Garmin Zumo 340lm Snåla kartor?

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
har fått hem min zumo340lm. Valde "snikvarianten" de dom lite dyrare köpen för mig i regel bara innebär en massa funktioner jag mycket sällan om inte aldrig begagnar mig av.

Har registrerat den o uppdaterat den o lagt in kartorna som jag tror följde med... Tror jag iallafall.

Försöker använda den nu och det verkar inte finnas något annat än precis dom allra största vägarna.
Känns ju jävligt meningslöst när en gps har funktionen "undvik motorväg" när det bara finns motorvägar i enheten.
Har jag misslyckats med installationen eller är originalkartorna så här torftiga?

Jag tänkte ju köra treriksröset or bust i sommar. Behöver jag köpa mer kartor på garmins hemsida?
För visst. De följer med program så jag kan bygga egna rutter men de känns ju som att vägarna iallafall måste synas på gpsen isåfall?
Kanske nån vänlig själ i skåne som kan hjälpa mig att titta över min enhet o visa mig vad jag gör för fel? Om jag gör fel?

Nellad på svar här. vill ju ut o puttra med skiten så man vet den funkar till resan

/Alex
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Du har misslyckats med kartinstallationen. Det du ser är nog global base map. Kartorna City Navigator är hyfsat detaljerade. Om du köpt 340LM så är det med "lifetime maps", dvs fria kartuppdateringar. Koppla in, starta Garmin Express, aktivera kartor, ladda ner.

Det finns ett väldigt stort community for Garmin-kartor, bla gpsunderground. Där hittar du det du behöver, om du inte har betalat för det.
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Jag har ju varit inne o Rotary i express men jag blir fan inte klok på det. Tycker mig varken ser eller hitta något mer än "uppdatera kartor" och "ladda ner kartor" men de dyker liksom inte upp nåt på gpsen. Går inte ens att söka på gatunamn
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Det är väl samma kartor i den som 350LM? Alla småvägar finns med, men man måste zooma som fan för att dom ska synas... Tryck en gång mitt i skärmen så att att zoom-verktyget kommer fram och zooma in, så ska du se att alla småvägar dyker upp :)

Detta är den enda nackdelen som jag hittat med 340/350, det är dock en ganska stor nackdel då det i princip är OMÖJLIGT att planera "On the fly" vid offroad körnig... Så fort man ska zooma ut för att se vart en grusväg tar vägen så försvinner den när man zoomar ut :(


Rutter m.m kan du göra med hjälp av google maps och sedan spara ner till en .kml fil som du kan ladda ner under "mina platser". Sedan konvertera så att du kan lägga in dom i gpsen. Det är inte helt lätt i början men det finns guider på nätet om du söker på google. Det var så länge sedan jag gjorde det så jag har glömt bort hur man gjorde :(

Jag brukar göra en rutt per dag, Dag 1, Dag2 osv. Så att du inte gör en enda stor rutt.
För att göra rutter m.m i google maps så måste du byta tillbaka till den gamla kartan, dvs klicka på frågetecknet längst ner till höger på googlemaps och välj gamla kartan.

Det programmet som följer med gpsen är totalt värdelöst enligt mig iaf, segt som fan och inte användarvänligt för 5 öre!
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
Ja... nä. Det är inte zoomen. Det har jag testat. Vill gärna tel att jag har misslyckats. Får hem o försöka igen
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
När jag tittat i enheten och på "mina kartor" står det CN Europe NTU 2015.10 Central Region.
Är detta rätt?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
När jag tittat i enheten och på "mina kartor" står det CN Europe NTU 2015.10 Central Region.
Är detta rätt?
Nja. Verkar vara fel region, men rätt karta (är 2014.10 antar jag). Sverige ligger nog inte med i central. Kan du välja annan region?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Nu var det ett tag sedan jag använde Garmin Express, men vill minnas att jag kunde välja regioner inom CN Europe så man slapp ha hela Europa-kartan i minnet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns ju gott om bra kartor i piratbukten annars. Friluftskartan är da shit för grusvägsåka
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Friluftskartan V3 Pro är kalas för offroad. En 690 SMC är nog mindre kalas för offroad.
Friluftskartan V4 kommer nu i sommar.
Känns aningen onödigt att använda piratkartor för Garmin City Navigator när man faktisk har originalen. Fast det kanske är enklare :)
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
jag vet fan inte. har fått igång datan o internet igen efter flytten o suttit här nu med gpse..
instalerat om både express och mapinstaler mm som enheten ville ha.
I express finns ju INGENTING det stod en uppdatering så den tanka o installera jag men det finns fortfarande bara det grova vägnätet i enheten.
De står i mina kartor att jag har centraleurope 2015.10 men det är bara de stora vägnätet och tågnät.
Kan de verkligen vara möjligt att det är så här svårt eller är det jag som e trög/korkad?
För jag fattar verkligen inte. ska jag verkligen behöva köpa/installera andra kartor? det står ju i produktbeskrivningen att de ingår kartor...

/uppgiven kille:huvet:confused::näsblod:dummer:rodnar:zpy:död
 

chmielex

Medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Arlöv
Hoj
KTM 690 SMC
ps. jag kan tänka mig att köra en bra bit o ha kaffebröd med mig om någon kan tänka sig att sätta sig ner o hjälpa mig med detta. e sjukt missnöjd med mitt köp o jag tror bara de e nån dum grej jag missar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top