Vad kör ni med när det är riktigt varmt?

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Låter hojen i detta "skitväder". Det är för farligt att köra i värmen. Dels pga försämrad koncentration i värmen, dels ev halka på vissa vägar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kallingar, shorts och joggingskor. Tar med en T-tröja som skydd mot solen om det börjar bränna efter några timmar med hittaut.nu i Änggårdsbergen i Göteborg. Och cykelhjälm.
Hojarna får stå hemma utan det blir trampcykel.
Nån som är förvånad över att fler cyklister än motorcyklister dödas och skadas i trafiken varje år ?
Inget konstigt, bedrövliga bromsar och "obefintlig" skyddsutrustning jämfört med hojförarna.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Standard, Kalsonger, t-shirt, strumpor, ryggskydd, skinnställ, stövlar, handskar, hjälm, "bula" och hoodie.
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Kör nästan alltid med skinnställ om det blir längre turer eller om jag ska leka, slanga etc.

Ska det bara bli en kortis till en polare så blir det väl träningsskor, jeans, ryggskydd, handskar och någon tjock/luvtröja :)

Tycker det är ett massa gnäll om folk som kör utan skyddsutrustning, det är upp till var och en hur man vill åka klädd, men kan faktiskt anpassa körstilen och köra väldigt defensivt, självklart finns det andra idioter i trafiken, undvik dom :)
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Körde 60 mil idag i allvädersställ, det var varmt...
Nu till det positiva, jag gick nog ner ett kilo eller 2.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har alltid samma grundutrustning, ryggskydd, skännställ och alltihop. Nu har jag däremot även skaffat ett underställ i bambu. Känner ingen större skillnad när man går runt ute eller kör med hojen. Däremot när man kommer inomhus där det är lite svalare så känns det direkt hur det svalkar kroppen. Det hjälper förmodligen när man kör och går ute också men behövs nog mätutrustning för att visa.

Inte en chans att jag kommer köra med lättare utrustning, är det för varmt så ska man inte åka.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag kör alltid skinnställ och underställ (så jag kommer ur skinnstället).
Men idag blev det jeans, sneakers, ryggskydd, handskar och hjälm. Var gudomligt skönt.
 

Str3 R

Guest
Nä, det är för varmt just nu. I går visade lastbilens temp +37°C när jag startade Gamla Bettan, vid körning visade den +33°C så hojen får allt stå tills det blir svalare, vägrar köra i t-shirt, shorts och badtofflor. Var tillräckligt varmt nog att märka man inte var helt skärpt trots vätska så köra hoj i det tillståndet är mindre bra.

Annars är det Lindstrands, ryggskydd, ja hela kitet. :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Kör i jeans, sneakers, störtkruka och skinnjacka men även det är för varmt nu.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kan inte direkt säga att jag är sugen på att köra i den här värmen. Körde en bandag för mindre än en månad sedan och när den dagen var över kände man sig helt kokt i huvudet. Nu är det ännu varmare...

Hojen får stå tills jag bokar en bandag eller när vädret blir behagligare att köra hoj. Om jag satt mig på hojen idag hade jag nog kört i t-shirt, shorts och gympaskor utan ryggskydd och handskar och skaffat ett intyg från en läkare att jag inte kan ha hjälm á la Bandidos/Hells Angels.
 

avi8or

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2014
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha MT-07 -14
Kör skinnstället så ofta jag kan. Nu när det är stekhett, alternativt när jag ska köra kort sväng i stan, har jag kevlarjeans, ryggskydd, en "Air"-jacka från Alpinestars och perforerade mc-skor och SMX-2 Air handskar. Varmt när man står still, men fläktar på bra när man rullar :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
I dag körde jag i kortbyxor och t-shirt för första gången på 10000 mil. Ej smart, men jäkligt skönt :) !
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Idag över 7 mil i jeans och jethjälm:lol. Tänkte åka i kortärmat åxå men
slängde på mig jackan. Tog den hojen som varvar 6000:lol
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag har fått en ormvråk i huvudet i 80 km/h så jethjälm är inget jag skulle rekommendera utom möjligen bak kåpan på en Guldvinge eller i en bil..
Nu i värmen kör jag inte hoj. Det får vänta tills det blir svalare.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
T-shirt och shorts så klart, jag menar, Jag cyklar i lycra i närmare 70 km/h när det går utför och en mc är fan så stabilare i de farterna!!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Senaste veckan har jag kört i t-shirt och shorts nästan varje dag, jag känner själv att jag är farligare i trafiken i skinstället, eftersom jag garanterat skulle få värmeslag eller vätskebrist i det här vädret.
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Tror fan jag inte åkt mer än 20 mil denna semester :gnissla
Är på tok för varmt för tillfället, åkte 10 mil igår med skinställ samt underställ, var bara att vrida ur understället när jag kom hem :D !
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top