SMC School, SMC Sport(licensträning) och AVA MC(bandag) på Gelleråsen 31/7-3/8

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
SMC School och SMC Sport(licensträning) på Gelleråsen 31/7-3/8

SMC School (steg 1-4), SMC Sport (licensträning!)

Hej!

SMC Stockholms “Stockholmsdagar” sker i år mellan 31/7 - 3/8 på Gelleråsen, Karlskoga. Dagarna är uppdelade i två tvådagarskurser:
Torsdag 31/7 samt fredag 1/8: School steg 1-4 samt SMC Sport steg 6 (licensträning).
Lördag 2/8 samt söndag 3/8: School steg 1-4.

SMC School steg 1-4 kostar 2950kr för respektive tvådagarskurs och bokas här:
Torsdag 31/7 samt fredag 1/8
Lördag 2/8 samt söndag 3/8

Licensträningen med SMC Sport kostar 2600kr för de två dagarna och bokas här:
Torsdag 31/7 samt fredag 1/8
 
Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Det finns fortfarande platser kvar så passa på nu när vi fått ordentlig sommar och kom och utveckla körningen! :banana
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har svårt att se hur en vanlig deltagare skall kunna hålla isär delarna när ava skriver att dom har smc instruktörer på plats.

Det är ju viktigt att tala om vad smc instruktörerna har för uppgift bandagen så att dom inte upplevs som ''dåliga'' sporthojsinstruktörer när deras uppgift bara var föråkarens.

Jag anser att man bör utarbeta en modell för samarbetsavtal med dessa bandagsförsäljare som reglerar två till tre olika nivåer i samarbetet.

A nivån är leverans av en hel sporthojsutbildning typ steg 1.

B nivån är leverans av föråkare samt enklare instruktion till gruppen. Kan även innhålla c nivån.

C nivån slutligen är enbart ett samarbete kring faggvakter och depåchefsfunktionen.

Det är extra viktgt vid dessa delade dagar att veta vem som har ansvaret för respektive arrangemang när dom löper paralellt under dagen med gemnsamma flaggvakter och gemensam depåchefsroll och ev. Tl. Vem ansvarar för omplanering av dagen vid en crash som låser upp ambulansen över flera pass eller en crash med efterföljande sanering av 3 liter olja mitt i raceline i en snabb kurva. Den tar bort några pass för båda grupperna.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Varför skulle man inte stödja AVA om man åker på deras bandag? :va

Det är inte deras bandag, utan AVA har ett pass per cykel av pass.
Så t ex snabb, medel, lugn , ava , snabb.. osv osv..

Så köper du kursplats av SMC så lär inte Ava få ut något av det :tummenupp
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha R1 05
Jag har svårt att se hur en vanlig deltagare skall kunna hålla isär delarna när ava skriver att dom har smc instruktörer på plats.

Det är ju viktigt att tala om vad smc instruktörerna har för uppgift bandagen så att dom inte upplevs som ''dåliga'' sporthojsinstruktörer när deras uppgift bara var föråkarens.

Jag anser att man bör utarbeta en modell för samarbetsavtal med dessa bandagsförsäljare som reglerar två till tre olika nivåer i samarbetet.

A nivån är leverans av en hel sporthojsutbildning typ steg 1.

B nivån är leverans av föråkare samt enklare instruktion till gruppen. Kan även innhålla c nivån.

C nivån slutligen är enbart ett samarbete kring faggvakter och depåchefsfunktionen.

Det är extra viktgt vid dessa delade dagar att veta vem som har ansvaret för respektive arrangemang när dom löper paralellt under dagen med gemnsamma flaggvakter och gemensam depåchefsroll och ev. Tl. Vem ansvarar för omplanering av dagen vid en crash som låser upp ambulansen över flera pass eller en crash med efterföljande sanering av 3 liter olja mitt i raceline i en snabb kurva. Den tar bort några pass för båda grupperna.


Jag måste fråga vad det är med dig och SMC, du verkar leta under varje sten och gruskorn för att hitta något att klaga på samt skriva långa inlägg om utan att ställa en fråga och få svar...

AVA har köpt ett pass per cykel av pass lördag och söndag för sina kunder som dom disponerar fritt att göra som dom vill med.
SMC har sagt att dom ställer upp med några st instruktörer som föråkare. Texten var ändrad på sidan till instruktörer istället för SMC instruktörer som du skrev redan innan du skrev ditt inlägg.

Detta påpekade vi för dom tidigare, dom var lite sena på att ändra det. Förstår dock inte vad det stora problemet är att det är just SMC instruktörer som är med och pratar lite om vad SMC gör på sina kursdagar osv.
Samt finns på banan ifall något händer.

Om det är enligt A, B eller modell C som du skrivit är väl något mellan AVA och deras 'kunder'?

Det sista du nämner om personal osv ställer SMC upp med och förstår inte vad du menar med att det är 'extra viktigt'. Om det skulle vara så att vi måste sanera eller något så har vi lite tidsmarginal att nyttja ifall vi måste sanera i t.ex 30 min.

Om jag har missförstått dig och du faktiskt skriver en fråga så bör du kanske formulera om dina inlägg till frågor....

Varför skulle man inte stödja AVA om man åker på deras bandag? :va

Det är inte deras bandag, utan AVA har ett pass per cykel av pass.
Så t ex snabb, medel, lugn , ava , snabb.. osv osv..

Så köper du kursplats av SMC så lär inte Ava få ut något av det :tummenupp

Klart att köper du en plats av AVA så stöder du AVA men köper du den av SMC så stöder du SMC.
Dock är det helt olika innehåll av dagen du får samt det är frivilligt dock väldans kul :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag kan kommentera lite.

Jag motsätter mig inte att smc är med och arrangerar bandagar. Det jag motsätter mig är det otydliga budskap som smc ger i frågan. Ena dagen säger ''dansken'' att smc inte skall arrangera bandagar eftersom försäkringsfrågan är så oklar kring dessa. Nästa dag medverkar smc kraftigt med både instruktörer och komplett träningsledning i ett sådant arrangemang.

Då anser jag att smc måste stå upp i frågan och säga ''för att kunna hålla ner kursavgiften på bkk så arrangerar vi även bandagsgrupper i egen regi''. Den här kreativa konstruktionen är bara ett sätt att slippa fatta ett klart o tydligt beslut i smc's ledning , tyvärr.

Den rätta lösningen är förstås att smc' s ledning tar ett beslut att bandagar är en godkänd ''produkt'' som smc kan arrangera för sina medlemmar eller samarbetande företag. Känner man att det inte genomförbart då skall man inte stödja den andra verksamheten med instruktörer och en komplett träningsledning bestående av tl , depåchef, flaggfunktionärer samt sjukvård.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag kan kommentera lite.

Jag motsätter mig inte att smc är med och arrangerar bandagar. Det jag motsätter mig är det otydliga budskap som smc ger i frågan. Ena dagen säger ''dansken'' att smc inte skall arrangera bandagar...

Då anser jag att...

....Den rätta lösningen är förstås att smc' s ledning tar ett beslut att bandagar är en godkänd ''produkt''...
Tobbe, har Du inte vevat denna skiva en gång på SMC:s forum redan och fått klara och tydliga svar? Låt mig påminna om utfallet utan att dra debatten en gång till:
1 - SMC anser inte att bandagar erbjuder medlemmarna tillräckligt skydd, därför har man valt att satsa på Sport under SVEMOs hatt.
2 - Att köra en eller två kursgrupper medan övriga pass körs av annan arrangör är inte otydligt, mig veterligen för någon annan än Dig. Kursdeltagaren gör sin affär med SMC och får ett normalt kursupplägg med instruktörer, resurser och säkerhet. Bandagsåkaren gör sin affär med bandagsarrangören och de villkor denne sätter upp. Vill bandagsarrangören köpa in sig på delar av supporten som funktionärer etc är det okey och inte något som berör deltagaren.
3 - Vill Du ha ändring på detta är SMC en medlemsdemokrati, skriv en motion och argumentera för Din sak. Det kan vara klokt att redan i motionen reda ut de motargument Du redan hört, där det juridiska inte är den minst viktiga delen.
4 - det är klädsamt att lägga till "Jag anser att..." innan Du pratar om "...den rätta lösningen...", som Du redan vet så finns det många delar på ett järnspett. ;) Du har rätt att tycka vad Du vill men det blir lätt lite "Oraklet i Delfi" över så kategoriska uttalanden...

Med detta sagt hoppas jag vi kan lämna tråden till de entusiastiska deltagare och funktionärer som vill lösa detaljerna kring arrangemanget? Lycka till och ha en underbar sommar :)
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
... Ena dagen säger ''dansken'' att smc inte skall arrangera bandagar eftersom försäkringsfrågan är så oklar kring dessa. Nästa dag medverkar smc kraftigt med både instruktörer och komplett träningsledning i ett sådant arrangemang.

Då anser jag att smc måste stå upp i frågan och säga ''för att kunna hålla ner kursavgiften på bkk så arrangerar vi även bandagsgrupper i egen regi''. Den här kreativa konstruktionen är bara ett sätt att slippa fatta ett klart o tydligt beslut i smc's ledning , tyvärr. ...

Roffe har gett svar i inlägget ovan.

Men, jag kan då för en god ordnings skyll skriva:

SMC arrangerar inte bandagar. Ibland kan vi för att genomföra en kurs som inte har såld platser nog, eller skapa en extra, göra så en extern part köper - eller SMC köper, körpass i den "cyclus" som är kutym på en dags körning på bana. Viktigt att SMC SCHOOL (steg1234) altid följer det vanliga kurs upplägg. SMCs personal på plats, kan i vassa fall agera hjälpare hos en partner, men SMC instruktörer ger endast SMC kursinnehåll/undervisning på SMC godkända kurser.

Inga som har köpt plats hos SMC, respektive andra parten - ska, eller bör vara tveksam på vad som gäller runt försäkring/icke försäkring, kurs/bankörning för kurser inhandlad hos SMC.

Detta är exakt samma som når SMC SPORT köper en dags cyklus hos SMC SCHOOL.

Att SMC kan ha denna flexibilité är en fördel för alla; SMC medlem, förare, arrangörer, klubbar och banägare. Vi kan därmed sannolikt få ekonomin att hänga ihop för alla parter.
Vi får flera ut att köra och framför allt är det bra även för banägarna. Utan att banägarna kan få ekonomi i uthyrningar av banorna - kan vi alla glömma att få köra på bana i fortsättningen.

Jag ska lova att SMC och SMC SPORT över vintern, ska göra ytterligare försök på tydlig kommunikation - så alla förstår hur systemen är - och vad som gäller.

Mera komplicerad är det inte..

---

Nb: Som Roffe har varit in över - det går utmärkt att ställa förslag, få till ändringar, anpassningar inom SMC. Men, det händer inte ofta via externa internet sajter - men, via SMCs vanliga demokratikanaler som det finns massor av..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om dom juridiska tveksamheterna är så stora som smc tycks anse att bandagarna innebär, då anser jag att smc medlemmar inte befatta sig med dessa såsom depåansvarig eller föråkare m.m. åtminstone inte i en mer organisered form som det här upplägget innebär.

En intressant fråga är hur smc har tänkt agera centralt om en medlem blir inblandad i en rättslig tvist med någon deltagare på bandagen eller med ava vid t.ex en olycka. Det är en orsakena att det är så viktigt att smc centralt har fattat ett beslut som stödjer bandagar om smc lokalt skall befatta sig med sådana arrangemang som ''underleverantör''.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Om dom juridiska tveksamheterna är så srora som smc tycks anse att bandagarna innebär, då anser jag att smc medlemmar inte befatta sig med dessa såsom depåansvarig eller föråkare m.m. åtminstone inte i en mer organisered form som här.

En intressant fråga är hur smc har tänkt agera centralt om en medlem blir inblandad i en rättslig tvist med någon deltagare på bandagen eller med ava vid t.ex en olycka. Det är en orsakena att det är så viktigt att smc centralt har fattat ett beslut som stödjer bandagar om smc lokalt skall befatta sig med sådana arrangemang som ''underleverantör''.


Vad du tycker och katten skiter..........

Du verkar ha stora problem med läsförståelse men enkelspårig kommunikation verkar ju vara din grej, Misstänker att du jobbar på någon sorglig myndighet typ trafikverket...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om dom juridiska tveksamheterna är så srora som smc tycks anse att bandagarna innebär, då anser jag att smc medlemmar inte befatta sig med dessa såsom depåansvarig eller föråkare m.m. åtminstone inte i en mer organisered form som här.

En intressant fråga är hur smc har tänkt agera centralt om en medlem blir inblandad i en rättslig tvist med någon deltagare på bandagen eller med ava vid t.ex en olycka. Det är en orsakena att det är så viktigt att smc centralt har fattat ett beslut som stödjer bandagar om smc lokalt skall befatta sig med sådana arrangemang som ''underleverantör''.

I fallet SMC School och SMC Sport på samma event som tas upp som exempel så är det praktiskt sett omöjligt för någon från School (dvs kursverksamheten) att krascha in i någon från Sport (dvs licensträning) eller vice versa, för att de inte är på banan samtidigt.
Eftersom att detta togs upp som exempel gör jag antagandet att det är samma sak med Ava och SMC School. De är helt enkelt inte på banan samtidigt, bara vid banan på samma dag. :fakta

Misstänker att mitt svar inte duger av tidigare erfarenhet att döma, så mitt svar är mer till alla andra som kanske kan ha samma fundering som dig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...En intressant fråga är...
Nope, det är inte en intressant utan en högst hypotetisk fråga.

Personligen gissar jag att det skulle bli styrelsens sak att pröva en ev ansökan om medel ur "juridikfonden". Hur den prövningen skulle utfalla vet vi inte, vanligtvis tilldelas medel när någon medlem vill pröva mål mot myndighet eller organisation.

Jag tror inte någon ligger sömnlös för den sakens skull. I allt övrigt har Du redan fått svaret flera gånger, på flera forum...
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I fallet SMC School och SMC Sport på samma event som tas upp som exempel så är det praktiskt sett omöjligt för någon från School (dvs kursverksamheten) att krascha in i någon från Sport (dvs licensträning) eller vice versa, för att de inte är på banan samtidigt.
Eftersom att detta togs upp som exempel gör jag antagandet att det är samma sak med Ava och SMC School. De är helt enkelt inte på banan samtidigt, bara vid banan på samma dag. :fakta

Misstänker att mitt svar inte duger av tidigare erfarenhet att döma, så mitt svar är mer till alla andra som kanske kan ha samma fundering som dig.
Jag avsåg naturligtvis inte någon kursdeltagare i bkk utan olika smc funktionärer som har uppdrag som föråkare ,flaggvakt, depåchef m.m.
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Bumpar tråden lite.

Det här är två väldigt roliga och lärorika dagar. Brukar vara mycket uppskattade. För dig som inte vågat ta steget till en kurs på en stor bana så kommer det finns ett gäng duktiga instruktörer och resurser som villigt svarar på frågor och hjälper dig till rätta.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Är det ett måste att välja 2-dagars eller går det att endast köra exempelvis på söndagen? Det känns dumt att behöva gå steg 4 två gånger när jag troligtvis bara vill åka en dag.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är det ett måste att välja 2-dagars eller går det att endast köra exempelvis på söndagen? Det känns dumt att behöva gå steg 4 två gånger när jag troligtvis bara vill åka en dag.

Det är tvådagarskurser och det går bara att boka/betala en 2-dagars kursplats. Om du sedan struntar i att åka 2:a dagen stör ingen men det är rätt dålig ekonomi att välja denna kurs för att bara köra en dag.

Det är inte alls dumt att köra 2 dagar steg 4, och med största sannolikhet med samma instruktör båda dagarna. Denna kurs är mycket populär pga upplägget. Tidigare år kallades den för "steglös" men på grund av lite stelhet som uppstått i årets version av bokningssystemet och pga försäkringsbolagens olika villkor så bokar man in sig på traditionella "steg" i år.

Kör steg 1-2, 2-3, 3-4 eller 4-4 dessa två dagar tillsammans med samma instruktör och få en bra sammanhängande utbildning med extra mycket fokus på vad som kommer göra DIG till en bättre förare.

Bara en sådan detalj att dag 2 slipper man ägna så mycket tid åt inskrivning, besiktning och förarmöten utan troligen möter upp sin grupp och instruktör direkt på morgonen gör att det blir en extra skön kursdag med någon timmes extra sovmorgon jämfört med första dagen...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top