Vad kör ni med när det är riktigt varmt?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Som rubriken lyder, vad kör ni med för klädsel i sommarvärmen påväg till grillningen, stranden, glasskiosken eller liknande?
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Alltid skyddskläder, känns det för jobbigt och varmt för en kortare tur väljer jag bilen istället...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MC-jeans, skyddsjacka och kevlarhoodie, med sporthandskar och stövlar.
Annars har jag kört till och från badet i shorts och t-shirt ett par gånger med.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tar aldrig hojen till glasskiosken, grillfesten eller stranden, då cyklar eller går jag :fakta Men annars är det skinnställ som gäller, helställ om jag bara ska köra, delat om jag ska gå runt någonstans, eller åker på semester osv.
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Jag kör i T-shirt, ryggplatta och jeans eller jeansskjorts och vanliga sneakers.

Under förutsättning att man skall äta glass då. Godtar ni inte mitt klädval? fak jo.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Jag fick en fråga om klädseln nyligen en varm dag från en person som funderade på att ta mc kort och undrade om det var lag på att man skulle ha allt detta på sig när man körde hoj.Du får gärna köra i bara kallsingarna om du vill blev mitt svar men eftersom jag ska färdas många mil på bla motorväg och större landsväg så tycker jag att det är en bra skyddsåtgärd bland alla bilar mfl andra fordon om olyckan skulle vara framme.Asfalt och bar hud är nog den sämsta kombinationen alla kategorier om man vill leva ett hälsosamt hojliv oavsett om du kör i stan eller ute på landsvägen. :crash

Senast jag såg en annorlunda klädsel var när jag körde igenom Skånska Osby för några dagar sedan och mötte en blå Blackbird vars förare och kvinliga passagerare färdades i bara t-shirt och kortbyxor med gympaskor.Det var ta mig f_n en sorglig syn att se.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
kör med helställ o full skyddsuttrustning. de går bra så länge man e i rörelse:)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Senast jag såg en annorlunda klädsel var när jag körde igenom Skånska Osby för några dagar sedan och mötte en blå Blackbird vars förare och kvinliga passagerare färdades i bara t-shirt och kortbyxor med gympaskor.Det var ta mig f_n en sorglig syn att se.

För ett par brallor och en tröja skyddar mycket bättre?

Konstigt att folk skickar iväg sina glin utan skinnställ på EU moppar men köra motorcykel i mopedfart utan rymddräkt ska det vara spöstraff på.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Fick någon slags 30 kilos insekt på armen :gråta när jag bara hadde tischa förra sommaren .... numera alltid heltäckande klädsel

men måste medge att det tar emot att kränga på sig skinndräkten när det är 25+ ute , ska nog tjacka skyddsjacka+kevlarhoodie å jeans al'a Ulvhamne
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Frågade en MC polis i Spanien varför de bara har kortärmad skjorta på överkroppen när de är ute och kör. Han förklarade att om de skulle åka omkring i mc jacka så blir man trött och ofokuserad och kan drabbas av värmeslag, då är det bättre att åka i kortärmad skjorta. Iof. så pratar vi annan värme i Spanien som kan bli upp mot 40 grader varmt, vete fan om jag skulle sätta mig på hojen i 40 graders värme.

Åk som ni vill så länge det känns bra, jag dömer ingen kan själv ta en sväng i Jeans och Hoodie.

r
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Frågade en MC polis i Spanien varför de bara har kortärmad skjorta på överkroppen när de är ute och kör. Han förklarade att om de skulle åka omkring i mc jacka så blir man trött och ofokuserad och kan drabbas av värmeslag, då är det bättre att åka i kortärmad skjorta. Iof. så pratar vi annan värme i Spanien som kan bli upp mot 40 grader varmt, vete fan om jag skulle sätta mig på hojen i 40 graders värme.

Åk som ni vill så länge det känns bra, jag dömer ingen kan själv ta en sväng i Jeans och Hoodie.

r

Jag har sett, kommer tyvärr inte ihåg vart ngnstans, bilder på grekisk mc-polis med i princip såg det ut som fulltständigt ventilerat kroppskydd a la motocross, "direkt" på kroppen med ventilerad polisklädsel utanpå.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Skinnställ, alltid skinnställ.
Hellre svettig och hel än sval och köttfärsad.
Klart att det finns utrustning för varmare väder men man ser ju så jäkla tuff ut med helställ??
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Shorts och skjorta. Alla tittar så konstigt, men det är skönt
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
I och med att jag tillhör dagens coolare hojåkare använder jag alltid luvatröja (fast det är förstås häftigare att kalla den för hoodie), detta gör jag för alla ska tro att jag är badass och kör utan skydd, men tji fick de för jag har ju typ skydd överallt, så när man glider ner till stranden slänger man på luvatröjan för att imponera på kexen, fast de vet inte att jag ändå glider runt med alla skydd jag brukar förutom att jag istället för skinnbyxor har kevlarbadbyxor och kevlarflipflops lick-som :cool:
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Det är lite intressant den här besattheten av just helställ i skinn som den enda möjliga MC-klädseln och det som är skillnaden mellan livet och döden som finns här på Sporthoj.

Om man ser vad Folksam har att säga om MC-säkerhet är det två saker de tar upp som klart minskar antalet olyckor och mildrar utgången av dessa: hastighet och ABS-bromsar. Trafikverket har dessa två som de två första punkterna och kompletterar med synlighet och beteende som det man kan påverka själv. IF pratar nästan bara om beteende. Trafikverket har en strategi där en massa aktörer varit inblandade, SMC, Polisen och så vidare, där man pratar om riskfaktorer (sidan 19). Där nämns "ej hjälm", "alkoholpåverkad", "inget mc-körkort" och "hastighet mycket över".

Somliga av de här sakerna ses som oacceptabla också här, främst avsaknad av hjälm, avsaknad av mc-kort och alkoholpåverkan. Andra, som att köra alldeles för fort eller på en hoj utan ABS ses som alldeles naturligt eller möjligen en kalkylerad risk.

Ingenstans i de mer underbyggda dokument jag hittat nämns kevlarjeans istället för helställ i känguru eller ej CE-märkt ryggskydd som riskfaktorer alls. Inte ens shorts och flipflops tas upp som nära döden-upplevelser. Folksam skriver till och med "det saknas studier som visar någon stor minskning av allvarliga ryggskador där ryggskydd använts", men de rekommenderar att man använder handskar. De skriver däremot saker som "motorcyklister med ABS löper hela 65% lägre risk för svåra bestående skador. En annan ny studie från USA visar på mer än 30 procents minskning av antalet dödsolyckor med ABS." och "Studier från Trafikverket visar att minst 15 motorcyklister skulle ha räddats varje år om de hade hållit hastighetsgränsen".

Tror jag att bra skyddsutrustning gör skillnad? Ja, det tror jag. Tror jag att den är mycket mindre än ABS-bromsar eller hastighetsanpassning? Ja, och jag förefaller ha stöd för den åsikten. Använder jag skyddsutrustning ändå? Ja (även om jag ibland inte orkar byta till kevlarjeans för en kort tur i stan). Blir jag upprörd om någon annan åker i badbrallor och tisha? Nej.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
sɐəɹpuɐ;6037899 skrev:
Det är lite intressant den här besattheten av just helställ i skinn som den enda möjliga MC-klädseln och det som är skillnaden mellan att livet och döden som finns här på Sporthoj.

Om man ser vad Folksam har att säga om MC-säkerhet är det två saker de tar upp som klart minskar antalet olyckor och mildrar utgången av dessa: hastighet och ABS-bromsar. Trafikverket har dessa två som de två första punkterna och kompletterar med synlighet och beteende som det man kan påverka själv. IF pratar nästan bara om beteende. Trafikverket har en strategi där en massa aktörer varit inblandade, SMC, Polisen och så vidare, där man pratar om riskfaktorer (sidan 19). Där nämns "ej hjälm", "alkoholpåverkad", "inget mc-körkort" och "hastighet mycket över".

Somliga av de här sakerna ses som oacceptabla också här, främst avsaknad av hjälm, avsaknad av mc-kort och alkoholpåverkan. Andra, som att köra alldeles för fort eller på en hoj utan ABS ses som alldeles naturligt eller möjligen en kalkylerad risk.

Ingenstans i de mer underbyggda dokument jag hittat nämns kevlarjeans istället för helställ i känguru eller ej CE-märkt ryggskydd som riskfaktorer alls. Inte ens shorts och flipflops tas upp som nära döden-upplevelser. Folksam skriver till och med "det saknas studier som visar någon stor minskning av allvarliga ryggskador där ryggskydd använts", men de rekommenderar att man använder handskar. De skriver däremot saker som "motorcyklister med ABS löper hela 65% lägre risk för svåra bestående skador. En annan ny studie från USA visar på mer än 30 procents minskning av antalet dödsolyckor med ABS." och "Studier från Trafikverket visar att minst 15 motorcyklister skulle ha räddats varje år om de hade hållit hastighetsgränsen".

Tror jag att bra skyddsutrustning gör skillnad? Ja, det tror jag. Tror jag att den är mycket mindre än ABS-bromsar eller hastighetsanpassning? Ja, och jag förefaller ha stöd för den åsikten. Använder jag skyddsutrustning ändå? Ja (även om jag ibland inte orkar byta till kevlarjeans för en kort tur i stan). Blir jag upprörd om någon annan åker i badbrallor och tisha? Nej.

Om jag inte minns fel började det ske en märkbar minskning allvarliga ryggskador när folk började köra med hemmasnickrade ryggskydd en gång i tiden, innan ryggskydd var något som fanns att köpa.

Men ja, att skrota i i hög hastighet och landa på hårda obevekliga saker som träd, murar och stenar är det som orsakar skador snarare än avsaknad av skydd. Skydden mildrar skador en del, men smäller man en tall i 180 hjälper inte något skydd i världen (iaf inte som finns med nuvarande teknologi)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top