Vad kör ni med när det är riktigt varmt?

Nossrepleinad

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja ZX-6R 636 -14
Kör jag till jobbet så blir det ryggskydd, hoodie och skinnjackan ovan, hjälm, handskar, jeans och mina sport mc stövlar jag kör med annars och ofta så blir det att man myskör igenom stan när man ska till jobbet och då känns det rätt OK. Ska jag ut och åka riktigt är det istället skinnstället som åker på, alltid. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om jag ska ett kortare ärende in till stan, äta en glass någonstans eller kanske åka till jobbet så blir det en dainese safety jacket med huvtröja över och antingen vanliga jeans eller Lindstrand MC-jeans på benen. Det beror lite på vilka vägar jag tänker mig åka och hur fort det kommer att gå eller om jag kanske ska till jobbet. MC-jeans en varm dag på jobbet är varmare än vanliga jeans.
Men oftast blir det MC jeansen och så tar jag mig omaket att ta med mig vanliga byxor och byter.
Jag är väl medveten om att det inte är riktigt samma skyddseffekt i det som i ett ordentligt MC ställ. Framför allt är det avsevärt sämre slitageskydd på överkroppen men då får jag helt enkelt anpassa min körstil efter det.

Ska jag ut och nöjesköra så blir det oftast Rukkastället. Det känns som det är lite bättre skydd i det.

Jag kompromissar ibland med skydden och kör då lite försiktigare. Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att den farthöjning som jag gör när jag har ordentligt MC ställ på mig ger en större riskökning pga inbillad säkerhet än den eventuella riskökning som blir dom gånger som jag inte har full utrustning.
 

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Jag kompromissar ibland med skydden och kör då lite försiktigare. Ska jag vara ärlig så tror jag faktiskt att den farthöjning som jag gör när jag har ordentligt MC ställ på mig ger en större riskökning pga inbillad säkerhet än den eventuella riskökning som blir dom gånger som jag inte har full utrustning.
:tummenupp
 

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Håller med föregående inlägg, kör först och främst med insidan på huvudet som skydd vilket många skinnställs-piloter tycks missa. Sedan är klart ryggskydd utöver hjälm alltid på.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
bulten-110522_streetfighter1.jpg

Med ryggsäck där jag har min kamera, 400mm, shorts och handduk om man vill bada !
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
wyclef-jean-43rd-birthday-motorcycle1.jpg
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Vi utgår väl ifrån att du kommer att gilla dina skrubbsår och ärr? Eller?:rolleyes:

Den dagen den sorgen.. om man gick runt och grubblade över allt hemskt som kan / kommer hända i framtiden så vore man en butter jävel.

Kan väl tillägga att det inte sker någon form av exotisk körning alls med det klädvalet utan då ere typisk bilstuk och då är risken rätt så jävla liten.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Den dagen den sorgen.. om man gick runt och grubblade över allt hemskt som kan / kommer hända i framtiden så vore man en butter jävel.

Kan väl tillägga att det inte sker någon form av exotisk körning alls med det klädvalet utan då ere typisk bilstuk och då är risken rätt så jävla liten.

Nej, en sak har du i alla fall alldeles rätt i man åker inte omkring och grubblar...men skit händer även i lågfart.
Det här tråden som när jag tittar i den...du har själv skrivit i den...är ett trist men tråkigt bevis för det.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Goretexställets yttre skal med ventilationen öppen med skydd, ryggplatta o handskar. Kör fullface hjälm med goggles. Under endast skjorta o strumpor.

Körde i Spanien med min polare som envisades med skinn o integralhjälm. Han var en trafikfara då han blev överhettad hela tiden o dåsig. 40 grader funkar inte med skinn o varm 1000cc.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Snygg hoj ovan :tummenupp

Även om det är riktigt varmt och jag ska köra hoj använder jag mig av full utrustning. Men det händer att jag fuskar lite ibland om jag "bara" ska upp till bensinmacken för att tvätta av den, tanka upp den eller bara stannar till på ett fik på stan i samband med det där man ändå inte kör fortare än runt 50 km/h. I dessa fall kan jag av praktiska skäl köra sneakers, mc-boots, vanliga jeans, tröja med lång arm, enkel tunn jacka etc. Det vill säga vardagskläder. Något jag aldrig kör utan är hjälm, handskar och ryggskydd och jag försöker så gott som alltid även ta mc-bootsen.

Vid enstaka tillfällen har jag glömt ryggskydd och då känner man sig naken. Mer naken än om man inte använder skinnställ av någon anledning. Man kör onekligen med större marginaler utan skydd. Lämnar större utrymme för andras misstag och egna helt enkelt.

Körde jag hoj mer regelbundet och hade en mer vardagsbetonad hoj hade jag nog slarvat ännu mer med skyddskläder vid riktigt varmt väder.

Det har nog sina skäl varför folk i varmare breddgrader åker runt med sandaler, badshorts och skjorta eller t-shirt med hjälmens öppning dragen via armbågen. Mest för syns skull om de stöter på patrull.

Något som förvånar mig är att man ser folk som har delvis skyddsutrustning på sig och sätter tjejen på hojen med endast hjälm (lånad och fel storlek många gånger). Sedan ska det imponeras på dem. Jag hoppas varje gång att det inte ska hända någon incident. I min värld har föraren huvudansvaret även om tjejen i fråga är vuxen nog att kunna ta egna beslut gällande sin säkerhet.
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Nej, en sak har du i alla fall alldeles rätt i man åker inte omkring och grubblar...men skit händer även i lågfart.
Det här tråden som när jag tittar i den...du har själv skrivit i den...är ett trist men tråkigt bevis för det.

Och jag står för det jag skrev, handskar är ett måste. Då ja kör sporthoj är dock just händerna extra utsatta medans övriga delar är mer skyddade som tur är. Men visst, kör man nakenhoj eller custom så e väl iaf långbyxor att föredra.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
OBS! Medvetet provocerande inlägg.

Alkolholrelaterade skaderisker (ej endast trafikrelaterade) är betydligt vanligare än skador relaterade till bristfällig utrustning i samband med hojåkning.
Men inte dricker ni väl alkohol grabbar :krama
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Hjälm, hjälmöverdrag, handskar, tisha, jeans och sneakers/touringpjuck.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
När det är riktigt varmt tar jag av det yttre skinnstället. Lite wild and crazy helt enkelt.
 

kovamies

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VF750F -84
Jag har kollat och provat dessa kläder i provrum inte kört med på gatan.

Knox Venture Shirt, en skyddströja av mesh,
med godkända skydd i rygg axlar och armbågar. Så kan man ha valfri tröja över.
http://www.knoxarmorusa.com/knox-venture-shirt-v14.html

Och byxor Richa Air vent evo, också mesh, byxorna ser ut att andas bra
http://www.handelsboden.com/m/product/2674#product/2674

Jag är inte långt ifrån att köpa dessa men vill ju höra
om nån annan kört och hur svala ni tycker dessa är? :yoparty

Mvh Janne
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top