Oves Motor i konkurs?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det verkar inte gå bra i mcbranchen just nu. Satt och kollade diariet för kommunen om en skrivelse från mig hade diarieförts. Det hade den inte men däremot inkom en "Skrivelse 140610 konkurs Oves Motor i Olofström AB" vilket verkar oroväckande.

En snabb koll på ratsit avslöjar att senast butiken kursade var 2012-10-02 och då startades Oves motor i Olofström AB ett bolag som inte direkt har levererat storvinster till sina ägare.

Någon som har koll på vad som händer och om butiken verkligen stänger? :gnissla
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Trist i så fall, en anrik handlar som funnits länge. Men tyvärr är det inte mycket som går handlarnas väg när folk drar ner på lyxkonsumtion. Det i kombination med åldrande MC kollektiv och en jäkla massa hojjar där ute är ett problem. Folk har inte slit och släng hojjar på samma sätt längre.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Kollade deras hemsida. Hur kan man som MC butik ha stäng både fre-lörd nationaldagenshelgen när solen skiner och folk åker hoj?

Länk till deras facebook sidan som inte finns?

Verkar ju inte vara så där jävla framåt. Men de gånger jag varit där har de alltid varit trevliga. Köpt två par stövlar och en hjälm där samt besökt deras mässa ett par gånger!
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Åldrande mc-kollektiv är säkert en del av förklaringen. Oves har lång historia, men internethandel är säkert en svår konkurrent. Inte minst till butiker i "obygden". Det är liksom underförstått att en handlare i en ort med femtusen invånare måste locka kunder ifrån andra orter. Tror de salufört samtliga märken och haft en proffsig verkstad inkl. filial i Kristianstad under sin storhetstid.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jo var med på den tiden dom sålde i stort sett samtliga märken samt hade filial i Krsd. Har ju gått några år sen dess dock.
 

Mortis

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Lite här och där
Hoj
Husqvarna 118cc-43, S1000R -15
Har bara väntat på att de ska kursa, vill ha förskottsbetalning, inga cyklar direkt hemma och fattigt med kläder hjälmar och stövlar. Det har varit knackigt länge länge medansvar Claessons täljer guld. Enligt advokaten ska verkstaden fortsätta vara öppen och det finns en köpare som vill in som ej varit där innan. Så om allt går som det ska är det öppet om en månad igen.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
En konkurs är aldrig rolig... det drabbar i slutändan privatpersoner... ibland till och med rätt långt ut från kärnan.

Men med tanke på "trycket" i butiken så har man ju minst sagt förvånats de sista åren att de inte kursat innan.

Jag skulle köpa ny mc för några år sen, valet stod emellan en BMW 1200GS och en Yamaha 1200 Tenere.

Claessons ligger två mil iväg och där bad jag om att få prova en BMW.
Inga problem, de nämnde att de stänger vid sex så om jag blir försenad bör jag ringa och meddela detta... klockan var väl typ elva eller nåt...

Jag provkörde ända till Malmö (man vill ju känna om cykeln är bekväm!) och jag körde småvägar och massa.

Oves hade ingen 1200 klar för utlåning, men de skulle ringa mig när de hade.
Veckorna dröjde men till slut ringde de!
...och jag tog fritt från jobbet en eftermiddag och åkte ner... för att provköra.
(till Malmö så klart!)

Jag noterade att det var lite soppa i cykeln men sa nåt om att jag väl kan tanka, men då vaknade den lille skäggige försäljargubben och undrade vart jag skulle.
För där var säkert två-tre liter ju!

Jo... sa jag... men jag vill ju prova och känna så cykeln verkligen passar mig!

Men nänä...
"Kör du runt lite här i byn så känner du ju vad du behöver, det är ju en bra cykel!"

Kan jag inte ens vara ute en timme, undrade jag då... men nä... han tyckte en kvart var fullt tillräckligt!

Jag provade den faktiskt inte alls utan lämnade butiken och köpte mig en BMW istället.

Har kört över 5000 mil med den och är skitnöjd med både cykeln och servicen... hos Claessons.


Edit:
Pratade med en "insatt" idag... och tydligen är det två mc-firmor i samma lokal.
Minst.
Bla så är Triumph-delen en annan firma och mannen som är säljare för dessa "hoppar" ibland in och säljer lite andra cyklar... åt Oves.
Och tydligen var det denne man jag "råkade ut för", som alltså tyckte att en provkörning inne i byn vore nog.

Det pratas om att delar av lokalen låsts där nu, Triumph-delen innefattas tex inte...

Verkar invecklat.


För övrigt anser jag inte att läget är ett handikapp, Oves var ju stora förr och låg då på samma ställe.
Jämför tex med www.supermotors.com som ju KNAPPAST har ett vidare centralt läge, men som ändå säljer en hel del.

Intresserade kunder letar upp sin handlare.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Claesons motor har ett mycket bättre affärs läge vid e22 och tågstion jämfört med Ove's i Olofström. All trafik mellan Blekinge och Skåne passerar inom synhåll.

Frågan är var Yamaha hamnar efter konkursen, kommer den ev. nya ägaren att få yamaha eller hamnar det märket hos t.ex Claesons motor
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Oves åkte man till ända från Kalmar på den tiden. Men då var jag student. Idag kan jag räkna på ena handen de gånger jag har tid att åka till en MC-butik för att dessutom betala överpris. Oves har tyvärr missat generationsväxlingen. Sorgligt, men motorcyklar säljer som aldrig förr så det är inte branschen det är fel på.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Oves åkte man till ända från Kalmar på den tiden. Men då var jag student. Idag kan jag räkna på ena handen de gånger jag har tid att åka till en MC-butik för att dessutom betala överpris. Oves har tyvärr missat generationsväxlingen. Sorgligt, men motorcyklar säljer som aldrig förr så det är inte branschen det är fel på.
platsen är är fullständigt fel tyvärr.
Ove's säljer bara yamaha medans claesons säljer bmw, ducati, ktm, honda och suzuki och victory m.fl. Det gör claesons betydligt robustare genom ha flera ben att stå på när mc-modet förändras. Speciellt bmw ,ducati och victory vänder sig till kräsna och köpstarka kunder till skillnad från många enkla yamaha modeller förutom Fjr1300. Ett varierat modellprogram skapar också ett brett utbud av begagnade motorcycklar av hög klass.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
men motorcyklar säljer som aldrig förr så det är inte branschen det är fel på.

Nää, visst har mc-försäljningen ökat (ca 15% fram till sista april har jag för mig) men det är jämfört med ifjol. Senaste åren har det inte sålts särskilt mycket hojar. Visst har försäljningen tagit fart men det är knappast "som aldrig förr".

2007 såldes det 20700 hojar i Sverige och de senaste åren har siffran varit 7-8000.. Så går det upp 15% från ca 8000 så hamnar vi på drygt 9000, ändå långt mindre än hälften så många som 2007.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt rätt. Och de hojar vi är intresserade av (sporthojar med kåpor och 600-1000cc) är just nu iskallt. Alla märken som har en kompetent sexhundra eller tusen säljer just nu 10-20% av vad de sålde under de bästa åren i början och mitten av 2000-talet. Om nu någon undrar varför det blir längre och längre mellan varje uppdatering så är det helt enkelt för att det är aningens svårt att motivera hög utvecklingsbudget för något som ändå inte säljer...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Helt rätt. Och de hojar vi är intresserade av (sporthojar med kåpor och 600-1000cc) är just nu iskallt. Alla märken som har en kompetent sexhundra eller tusen säljer just nu 10-20% av vad de sålde under de bästa åren i början och mitten av 2000-talet. Om nu någon undrar varför det blir längre och längre mellan varje uppdatering så är det helt enkelt för att det är aningens svårt att motivera hög utvecklingsbudget för något som ändå inte säljer...

Det här har jag funderat på.
Dels minns jag någon hojdesigner tidigt 2000-tal som spådde detta.
Tror jag läste det i Bike. "det kommer vara hardcore bikers som väljer denna hojtyp" tror jag han citerades med.

Det andra är... bandagar. För tio år sedan minns jag det som svinlätt att få plats.
Numera kan det vara riktigt tajt att köpa in sig.
Många jag kikar på åker omkring på typiska 02-04:eek:r, duktigt inslitna och rasslande.

Min spaning är att sporthojar idag faktiskt används till det de är byggda för och därmed blir posingfaktorn och nyköpslusten inte lika stor, man får inte så mycket mer och kanske t.om kan eBayfaktorn vara viktigare än att ha det senaste? Alltså tillgång til reservdelar?

Just delarna är väl skälet till att många vill ha just cbr600rr förutom att den är bra?
Är man intresserad av ny teknik är väl s1000rr den mest intressanta? Törs jag gissa att den inte säljer dåligt om man bara tittar på BMW:s siffror?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Problemet för sporthojarna är dom höga försäkringarna för dom unga storstadsborna. Målgruppen har helt enkelt inte råd att helförsäkra sin nya sportis som dom har köpt på avbetalning. Därför tvingas den gruppen jaga begagnade hojar som kan köras med trafikfösäkring.

Alternativet är att köpa en streethoj med märkesförsäkring typ z800 som också har bra väghållning och prestanda.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
På den tiden Oves var verkligt stora med filial och allt var Claessons ganska små. Nu är det tvärtom...

Visst byggde Claessons ut rejält första gången Oves konkade? 2004 eller 2005, däromkring.

Sedan dess har det inte varit ordning på Oves. Vet inte om jag tycker Claessons har bättre läge, men Oves blir ju mer ett utflyktsmål med fina hojvägar. Krångligt dock med service m m.

Tror Oves skall inrikta sig på tillbehör och upplevelse och dra ner på hoj och verkstad. Lite beggat, lite HD åt pensionärerna...
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vill minnas att oves vart uppköpta och startade filial i både växjö och köpte mc tjänst i vetlanda för att sedan kursa. Sen startade gamla oves upp igen då han ägade lokalen fortfarande men han orkade väl inte börja om ifrån början igen... Jag köpte min förra R1a där i alla fall...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top