Förberedelse för stöld, BMW1200 i Örebro under Midsommarhelgen

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Min granne har en BMW1200. Den står parkerad på gatan utanför mitt fönster, så jag har bra uppsikt över den.
I natt kl 04 kommer en individ på mountainbike och bromsar in vid hans hoj. Jag reagerar på att någon lyfter i det prassliga MC täcket som han skyddar sin BMW med.
Grannarna har inte så nattliga vanor, utan just ljudet av att någon prasslar med hans MC täcke gör mig nyfiken.
Killen med mountainbiken kommer tillbaka utan att se mig. Han bromsar in igen vid BMW och synar hur låset sitter monterat vid framhjulet. Jag ropar till honom att sluta med det!
Han avbryter lugnt utan att se efter varifrån min röst kommer. Han drar sin munkjacka ner fram över ansiktet och cyklar direkt bort från vår gata. När han rundar gathörnet gör han en stoppsladd med hojen, som en slags markering.
Killen i 25-30 årsåldern har östeuropeiskt utseende, ca 170 cm lång. Smalt ansikte med kraftiga ögonbryn och markerad näsa, mörkt hår med kort lugg. Han ser för den korta och smala kroppsbyggnaden(ca 60 kilo) vältränad ut. Han bär en jeansjacka utanpå en mörkgrå munkjacka och hade en mörk liten ryggsäck stramt fäst på ryggen. Ryggsäcken hade ett svart/vitt mönster och elastiska remmar på tvären. Mountainbiken var vit med svart dekor, 26 tums hjul (inte 29).
Förbereder han stöld, tänker han givetvis ta den stora hojen i en bil som han har någon annanstans. Eller så kommer en kumpan och lastar vid ett senare tillfälle.
Jag gör en koppling till förra årets stölder i Örebro. då flera hojar stals en natt med kort tidsintervall.
Det fanns då misstankar om att personer med utländsk härkomst och med kriminella intressen bodde på en camping nära örebro samma tid som motorcykelstölderna.
I Min värld cyklar den här killen runt på natten och gör en GPS karta över lämpliga MC att senare plocka med sig när tillfälle ges.

Fler hojar än min grannes kan ha "registrerats" redan i natt.

Så min uppmaning till Örebroarna är:
Se över dina lås, kättingar och larmanordningar.
Flytta om möjligt din hoj till en plats där den inte kan lastas snabbt.
Håll utkik efter den här killen som gör planeringen, och ring polisen om han planerar brott, kollar hur låsen sitter mm.
Min granne anmäler detta för sin hoj.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Du fick möjligtvis inte upp mobilen och fotade kräket?

Örebroare, när gårdagens fylla lagt sig, varför inte ta en runda på Campingplatser
i omnejden, fota och notera intressanta skåpbilar och släp.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Du fick möjligtvis inte upp mobilen och fotade kräket?

Örebroare, när gårdagens fylla lagt sig, varför inte ta en runda på Campingplatser
i omnejden, fota och notera intressanta skåpbilar och släp.
Jag hann helt enkelt inte, men i fortsättningen ska en kamera ligga vid fönstret!
För några år sedan hyrde en MC stöldliga ett hus i närheten av Skövde. Dit forslades motocross hojar och monterades i transporthäckar. De fördes ut ur landet med lastbil.
I mars 2014 kan vi läsa följande i NA:
http://na.se/nyheter/orebro/1.2403527-berggrensk-envishet-loste-brott
Stölderna kan ske tack vare planering, förberedelser, spaning, tips, och tyvärr med hjälp av svenska Transportstyrelsen.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Du fick möjligtvis inte upp mobilen?
Jag observerade en man med intresse för lås. Han ser efter hur de sitter monterade.
Jag vet att han inte har egen nyckel, vilket leder till att jag anser att hans närvaro kan leda till bekymmer. Känner någon igen mannen? Han har rätt speciella tatueringar på armarna. nyfikenmc man.jpgmcnyfiken.jpgnyfiken mc.jpgcykelmc.jpgmc cykel man.jpgcykel mc man.jpgcykelman.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top