Däckslitage??

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Varför nöts mina framdäck såhär?
Har testat alla möjliga inställningar men allt blir samma.
Pirelli med ca2,4 i varmtryck
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    255.1 KB · Visningar: 790

PXX

#131 Rookie 1000
Gick med
8 Nov 2010
Ort
Huddinge
Hoj
GSXR1000, Street Triple R
SC1 eller SC2?

Är inte 2.4bar lite i översta laget? Jag kör 2.1bar på SC2or (varma) och dom ser nästan ut som nya efter en dag.
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Både ock. Jag har testat olika lufttryck, å vet flera som kör ända upp mot 2,6 i tryck
Jag tycker dom blir så okänsliga med lägre tryck när dom är mjuka i stommen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, då Du har rimligt bra slitage både under och över randen skulle jag gissa att Du går duktigt på gas just i den vinkeln, samtidigt är Du på väg att resa hojen vilket gör att Du hittar fäste när lutningsvinkeln ökar. När Du går på gas reser sig bakdelen på grund av s k antisquat, där bl. a svingarmsvinkeln är en parameter i ekvationen. Jämför t ex med framdäcket ca 12 min in i denna video: http://www.ustream.tv/recorded/6516891 (värre skadat men ändå kanske relevant?)

Skulle skadan ha med geometrin att göra är det möjligt att Du skulle behöva lite mer vikt på framhjulet i den situationen, fås enklast genom att höja något bak/sänka fram. Det kan också vara gynnsamt att sänka trycket ett eller ett par hekto för att få lite mer gummi i backen. Att däcket enligt Dig inte reagerar på förändringar i lufttryck får mig nästan att luta åt geometrin...

Är skadan djup, som att Du kan få in nageln i "revorna" eller ytlig? Är de djupa är det väl kallrivning, är de mer ytliga varmrivning. Du är ju duktigt snabb, tycker mig ändå notera hyfsat med "gummibollar" längst ut på däckskanten. I så fall kan även det tyda på att däcket går något varmt och botemedlet vara något högre varmtryck i stället.

Efter att ha fingranskat Din bild lutar jag trots allt åt att det kan vara som i exemplet i filmen, du "pushar" däcket vid gaspådrag, överhettar ytan och river sönder däcket innan Du får mer gummi i backen/reser upp hojen.

Utan att kunna peta på däcket och veta mer om hur brant Du kör hojen i f t original (inkl ev däcksdimensioner) är det svårt att gissa bättre. Jag skulle nog ta avstamp i det Du vet idag och först justera geometrin något brantare för att se om däcket börjar släta till sig eller river värre. Sedan skulle jag ta däckstrycket som steg 2 för att finjustera det. Ligg inte på absolut fullt framför allt när Du ändrar geometrin, men det vet ju Du redan...

Nyfiken fråga - vilken yttemp har däcken när Du kommer in efter några snabba varv?

Hoppas något kanske kan vara till någon hjälp, lycka till! :)
 
Last edited:

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Det låter vettigt Roffe, Alatalo skulle också ge ett utlåtande då han hade tid:)
Får testa att justera lite nästa körning, tempen på däcket har jag aldrig kollat, men det kan ju vara läge att göra en mätning på de också.
Men videon gick inte att se på ipaden.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det låter vettigt Roffe, Alatalo skulle också ge ett utlåtande då han hade tid:)
Får testa att justera lite nästa körning, tempen på däcket har jag aldrig kollat, men det kan ju vara läge att göra en mätning på de också.
Men videon gick inte att se på ipaden.
Nej, det är nog flash vilket Apple och Google beslutat inte ska supportas:) Jaga rätt på en PC så funkar det. Oavsett vad man tycker om Dave Moss som fjädringsguru är det lite intressant att han faktiskt visar på verkliga skador på däcken och kommenterar vad han ser. En del är vettigt, en del möjligen lite svartkonst. Ungefär som vanligt alltså:crash

Blir nog bra, få se om Alatalo kan vara lite mer precis än jag. Jag brukar ha en IR-mätare i verktygslådan, det räcker rätt långt om man mäter sidorna respektive mitten vilket ger en uppfattning om om problemet är lokalt eller om däcket generellt rullar kallt/varmt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Lånar tråden lite snabbt då jag ser att ni är inne på däcktryck.

Nån som vet om det finns något rekommenderat tryck på Pirelli SC?
Jag har ett SC2 bak och SC1 fram. Mest kört Dunlop förut så vet inte riktigt vad som är ett lämpligt tryck att börja med nu?

Tips mottages tacksamt :krama
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Lånar tråden lite snabbt då jag ser att ni är inne på däcktryck.

Nån som vet om det finns något rekommenderat tryck på Pirelli SC?
Jag har ett SC2 bak och SC1 fram. Mest kört Dunlop förut så vet inte riktigt vad som är ett lämpligt tryck att börja med nu?

Tips mottages tacksamt :krama

2,2 fram och 1,7-1,9 bak. Varmt!
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Hoppas det är ok att jag lånar tråden Henco, i en annan SC1/SC2 fråga? Mitt framdäck såg ut så senast i Söndags efter en dag på Sturup med 2,4 varmt, men har inte brytt mig då hojen funkat bra. Idag på Knudan verkade den haverera. Kolvkittad framgaffel,Öhlins bak och allt servat inför varje säsong och inställt av Jocke.J. Kört med denna setup 2 säsonger med småjusteringar på kompet fram bara. Hade nytt bakdäck idag (SC2 1,7 i varmtryck) o ville gasa lite extra och sänkte snittet 1 sek.:) Fick öka kompet fram 3 klick 3 pass i rad då jag bottnade gaffeln men efter det var den ok. Bak svajade det rätt bra ut när jag gick på gas och ut på rakan var det värre än vanligt. Hojen har alltid velat vobbla rätt bra ut men med hårt inställd styrdämpare har det funkat ok. Idag fick jag ca vartannat varv slå av o gå på gas igen för den levde om för mycket fram. Kändes som den packade ihop mer än vanligt bak vid påslag ut och däcket såg värre ut än vanligt.:va

Hade varit tacksam för lite "däckskådning" då jag vet det finns kunnigt folk här.:tummenupp

20140627_173736[1].jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fick det här slitaget igår, jag har ALDRIG råkat ut för detta på ett framdäck!!!! Vad hände? Rätt tryck, mätte upp 1,85 kallt efteråt vilket innebär 2,15 varmt. Ska jag kanske gå upp lite? Ser att Håkan kör mycket högre tryck!
 

Bifogat

  • IMG_0788.jpg
    IMG_0788.jpg
    245.8 KB · Visningar: 370

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Nä det är bara bra om alla konstiga däckslitage hamnar i samma tråd så är det ju lättare att diskutera:)

Precis sådär brukar mina också bli Mozz, bilden jag har lagt upp här i trådstarten är i förstadiet, och fortsätter man åka på dom så blir dom som mozz bild.
Å jag åker 2,4 däckvärmartemp.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nä det är bara bra om alla konstiga däckslitage hamnar i samma tråd så är det ju lättare att diskutera:)

Precis sådär brukar mina också bli Mozz, bilden jag har lagt upp här är i förstadiet.
Å jag åker 2,4 däckvärmartemp.

Hmmmmm……:va
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fick det här slitaget igår, jag har ALDRIG råkat ut för detta på ett framdäck!!!! Vad hände? Rätt tryck, mätte upp 1,85 kallt efteråt vilket innebär 2,15 varmt. Ska jag kanske gå upp lite? Ser att Håkan kör mycket högre tryck!

Har sett det där på ett par hojar och försökt komma på den gemensamma nämnaren......

Har en liten teori om höjderna, att han är hög fram/låg bak alt. för lite retur fram då ena hojen som såg ut så saknade retur i gaffeln och den andra testade att dra lite förspänning fram när det slet däcket så vilket borde resultera i "långgaffel" vid påslag ur böj på bägge.

Jag skulle testa att gå på med returen om han är bra i övrigt, är han "trög" så testa justera höjderna lite men det är ju bara en teori jag har så........eget ansvar! :D
 

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Numera Linköpejng
Hoj
cbr600
Hoppas det är ok att jag lånar tråden Henco, i en annan SC1/SC2 fråga? Mitt framdäck såg ut så senast i Söndags efter en dag på Sturup med 2,4 varmt, men har inte brytt mig då hojen funkat bra. Idag på Knudan verkade den haverera. Kolvkittad framgaffel,Öhlins bak och allt servat inför varje säsong och inställt av Jocke.J. Kört med denna setup 2 säsonger med småjusteringar på kompet fram bara. Hade nytt bakdäck idag (SC2 1,7 i varmtryck) o ville gasa lite extra och sänkte snittet 1 sek.:) Fick öka kompet fram 3 klick 3 pass i rad då jag bottnade gaffeln men efter det var den ok. Bak svajade det rätt bra ut när jag gick på gas och ut på rakan var det värre än vanligt. Hojen har alltid velat vobbla rätt bra ut men med hårt inställd styrdämpare har det funkat ok. Idag fick jag ca vartannat varv slå av o gå på gas igen för den levde om för mycket fram. Kändes som den packade ihop mer än vanligt bak vid påslag ut och däcket såg värre ut än vanligt.:va

Hade varit tacksam för lite "däckskådning" då jag vet det finns kunnigt folk här.:tummenupp

View attachment 408206
Jag hade problem med liknande däckslitage bak med just SC2:eek:r. Testa lite högre varmtryck, 1,85-1,9. Det löste mina problem iaf!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top