).

Det är svårt att få allt helt tätt och det finns läcktätare på flaska, som kan appliceras först. Det är inte helt optimalt att använda sådan, för den kan påverka kompressorn, men ibland har man inget val när allt är bytt och åtdraget och det likväl pyser ur på några månader eller veckor.

Skyddsglasögon är ett måste. Skaffa gärna gula som kan användas tillsammans med UV-lampa, så kan man göra läcksökningar också.

Utrustningen jag köpte, slangen jag lät fixa till på en slangfirma och gas m.m. kostade mig ungefär vad en enkel reparation hade kostat på bilfirma och nu har jag fixat flera bilar och dessutom har det varit lärorikt...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte det? Hur funkar det då med all kyl/frysspray som finns i handeln av olika fabrikat men samma innehåll, dvs just r134a.

Hur just det funkar vet jag inte. Det krävs certifiering för att få hålla på med vissa typer av köldmedia och är olagligt att hålla på med privat, men det är en snårskog och det slinker nog igenom en del. Regleras av Miljöbalken och andra förordningar. Står mer bl.a. här:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/s...erkan/kemiska-produkter/pages/koldmedier.aspx

http://www.naturvardsverket.se/Stod...itionerings--och-varmepumpsutrustning-privat/
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top