Trimma min DirtPro 125-R

Zadrok

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Trelleborg
Hoj
DirtPro 125-R
Tjenare!
Som ni ser är jag ny på detta forum men antar att det funkar i princip som forum i allmänhet. Lika ny som här är jag nästan till när in på fiddys. Jag och en kompis köpte varsin hoj och har kört uppemot 30 timmar. Känner mig nu ganska säker bakom styret och känner att jag skulle vilja ha lite mer kräm. Lite bättre acceleration och något högre topphastighet hade varit härligt. Hur man man göra detta för ett så liten peng som möjligt. Tack på förhand boyz:)
 

virre_t4

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2013
Ort
linköping
Hoj
kommer!!
sitter inga strypningar i avgas samt förgasarna på fiddysar? är inte så jätte inne på just såna:/
 

Zadrok

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Trelleborg
Hoj
DirtPro 125-R
Behöver jag kanske en 26 mm förgasare? Får kolla upp hur det ser ut med strypningar
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Köp andra fiddysar :D jag köpte 250cc o brummade på. den räckte gott o väl 5vxl o drygt 100km/h 18hk eller något. räckte för gasres (även hela varvet runt…) :näsblod
 

Zadrok

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Trelleborg
Hoj
DirtPro 125-R
Jag har 12 hk men jag skulle vilja ha ut lite mer av den som sagt :)den gör för tillfället 80 km/h. Vad borde jag köpa på mig utan att slänga ut för mycket?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har 12 hk men jag skulle vilja ha ut lite mer av den som sagt :)den gör för tillfället 80 km/h. Vad borde jag köpa på mig utan att slänga ut för mycket?

jamen 12hk räcker tycker jag. Drev skulle jag satsa på! och kanske en kedja beroende på hur mycket du skall ändra i storlek. osäker på hur mycket man kan justera kedjan på dem. jag gjorde det aldrig under min ägo
 

Zadrok

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Trelleborg
Hoj
DirtPro 125-R
Mitt problem är att när jag maxar 3:an så har jag ett mycket högre rpm än när jag ligger på 4:an så att det känns som att den orkar varva ut på högsta. Jag köpte ett framdrev på 13 kuggar (14 på förra) och en en trim cdi samt högeffektständspole. Tänkte att när jag ändå håller på kan jag köra fullt ut och byta mer :)tänkte därför på förgasaren, är det värt 500 -hundringen? Blir det någon skillnad?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Mitt problem är att när jag maxar 3:an så har jag ett mycket högre rpm än när jag ligger på 4:an så att det känns som att den orkar varva ut på högsta. Jag köpte ett framdrev på 13 kuggar (14 på förra) och en en trim cdi samt högeffektständspole. Tänkte att när jag ändå håller på kan jag köra fullt ut och byta mer :)tänkte därför på förgasaren, är det värt 500 -hundringen? Blir det någon skillnad?

det är ju klart, kan du få i mer bensin i den och ställer in allt rätt så kan du ju få mer effekt. dock vet jag inte för denna. det kanske är max storlek på nu eller lite halvdan storlek. det bästa är att testa :) så får du se om du upplever att den går snabbare sedan :tuttar
 

Zadrok

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Trelleborg
Hoj
DirtPro 125-R
det är ju klart, kan du få i mer bensin i den och ställer in allt rätt så kan du ju få mer effekt. dock vet jag inte för denna. det kanske är max storlek på nu eller lite halvdan storlek. det bästa är att testa :) så får du se om du upplever att den går snabbare sedan :tuttar
Just nu sitter det en http://www.motorhandel.se/forgasare/forgasare-pz-20mm.php?group=prod_prod_grp-s1/411

Därflr tänkte jag kanske om det blir någon skillnad byta till http://www.motorhandel.se/forgasare/forgasare-mikuni-26mm.php?group=prod_prod_grp-s1/411
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Tänk på att köpa lite munstycken till den. en sats på kanske 5 stycken eller mer som är omkring original storleken som sitter i trimförgasaren. antingen med intervaller om 5 storlekar stryck eller flera med mindre intervall. storlekar kan vara sådana så som 80,82,84,86,88 osv. eller med intervaller 80,85,90,95,100 (Vet ej Original storlek i förgasaren) så att du kan ställa in den. skulle tippa på att twostroke har munstycken, ej säker dock men de borde de ha till mikuni förgasare i alla fall!
Tänk även på att skaffa antingen en anslutning för luftfilter då den är 1cm tjockare än vad original verkar vara, hittar du as bra på biltema, skumfilter med många anslutningar, skit bra!
du kan även testa lite tändstift för att köra optimalt på 98oktan, men ja. vet inte om du kommer känna effektskillnaden i praktiken, men i teorin kan du få ut lite mer kräm i alla fall :)

Lycka till, och håll er borta ifrån allmänna vägar pojkar :krama
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Billigaste lösningen är att göra om på Insug och avgassidan.
En större förgasare kan göra stor skillnad, men jag hade köpt 30 istället för 26.
Ser inte meningen att köpa den mindre då dom kostar lika mycket.
Tänk på att du måste anpassa insuget till diametern på förgasaren.

Sen så är det avgassystemet.
Jag antar att ljuddämparen inte är ett under av ingenjörskonst och en mer friflödesmodell kan säkert också hjälpa.

Monterar man en för stor förgasare så kan motorn bli lite svår att bestycka vid lite gas, men jag har å andra sidan aldrig sett någon puttra runt på en fiddy på något under fullgas.
Däremot så kan du varva mer.

EDIT:

Mikuni förgasaren som dom säljer som 26mm är en Mikuni VM22 och har en 22 mm Trottel vilket kan vara värt att tänka på.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Nu skall jag säga som jag tyckte i början Zandrok. jag vet inte hur mycket din Fiddy kostade men eftersom du börjar lista att byta så mycket så skulle jag sälja och köpa större CC istället. det blir garanterat billigare pris om du skall räkna pris per hästkraft. tro mig, med allt trim kanske du vinner någon eller några ynka hästar, allt skall ställas in osv osv, det blir pengar när du lägger någon 500ing där o här o där o här osv. dessutom med större cc får du mer vridmoment och du kommer nog fatta vad jag menar med mer klös i sakerna redan ifrån start och låga varv om du provkör eller köper en 250cc fiddy

men ja, det är bara vad jag hade gjort om du nu inte har fått 125an i present eller något (känns för mig lite motstridigt att sälja en present)
:banana
 

Zadrok

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Trelleborg
Hoj
DirtPro 125-R
Jag har hittills lagt inklusive cdi box och den nya spolen ungefär 6k, tror du det lönar sig att byta fortfarande? Dom ligger ju runt 10 k? Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av hela fiddy konceptet mer än att jag tycker min har lite taskigt acc och topp
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Varken högeffektständspole eller "race-CDI" ger överhuvudtaget nån effekt på en Kina-fiddy
Har testat allt detta under ett par år så jag tycker jag vet.
- Jag har dock 2 olika raceportade topplock du kan få köpa billigt.

30mm förgasare = 30mm i hålet i insuget - annars ger inte förgasaren någe. -
avgasrör . 32mm utvändigt är det som man brukar ha & en friflödande ljuddämpare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har hittills lagt inklusive cdi box och den nya spolen ungefär 6k, tror du det lönar sig att byta fortfarande? Dom ligger ju runt 10 k? Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av hela fiddy konceptet mer än att jag tycker min har lite taskigt acc och topp

Vet du varför det är så? Jo, som alla säger: motorn är för liten och kackigt byggd för att ge mer. Ska du vässa kan du göra det för att lära dig grundläggande motorkunskaper på ett billigt objekt, inte för att få en supervass moped. Då kommer du bli besviken. Men skruva på! Det är roligt, lärorikt och nyttiga kunskaper när du senare ska skruva på nåt dyrt! :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har hittills lagt inklusive cdi box och den nya spolen ungefär 6k, tror du det lönar sig att byta fortfarande? Dom ligger ju runt 10 k? Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av hela fiddy konceptet mer än att jag tycker min har lite taskigt acc och topp

om man säger såhär, du kommer troligen max få ut någon hästkraft till om du fortsätter utan att gå riktigt avancerat och byta cylinderkit med mera, eller rentav byta till en annan motor, är det verkligen värt att plöja ner mer pengar i tro o hopp om att man kan kräma ut det där lilla extra.
Antar att den ligger på 10-12hk just nu (olika tillverkare säger olika). Byter du till den "större" varianten så får du 18hk (vissa säger mer men låt oss säga omkring 18hk) men du dubblar säkert vridet.

Kollade lite snabbt på Blocket. du kan få en 250cc för omkring 7papp helt ny(firmor med utkörning). en ifrån den sidan du länkade för reservdelar. så ja :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top