Rostskydd

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dags att rostskydda bilen.. ja det ska i.a.f. bli av denna sommar =)

Själva appliceringen av rostskyddet (tunnflytande är prio) är inga problem, gjort det förr med gott resultat. Däremot måste jag bearbeta lite befintlig patina denna gång och här söker jag tips, planen är följande:

  • Borsta/tvätta/spola rent underredet och övriga skrymslen o vrår
  • Slipa bort rost med något hyfsat skonsamt dito men som ändå får väck rost
  • Tvätta rent enligt rek.
  • Slipa lite till
  • Blåsa rent med tryckluft
  • Lägga på epoxiprimer på slipade områden med överlapp

Hagmans produkter verkar folk nöjda med överlag även om deras vattenbaserad epoxiprimer ev. ska undvikas.

Funderingar:

Hur lång tid bör man vänta innan man lägger på nästa lager över epoxiprimern? Läst någonstans att epoxiprimer kan ta uppemot 7 dygn att härda helt och fullt men spec. för just denna är lite svävande. Kort o gott härdar det som det ska med övermålning?

Duger kanske att lägga på tunnflytande rostskyddsmedel direkt på epoxiprimern men om jag nu vill ha lite overkill, vad är då lämplig grundfärg? Tänker ngn. magisk maringrundfärg avsedd för att motstå "under ytan".

70-80 my rek. Hagman för epoxyprimer som rostskydd, om jag använder pensel hur många lager bör jag sikta på?

Någon höftning om hur mkt epoxiprimer som åtgår? Epoxiprimern som inte är helt billig säljs antingen på 0.8L eller 10L och den sistnämnda har jag inte användning för.

Om någon råkar veta med sig en billig men funktionell skyddsmask i.o.m. att epoxiprimer inte känns helt skonsamt så vore det toppen.

Produktspec.:

http://www.hagmans.se/produktinformation/produktblad/11160.pdf
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hagmans gula CA primer är mer eller mindre den bästa färgen du kan köpa.
0.8 liter räcker i evigheter.
Jag tror min burk har räckt i tre år nu och minst 3 bilar.

Torkar apfort så blanda ytterst lite varje gång.
En matsked av varje del räcker till säkert en kvadratmeter plåt.
Säger det igen. DEN ÄR OERHÖRT DRYG.
2 lager räcker utan problem.

Vad menar du med grundfärg under ytan?

CA primern målar du rakt på plåten, sen kan du lägga på någon massa eller liknande.
Inte för att jag tror det tillför något mer än mekaniskt skydd då CA primern är tät.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
CA över där det slipats rost, med överlapp, för att sedan lägga på ngn. giftig marin/båtfärg avsedd att motstå havs/saltvatten = under ytan/under vattenlinjen. Trots att CA är dryg så lär jag inte få på det överallt och därav kan ngn. färg för badbaljor vara ett bra komplement, även att slabba med på ytor som inte är kaross, ex. bakaxel, fjädersäten etc.. För de sistnämnda kan det naturligtvis även förekomma lite flex/rörelser i materialet och då kanske epoxi är för stelt och spricker = fiasko.

Fortfarande novis ang. hur lång tid jag måste vänta innan CA kan målas över alt. rostskyddsmedel kan läggas på.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Epoxiprimern är mjuk färg och väldigt flexibelt.

Vänta någon dag så räcker det utan bekymmer.

Jag renoverade (*läs byggde ny) klippagregatet till min gräsklippare.
Två lager Ca primer och dagen efter röd hammarlack.

Ca primern är en tät lack och behöver inte övermålas som många andra grundfärger.

Ca primer+underredesmassa är klart tillräckligt
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, ska nog bli bra det här bara jag får tag på rätt CA = inte vattenburen. Först ska jag dock försöka få tag på en firma som kan snickra ihop en rostfri halvsats åt mig, fått ett pris på 5000:- monterat o klart i Sthlm vilket är överenskomligt men ska lyssna runt lite ute i landet för att se vilka alt. det finns.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
MEN.. var i helvete köper man Hagmans CA 0.8L (ej vattenfiasko) över disk? Hagmans webshop vänder sig enbart till ÅF, Mekonomen säljer 10L och ev. vattenfiasko, Jula verkar ha det mesta förutom just epoxiprimer o.s.v., o.s.v.

Införstådd att duktigt med skydd bör användas vid arbete med epoxi = gärna grodmansdräkt med friskluftsmask men eftersom jag inte avser detta som yrke lär jag nöja mig o halvmask med lämpligt filter, gummihandskar och heluniform med mössa.. typ.

Får dom inte sälja skiten till privatpersoner eller hur ligger det till? Inte blyg att hämta upp medlen i syltburkar hos valfri firma med rättigheter om så krävs.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag målade primern med pensel som enda skydd från färgen :rolleyes:
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hittade det av en slump på Mekonomen när det skulle in på Ikeahelvetet vägg i vägg, nåja en orange badrumsmatta fick jag med mig hem...

Nu ska jag bara luska ut vilken nivå jag ska lägga mig på när det kommer till skyddsmask, hel/halv och vad som gör ngn. nytta mot epoxi i filterväg. 3M och Sundström har jag tittat mest på, friskluft kanske är overkill för en lekman men om masken i sig är kompatibel gör det naturligtvis ingenting.

Någon med erfarenheter? Ska jag ändå köpa en kan den lika gärna vara bra men gärna i prisklass runt 1500:- +/- 500:-.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag vet inte, jag målade utan mask i garaget :3freak
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mmm.. sist jag rostskydda körde jag bara med vanligt dammskydd/googles och täckande kläder men rostskyddsmedlet i sig känns inte så toxic, epoxi däremot verkar riktigt jävligt av det jag läst. Därav vore det nog en vettig investering med en mask, kommer till nytta för annat också ex. taktvätt *tvi f-n*.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jodå det är ju lite hälsoskadligt.

Ca primern svider när man får det i ögat med.
Så prova inte det.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hur blev det då? Jo epoxiprimern är säkert kanon men till underredet kändes det lönlöst = rostskyddsmedlet gör förmodligen ett bättre jobb i.o.m. att jag inte hade tillgång till ngn. blästerkanon ;)

Allt som oftast en bra investering, "gört!":

Torsdag: Tvätt av bilen både ut och invändigt, även högtrycksspolning av underredet

Torsdag kväll - lördag kväll: Torktid inomhus ca 20C°

Lördag kväll: Borsta/slipa/blåsa med tryckluft på underredet, torka rent med silikonborttagning, applicering av rostomvandlare samt ett lager tunnflytande rostskyddsmedel

Söndag: Ytterliggare ett lager tunnflytande och sedan tjockflytande

Produkter som användes: Tunnflytande rostskyddsmedel på kran från rostskyddsfirma, ML-någonting som var den tunnaste de hade med bra penetrering och avsedd för fordon där rostangrepp finns. Tjockflytande rostskyddsmedel från Hagmans, fungerar mest som ett slitskydd men ljuddämpar även en del.. vilket denna bil inte mår dåligt av. Rostomvandlare från Hagmans som var drygt satan = 150ml räckte och blev över, hittepåprodukt kan tyckas men när jag sökte runt lite om dessa produkter rent generellt verkar många nöjda så det var värt ett försök. Hagmans silikonborttagning som jag torka rent merparten av underredet med innan applicering av rostskyddsmedel.

Före

20140822-184217-1.jpg


rsb011.jpg


rsb22.jpg


rsb33.jpg

Efter (ursäkta felvända bilder men palla inte redigera i skrivande stund)

u1.jpg


u2.jpg


u3.jpg

Tanken var väl det enda som jag inte gick så hårt åt när det kom till slipandet men i övrigt verkar det ha blivit helt ok, alla karrosseripluggar demonterades innan eftersom kanter och skarvar i regel är de största rostfällorna.

Tunnflytande under

rsb55.jpg

Hjulhus fram, innerskärmar modell halva var i ett med skärmbreddarna vilka jag inte hade lust att lossa och aldrig få dit så den fick jag vika ner o spraya bakom

rsb66.jpg

Hjulhus bak:

rsb77.jpg

Hjulhus fram med tjockflytande

rsb1212.jpg

Sparklåda med två lager tunnflytande med betoning på tunn, lite extra dräll i och runt hål

rsb88.jpg

Sparklåda med tjockflytande

rsb1313.jpg

Rivit av maskeringstejpen

rsb99.jpg

Snålade inte men lite tunnflytande och tjockflytande blev över, hittar säkert något ställe som missats när det torkat och då är det bra att ha! =)

rsb1010.jpg
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ös in i tröskellådorna också, speciellt mot hjulhusen. Använd vax btw.


Vill du vara riktigt seriös så demontera innerskärmarna och lägg body på insidan av skärmarna där innerskärmen ligger emot, och vax ovanpå bodyn. :mattias
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo det är ingen dum idé, blåste på så gott det gick i balkarna då det ändå var ganska tacksamt med hål från fabrik. Köpte en hålrumsspruta för ett gäng år sedan, läs: slang/munstycke med hål på sidan runt om, men den fungera inte alls då = precis som att det var punka på den även om jag inte kunde hitta ngt. error. Hur som så är just hålrumsbehandling tacksamt så tillvida att det enkelt går att göra i efterhand så länge man vet att det e torrt o fint.

Skärmkanterna bak blev dränkta i både tunn och tjockflytande, fram var det lite knivigare som sagt men öste på mer än väl över innerskärmarna så det ska förhoppningsvis duga = där man hoppas att tunnflytande rostskyddets krypande egenskaper kommer till sin rätt. Själva plåten är inkapslad av skärmbreddarna och innerskärmarna och likväl som att det kan vara en rostfälla, dock ingen känd för just denna bilmodell, så får man hoppas att det är ett vinnande koncept.

Body vet jag inte om jag tror på riktigt i detta fall, det blir väl benhårt och rostskyddar inte nämnvärt mer än som just slitskydd men bakom kan troligen rosten härja bäst den vill.. typ. Hårda ytor har naturligtvis en förmåga att spricka med tiden och det är ju fiasko i förlängningen, visst om man kunde lägga bodyn på rostskyddet men enligt specifikationen jag läste så ska det vara smuts/fettfritt där bodyn ska appliceras = fail =)
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Linolja ska annars va ett ganska fint rostskydd har ja hört...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Linolja ska annars va ett ganska fint rostskydd har ja hört...

Linolja är bra.
Det kan man hälla rakt in i dörrarna.


Jag vet många som tagit oljan från oljebytet och hällt med slang rakt ner i trösklarna på bilen med gott resultat.

Mer eller mindre all olja är bättre än inget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top