Dracen vill inte längre starta

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Har en Rieju Drac från 2002 som inte längre vill starta.
Allting började i höstas med att den stängde av sig vid färd lite då och då, blev ungefär som att den inte fick bensin. Efter vintern så tvättade jag den och startade upp, startade lätt och gick på tomgång i någon minut sedan tvärdog den och gick inte att starta.
Någon månad senare fick jag igång den igen men den dog nästan direkt och efter detta vägrar den att starta.

Har hittills gjort följande:
Bytt tändstift
Bytt tändhatt
Plockat isär förgasaren och rengjort den
Rengjort membranet
Rengjort luftfiltret
Bytt bensinslang
Bytt bensin
Bytt voltregulator (då den gamla verkade vara förbikopplad)
Tagit isär alla kontakter och sprejat 5-56
Kollat kablarna efter skador

Det jag fått fram är att den ger en väldigt svag gnista, antar att det då rör sig om CDI-boxen eller tändplattan, hur mäter jag dessa och vad för värden är då riktiga?
Några andra förslag på vad jag kan testa?

Den har förövrigt varken batteri eller elstart utan enbart kick.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Byt cdi, kan ju inte vara så mycket mer än cdi eller primärspolen.

Saken är den att jag gärna vill byta "rätt" del, det vill säga CDI-boxen eller tändplattan, båda delarna kostar inte så mycket var för sig men saken är om jag köper båda två då exempelvis CDI inte är problemet så slutar det på lite för mycket.
Vet att jag kunde mäta statorn på min gamla Kawasaki KLX650R och få fram att ett av värdena var fel, hoppades på något liknande på mopeden. Behöver egentligen bara mäta den ena av dem, men frågan är vad för värden de ska ligga mellan :(
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Saken är den att jag gärna vill byta "rätt" del, det vill säga CDI-boxen eller tändplattan, båda delarna kostar inte så mycket var för sig men saken är om jag köper båda två då exempelvis CDI inte är problemet så slutar det på lite för mycket.
Vet att jag kunde mäta statorn på min gamla Kawasaki KLX650R och få fram att ett av värdena var fel, hoppades på något liknande på mopeden. Behöver egentligen bara mäta den ena av dem, men frågan är vad för värden de ska ligga mellan :(

http://www.2stroke-tuning.com/team/Allgemein/forum/am6_zündung.JPG

Kolla om det kan ge dig något.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja har en lös tändplatta ja skulle kunna mäta lite på, för dom kom inte me olika tändsystem va? Detta e iaf ett ducati från en -98 drac...
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Uppdatering: Har bytt CDI-box till en sprillans ny men den startar fortfarande inte, har även bytt tändningslås och ljusomkopplare med dödare men ingen skillnad. När jag jämför gnistor med olika Youtubevideor så verkar det som att min gnista ska vara bra, inte perfekt men den borde fungera. Kan det möjligtvis ha något med kolven och/eller cylindern att göra? att den inte kan komprimera bensinen/luften eller något?

Ja har en lös tändplatta ja skulle kunna mäta lite på, för dom kom inte me olika tändsystem va? Detta e iaf ett ducati från en -98 drac...

Oj ledsen att jag inte såg detta tidigare. Har du den kvar? skulle vara riktigt schysst om du kunde mäta så kan jag jämföra. Har också Ducatisystemet så det borde vara likadant.
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Har den nypt lite lätt så är det nästan omöjligt att starta kolvringarna klibbar fast. Ta av avgas rör o lys in i avgasporten är kolven riven så har den säkert nypt. Av med cyllen då putsa av kolven med fin slipduk. Lossa ringarna. Rensa cyl på alu rester.
sätt i ett stötte munstycke o gör rent flrgasaren grundligt..
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Provat byta stift igen? Om den går lite fett är det lätt att man sabbar stiftet otroligt snabbt. Särskilt då vanliga standardstift.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Oj ledsen att jag inte såg detta tidigare. Har du den kvar? skulle vara riktigt schysst om du kunde mäta så kan jag jämföra. Har också Ducatisystemet så det borde vara likadant.

Får väl säga desamma själv för ja såg de inte förän nu =/... E de forfarande aktuellt så dra iväg ett pm :fyllisar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top