Planlös "touring".

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ser ju tyvärr ut som man får hoppas på bättre väder till nästa vecka bara. :(

Har iaf lagt nåra tiotal mil här på hemmaplan och mc'n verkar äntligen fit for fight! :yoparty Synd att jag själv är så oerhört ringrostig bara. :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dåså, sitter man i samma sits igen, 3 veckor ledigt att fördriva. Men nu är iaf vädret lite mer rätt.
Så siktar på att åka iväg nästa onsdag, pga väntar på lite hojprylar och har saker att göra denna vecka. :)

Får jag bara båtskrället sålt så ska jag sikta på en lite längre resa ned åt kontinenten, men vi får se. Någon som har koll på hur det är att åka igenom Danmark, man har ju hört skräckhistorier om fortkörningstyrrani och noll tolerans mot trimmade mopeder och dylikt, hur är det att bränna igenom med lite lagom fart på en hoj med portad motor och inte _helt_ diskret avgas?

Dra gärna iväg ett pm om någon vill haka på en sträcka och gasa lite! :squid
Får dock förvarna om att jag kör touring med en 20 år gammal hoj+ packning, och skall jag vara ärlig så har jag skruvat bra mycket mer än kört de senaste 3-4 åren, så lite ringrostig är jag, förvänta inget RR tempo alltså. :)
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag tourade genom Danmark över en helg i slutet på juni och såg inte en enda snut. Vi drog på rätt bra också. Jävligt underbart land. Färjan över från Helsingborg till Helsingör och kustvägen till Köpenhamn rekommenderas. På Best Western Hebron (!) i Köpenhamn fick vi rulla in hojarna genom lobbyn till innergården för att ha över natten. Jäkligt bussigt.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Jag har aldrig stött på problem i danmark. De flesta motorvägarna är 130-skyltade så man behöver inte köra så jävulskt mycket för fort iaf.

Rent generellt så tycker jag DK är ett jävulskt trevligt land. Det är inte så noga där, liksom.
Danskar äter gott, dricker gott, och skrattar gott. :)
Jag förstår inte riktigt vad det är, men ängar och landskap är så mycket vackrare än på vår sida av bron.
Ljuset är annorlunda, säger några. Jag vet inte, det kan vara det.


Jag jobbade i DK för några år sedan och for omkring på en hårt custad R1. Fighter, med husabergbakdel, "nummerskylt" fram med ikealspotlights i. :hihi (försökte lägga upp en bild med det gick inte)

Fick aldrig problem med polisen, men den drog mycket uppmärksamhet då det tydligen är strängeligen förbjudet att bygga om en hoj på det viset i DK.

Tror dock inte dom kan göra mycket iom att du inte kör en Dansk hoj.

Sen nämnde du Norge. DÄR ska man bara precis akta sig. Snuttar precis överallt. Dom ligger gärna under camo-tält på 70-80-sträckor mitt ute i skogen(jag har åkt dit flera gånger). Dom gör allt för att få skriva lite böter, och plocka körkort. Ingen i Norge varnar heller för fartkontroller. Man vet att det är fartkontroll om den feta gubben man möter sitter och garvar arslet av sig när han ser att du kör för fort.

Visst, Norge har fin natur, och rätt trevliga hojvägar på sina ställen, men det väger inte upp i min mening.
Men ja, om du ska välja, så välj DK. :)

E*

Jag vill minnas att någon förtäljt mig att forkörningsböter ska betalas på plats i DK, om man är utlänning. Annars får man sitta av straffet om man inte har pengar. Är dock jävligt osäker på om det stämmer.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Då är man Påväg då!
DSC_0284.jpg

Fast, någon båt blev inte såld, och kontot ekar tomt, så blir nog inte mer än en par-tre dagar...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Happ, började väl sisådär spöregn, roaming funkade inte på mobilen...
Blev en vända via uppsala och skaffa ett svenskt kontantkort, gubben som sålde var fan EXAKT som han i comviq reklamen. :hihi
Sedan var det ett mörker att ta sig bort från regnandet...

Till slut lyckadess det, här är en bild på gps lösningen jag knåpade ihop vid en parkeringsplats i Falun. (bilden ifrån max i örebro)
Nähe, det gjorde det inte alls, sh och bilder alltså......

Nu sitter jag iaf i Karlstad och tar en wirre. :)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mycket hala vägar i Sverige! (oljespill?)
Hjulspinn i 130 i uppsala igår. Och idag var det dags igen att åka brett när jag petade i tvåan ut på bunnstorpsvägen vid avtaget från e18 i, ja, varfan jag nu är? Då körde jag inte speciellt aggressivt. :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mycket hala vägar i Sverige! (oljespill?)
Hjulspinn i 130 i uppsala igår. Och idag var det dags igen att åka brett när jag petade i tvåan ut på bunnstorpsvägen vid avtaget från e18 i, ja, varfan jag nu är? Då körde jag inte speciellt aggressivt. :p

Japp... Det har varit rikslarm om hala vägar i sommar på grund av värmen. Men antagligen är det någon lastbilschaffis som tankat för mycket och spillt diesel på vägen, vilket är väldigt vanligt.
När du kommer bort från tätorterna försvinner dieselspillsproblemet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Japp... Det har varit rikslarm om hala vägar i sommar på grund av värmen. Men antagligen är det någon lastbilschaffis som tankat för mycket och spillt diesel på vägen, vilket är väldigt vanligt.
När du kommer bort från tätorterna försvinner dieselspillsproblemet.
Har inte haft det problemet hemma, greppar som fasen, trots värmen, har ju legat runt 30 sträcket ett tag nu under eftermiddagarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har inte haft det problemet hemma, greppar som fasen, trots värmen, har ju legat runt 30 sträcket ett tag nu under eftermiddagarna.

På Åland har ni kanske inte fuskande snålkukar som bjudit under alla andra fuskande snålkukar för att få låtsas underhålla vägstyckena... :fakta
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På Åland har ni kanske inte fuskande snålkukar som bjudit under alla andra fuskande snålkukar för att få låtsas underhålla vägstyckena... :fakta
Nja, det kan väl diskuteras. Planerarna är åtminstone inte helt nyktra på jobbet.
Men asfaltsrecepter verkar onekligen bättre.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vände hemmåt idag pga känns som jag fått min dos bekymmer för denna gången. Tappade en cylinder på låga varv mellan uppsala och halstavik, men som tur är vaknade den igen efter en stund, nått skräp som gick igenom ett tomgångsmunstycke antar jag...
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Planlöst väl det enda sättet man reser på, resan som är målet!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Trevlig läsning :tummenupp men en av de mest misslyckade hojturer jag läst om. Bättre lycka nästa gång.

Ja, det blev lite besvärligt. På det stora var det ändå en positiv erfarenhet, och jag skulle gärna åka längre, men då vill jag nog ha en modernare hoj och lite mer ekonomisk frihet. Risken att behöva plocka hojen i delar längs med landsvägen är helt enkelt lite _för_ stor efter mer än en tusing kilometer.

Tappade cyllen stavades helt klart "E10" vilket var allt man kunde tanka vid ett gäng motorvägsstopp, som sedan guckar igen i föggarna, om det är etanolen som separerar eller om det bryter upp nån annan gammal beläggning eller nått, men det blir som gelé i munstyckena....
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top