Ska köpa 125:a

oskar larsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
västerås
Hoj
ingen än
Tjena! ska snart ta och köpa en 125:a ska börja med att köra på bana innan jag övningskör på vägen så undrar vilken 125:a som är bäst för både bana och gata jag har kollat på ktm duke 125 men är den bra på bana? Kom gärna med förslag till vilken hojj som jag ska köpa tack i förhand!

:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Cagiva Mito eller en Aprilia RS om du tänkte köra en del bana.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
24 kusar....och ~125 kg.
A1 max 15 kusar och 0 komma nånting i vikt/kw....

Nästan alla Mitos här i Sverige är reggade som A1 :) Det är bara hojarna som är köpta till bankörning som är reggade på 24 häst eller vad den nu har :)

TS, du vet väl att det finns 2takt och 4takt? Det blir enklare att välja hoj ifall du bestämmer dig vad du vill ha :) Men just Italienarna RS125 och Mito 125 kostar en hel del i drift. Så man måste ha en stadig ekonomi och ork för att köra dem. Vi behöver inte göra detta till ännu en fight mellan oss 4t-förare och 2t-förare.

Jag skulle ha köpt en YZF R125. Gjort det, kört nästan 1000 mil och jag har aldrig ångrat mig :) Kanske lite nu när jag drog en lowside och fick se hur ömtåliga sporthojar är... Aja. Den är nästan full-size, man sitter jäkligt bra på den, motorgången är mycket behaglig, åker ifrån större sporthojar i kurvor och kraften är sjukt bra för en 4takt :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nästan alla Mitos här i Sverige är reggade som A1 :) Det är bara hojarna som är köpta till bankörning som är reggade på 24 häst eller vad den nu har :)

TS, du vet väl att det finns 2takt och 4takt? Det blir enklare att välja hoj ifall du bestämmer dig vad du vill ha :) Men just Italienarna RS125 och Mito 125 kostar en hel del i drift. Så man måste ha en stadig ekonomi och ork för att köra dem. Vi behöver inte göra detta till ännu en fight mellan oss 4t-förare och 2t-förare.

Jag skulle ha köpt en YZF R125. Gjort det, kört nästan 1000 mil och jag har aldrig ångrat mig :) Kanske lite nu när jag drog en lowside och fick se hur ömtåliga sporthojar är... Aja. Den är nästan full-size, man sitter jäkligt bra på den, motorgången är mycket behaglig, åker ifrån större sporthojar i kurvor och kraften är sjukt bra för en 4takt :)

Varken Miton eller Aprilian är "dyra" i drift, vet inte hur många gånger vi har slagit hål på den myten här nu.
Enda extrautgiften är 2-taktsolja.
Sköter man grejerna som man ska så håller det länge.
Det är inga täta intervaller på oljor, kolv och cylle direkt och det är inte dyra prylar heller om man kan byta det själv, busenkelt.
Man köper inte en 2-taktare för att det är praktiskt, man köper den för att det är en 2-taktare.
 

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Ort
Nyköping
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Varken Miton eller Aprilian är "dyra" i drift, vet inte hur många gånger vi har slagit hål på den myten här nu.
Enda extrautgiften är 2-taktsolja.
Sköter man grejerna som man ska så håller det länge.
Det är inga täta intervaller på oljor, kolv och cylle direkt och det är inte dyra prylar heller om man kan byta det själv, busenkelt.
Man köper inte en 2-taktare för att det är praktiskt, man köper den för att det är en 2-taktare.

Wow. Jag har aldrig stött på någon som påstår att Mito eller RS är billiga i drift. Och ifall man jämför med 4takt så är de inte det heller. Men vi har alla olika standarder om vad som är kostsamt.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Wow. Jag har aldrig stött på någon som påstår att Mito eller RS är billiga i drift. Och ifall man jämför med 4takt så är de inte det heller. Men vi har alla olika standarder om vad som är kostsamt.

Vad är det som är så kostsamt?
Man får ju väga kostnaden mot nöjet, och ifall man tittar på 2-taktare så har man ofta det senare i fokus.
Jag tycker de är riktigt billiga att äga i förhållande till vad de har att erbjuda, ja.
Ägt både 125RS och en husqvarna motard och båda gick som klockor under tiden de var i min ägo.

Men faktum kvarstår, vill man köpa den bästa hundratjufemman för bana/gata så är det Mito eller 125RS som gäller.
Köper man en extra avstrypt cdi-box så kan man byta mellan strypt och ostrypt när man vill köra bana också.

oskar larsson: Har du körkort redan?
Du kommer inte få köra på några bandagar utan körkort eller racelicens.
Vad har du för budget?
Ska det vara en sporthoj eller mer nakenhoj så som Duke?
Kan du skruva lite mellan varven eller ska det bara vara gasa och köra?
 

oskar larsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
västerås
Hoj
ingen än
Nej jag har tyvärr inte körkort!
Jag har tänkt Max 33 000 för hojjen!
Spelar faktiskt ingen roll om det är sport eller naked men jag hittar bara duke som naked bike i klassens 125 cc:rock,
Vill helst skruva lite mellan varven!:yoparty
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Hört talas om strypning och regbesiktning?
Jodå...men hur kul är det. Om man nu skall köra med strypningen i alltså?
De flesta resonemang och majoriteten av alla funderingar kring strypning går ut på att formellt sätt göra rätt och i övrigt fel. A1 har iofs, inte såvitt jag vet som A2 har någon utgångsmaxeffekt innan strypning. Så visst stryp men hur kul är en 24 HP 2-takt strypt till max 15 HP ev. mindre pga vikteffekförhållandet, egentligen. Man kommer ju aldrig att komma in i det riktiga dagregistret nån gång. Och bygga om den på riktigt till A1 är det väl knappast någon som tänkt att göra?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jodå...men hur kul är det. Om man nu skall köra med strypningen i alltså?
De flesta resonemang och majoriteten av alla funderingar kring strypning går ut på att formellt sätt göra rätt och i övrigt fel. A1 har iofs, inte såvitt jag vet som A2 har någon utgångsmaxeffekt innan strypning. Så visst stryp men hur kul är en 24 HP 2-takt strypt till max 15 HP ev. mindre pga vikteffekförhållandet, egentligen. Man kommer ju aldrig att komma in i det riktiga dagregistret nån gång. Och bygga om den på riktigt till A1 är det väl knappast någon som tänkt att göra?
Folk som köper 2-taktare kör i regel ostrypt.
Det är tråkigt ur många perspektiv, men samtidigt så förstår jag det, jag suktade ständigt efter mer kraft när jag körde hundratjufemma, det mättades först när jag skaffade 2-taktare, fast man börjar snabbt sukta efter mer ;)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jodå...men hur kul är det. Om man nu skall köra med strypningen i alltså?
De flesta resonemang och majoriteten av alla funderingar kring strypning går ut på att formellt sätt göra rätt och i övrigt fel. A1 har iofs, inte såvitt jag vet som A2 har någon utgångsmaxeffekt innan strypning. Så visst stryp men hur kul är en 24 HP 2-takt strypt till max 15 HP ev. mindre pga vikteffekförhållandet, egentligen. Man kommer ju aldrig att komma in i det riktiga dagregistret nån gång. Och bygga om den på riktigt till A1 är det väl knappast någon som tänkt att göra?

Det är ungefär lika roligt som att köra ostrypt 4-takt.

Miton har dessutom betydligt mer än 24hp ostrypt, iaf evon.

Vadå bygga om till A1? :confused:
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Det är ungefär lika roligt som att köra ostrypt 4-takt.

Miton har dessutom betydligt mer än 24hp ostrypt, iaf evon.

Vadå bygga om till A1? :confused:
Det fanns enligt Wikipedia en 37-hästars variant. Den skulle inte jag vilja köra strypt till max 15 hp.
Ska man ha en körbar hoj så lär man bygga om den så att max 15 HP blir verklig maxeffekt. Fast det innebär förstås annan cylinder eller i med annat foder och sannolikt annan och mindre förgasare. Ett annat avgassystem som är anpassat till lägre varvtal och en del annat smått och gott.
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Det fanns enligt Wikipedia en 37-hästars variant. Den skulle inte jag vilja köra strypt till max 15 hp.
Ska man ha en körbar hoj så lär man bygga om den så att max 15 HP blir verklig maxeffekt. Fast det innebär förstås annan cylinder eller i med annat foder och sannolikt annan och mindre förgasare. Ett annat avgassystem som är anpassat till lägre varvtal och en del annat smått och gott.

Vem säger att man ska köra strypt? Strypningen sätter man i och reggar om hojen för att få den strypt på pappret, så fort man kommer hem åker strypningen.

En hoj som är byggd för 15hk kommer fortfarande vara lika tråkig som en hoj som är strypt till 15hk.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top