Hjullagerbyte på gsxr 750 -98

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
håller på att försker byta hjullager för första gången, har kommit så långt :huvet så att fått av däcken och drevet å de där passbitarna som ligger på var sida fälgen + den i drevet, men oljepackning.. Oljepackningen sitter som bara fan, den på samma sida som broms skivan, får inte bort den.. Vad kan jag göra? Jag har gått lås på den med mejsel vilket i efterhand inte vart varken klokt eller lyckat :4skrika

Inte fan vart det så här lätt (2m33s); http://www.youtube.com/watch?v=3DE1M_deF-g
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Oljepackningar? Är du säker på att det är hjulet du har plockat av? :p
Om det är den svarta saken i videon du menar så heter det packbox. Är den svår att få ut så är det dags att byta ut den. Dessutom så mår den inte bra av att bli misshandlad.
"Passbitar" är nog distanserna du menar. Håll reda på dessa så de kommer på rätt plats igen!
Hjullager knackar du ut försiktigt så som han gör i videon. Ett tips är att lägga fälgen på träbitar så inte fälg och bromsskiva ligger på marken och blir skadat när du knackar ut de gamla lagren.
De nya lagren ska helst pressas i, men ska du knacka i dem så se till att du inte knackar på något annat än ytterdelen av det nya lagret! Och se till att lagret kommer i rakt!
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Köp biltemas verktyg för hjullager demontering .. Samt verktyget för lager och packboxar vid monteringen igen . Eller lej bort jobbet . Men det är väldans enkelt med dessa verktyg .
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
När du ska montera de nya lagren så lägg dem i frysen ett par timmar så krymper de lite, om du sedan värmer lagersätet med varmluftspistol så kommer lagret att trilla dit utan att riskera att knacka sönder det. Nya packboxar med fett innanför så blir det kanon!
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Ja då gjorde jag försök nr.2, efter mer eller mindre varsamma ansträngningar beslöt jag mig för att gå full-retard på "packboxen", de visade sig vare en metal skena under/i den;

sporthoj.jpg

bara att ta bort å se glad ut eller har jag sabbat något :glömdet ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja då gjorde jag försök nr.2, efter mer eller mindre varsamma ansträngningar beslöt jag mig för att gå full-retard på "packboxen", de visade sig vare en metal skena under/i den;

View attachment 407825

bara att ta bort å se glad ut eller har jag sabbat något :glömdet ?
UHHHGGG, vilket fulmeck! Använd värmepistol, underlättar otroligt. Värm bara så mycket att du precis bränner dig. (60-70 grader kanske) Rekommenderar detta vid packboxbyte i framgaffel också. Är som att skära i smör med att få ur den gamla boxen med en flat skruvmejsel.

Och låt inte hjulet vila/ligga på bromsskivan.
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag tycker att det är extremt enkelt att få ur packboxen genom att sätta en spårmejsel under "metallringen" och sen bända med mejseln och gå varvet runt tills den är ute, men har kanske inte stött på de bråkigaste packboxarna än :gnissla
 

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Har du inget klipp du kan lägga upp på när du blir "full retard" ??? :7peta :banana

Nja men tänk mejsel + hammare samt vetgirigt dragandes i allt löst så har du en ganska bra bild :tummenupp

En till fråga dock! WTF är det här? De finns inte med i handboken och skruven på höger sida saknades (ja, promis den satt inte där när jag tog av skiten) så måste ta reda på vad det är för gänga då jag inte har för vana att mäta saker :hihi

Det här:
sporthoj vänster.jpg sporthöj höger.jpgkant stöt.jpg

uppenbarligen är det shims i något syfte men tycker det är konstigt att jag inte kan hitta information om dem vare sig på reservdels företag eller google, hjälp? :Bugar

//edit

Där hittade jag lite information på egen hand; http://www.suzukipartshouse.com/oemparts/a/suz/50d3c5f0f870021958f27857/rear-swinging-arm

5 och 6. skruven har ID 02142-0610A, 6x10? (http://www.cmsnl.com/gn250-1988-j_model13367/021420610a-screw-6x10_0214206103/)

vill ju ha samma hatt på skruven också.. Tips hur jag snabbt kan få tag på en lämplig sådan imorron? Glömde nämna det tidigare men höger plåten är även lite böjd i hörnet, går det bra att bara plata ut den eller måste den bytas? Jag känner inte till funktionen som sagt så at...
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Eftersom svingen är i aluminium ligger dessa metallbläck för att inte distanserna ska nöta ner svingen. M6 gänga, och det är inte så petiga med vilken skalle du sätter dit, kolla att hjulet går fritt bara
Och det är bara att platta till bläcket om det är lite skevt.
 
Last edited:

Harrybob

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2014
Ort
T R O L L H Ä T T A N
Hoj
GSXR 750 -98
Eftersom svingen är i aluminium ligger dessa metallbläck för att inte distanserna ska nöta ner svingen. M6 gänga, och det är inte så petiga med vilken skalle du sätter dit, kolla att hjulet går fritt bara
Och det är bara att platta till bläcket om det är lite skevt.

wunderbar, tackar så mycket Psychobiker, precis vad jag ville höra. Jag är helt i era händer, sporthoj :kär
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top