Har ni mött någon mc-polis än?

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tråden om att vinka eller inte vinka fick mig att tänka på att jag inte mött en enda mc-snutte än i år, trots ca 200 mil på hoj :va Känns som densiteten minskat, eller så har jag bara haft "tur"..
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har sett dom lite här och var, det var nog 2 månader sedan jag såg den första.

Samma här.. sett flera st.. Första var nog i April typ..

Sen så är det väl som vanligt att störst chans/risk är det väl att stöta på dem på de större vägarna där dom alltid kör sina kontroller.. typ E4:an, Nynäsvägen, så det beror nog lite på var man kör.

På landsvägar i obygden har jag bara sett en i år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag såg en hel drös i april, och fort körde de också! :hihi
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Tar det som ett bevis att jag hittils bara brassat på rätt sorts vägar då :crash

(däremot har jag vid flertalet tillfällen stött på drösvis av moderna militärmålade offroad-hojar i kortege, runt omkring södertörn)
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Japp, såna har jag sett nån gång också, fast jag listade inte ut om det var Hemvärnet eller Armén? :va Jag har aldrig sett några såna runt Vellinge dock.

Trodde hemvärnet enbart förnedrade sig (även om de gärna övertalar sig själva om hur roligt det är) med att köra 256or från 15-1600-talet men det kanske gjorts uppgraderingar på vissa håll.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Trodde hemvärnet enbart förnedrade sig (även om de gärna övertalar sig själva om hur roligt det är) med att köra 256or från 15-1600-talet men det kanske gjorts uppgraderingar på vissa håll.

Nja. Jag tror att hemvärnet och FMCK kör nästan uteslutande med 258:eek:r. Jag har fått det intrycket av en kompis som är med i FMCK. Det är en del Java och andra äldre hojar också men inte just något nyare.

För sin arbetsuppgift (Att ta sig fram i oländig terräng, kunna repareras ute i skogen osv) så är 258:an tydligen svårslagen men den är långt ifrån någon motorvägsätare.

Försvarets egna ordonnanser kör tydligen KTM om jag inte misminner mig så om det var nyare hojar så skulle jag gissa att det var värnpliktiga som onrdonnanser som var ute och övade lite.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
För sin arbetsuppgift (Att ta sig fram i oländig terräng, kunna repareras ute i skogen osv) så är 258:an tydligen svårslagen men den är långt ifrån någon motorvägsätare.

Äsch snickelisnack, jag har kört enduro i flera år, de där gamla hojarna är bara fåniga i en krigssituation. Visserligen är fallhöjden lägre än en modern enduro och det är möjligt att du kan laga hojarna även i en ångloksverkstad, men näe.. byt ut.

Som att argumentera att Tunnan är bättre än Gripen eftersom den är lättare att reparera ute i fält ;)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Äsch snickelisnack, jag har kört enduro i flera år, de där gamla hojarna är bara fåniga i en krigssituation. Visserligen är fallhöjden lägre än en modern enduro och det är möjligt att du kan laga hojarna även i en ångloksverkstad, men näe.. byt ut.

Som att argumentera att Tunnan är bättre än Gripen eftersom den är lättare att reparera ute i fält ;)

Du visste ju inte ens vad de körde, hur kan du då uttala dig om det är skräp eller inte? 256 såldes ut i början av 80 talet, idag används 258 som i princip är en nedtrimmad cross från 80 talet.

De är definitivt bättre än alla andra alternativ som existerar i FM idag.

Jawa och andra maskiner finns inte kvar, det var ett tag sen.

Såg för övrigt ~10 mc-poliser idag.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Du visste ju inte ens vad de körde, hur kan du då uttala dig om det är skräp eller inte?

Jag har kört dom, i terräng, good enough? Flintaspetsar hade också sin plats i tiden, men världen och utvecklingen har gått vidare ;)
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Jag möter mc poliser varje morgon, mån -fredag, runt 07:30. De har sitt garage 2 kvarter från ett av mina jobb och de verkar ha allmän uppslutning mellan 07:00 och 07:15 och sen rullar de ut. E4:an norrut från Kista brukar jag möta dom, om jag inte är ute i god tid (vilket sällan händer) då syns de i Solna. :)
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag har kört dom, i terräng, good enough? Flintaspetsar hade också sin plats i tiden, men världen och utvecklingen har gått vidare ;)

Och du jämför med? En modern enduromaskin med intressanta serviceintervaller och noll packningsmöjlighet?

Nä, det är inget större fel på hojen, den är mångsidig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Äsch snickelisnack, jag har kört enduro i flera år, de där gamla hojarna är bara fåniga i en krigssituation. Visserligen är fallhöjden lägre än en modern enduro och det är möjligt att du kan laga hojarna även i en ångloksverkstad, men näe.. byt ut.

Som att argumentera att Tunnan är bättre än Gripen eftersom den är lättare att reparera ute i fält ;)

Det är ju lite olika bud där.
Försvaret har ju bytt ut sina 258 och kör numera någon KTM hoj om jag inte missminner mig.
Det är bara FMCK och hemvärnet som kör med 258.
Och enligt uppgift så kör deras KTM hojar fast på många ställen där 258:eek:rna tar sig fram. Exempelvis i djup snö.
Nu säger jag inte att det absolut inte kan vara pga olika förare men att den funkar ganska bra att ta sig fram på betvivlar jag inte.

Framför allt så kan du reparera nästan vad som helst på den ute i skogen. Till och med byta delar i växellådan med hjälp endast av medföljande verktygssats och utan att behöva tömma växellådan på olja.
Den är dessutom gjord så att du kan slänga den i skogen och motorn fortsätter gå och du kan resa upp den och köra vidare. Det är många hojar som inte gillar en sådan behandling.

Det är mycket möjligt att det finns nyare hojar som uppfyller samma kravspec. Det är säkert också så att det finns många hojar som i vissa avseenden är avsevärt bättre men som fallerar på andra saker. En 258 kan man exempelvis sitta på i flera timmar utan att få blåmärken i arslet av den obekväma sadeln. Det grejar man inte på många moderna crosshojar.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top