Varför hälsar ingen längre?

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
när jag tog MC kortet hösten 2007 då hälsade näst intill samtliga som jag mötte, men sen har något hänt, framförallt nu i år är det nästan ingen som hälsar längre, utan att överdriva så har nog endast 3 av dom 50 senaste som jag har mött hälsat, varav den tredje var idag och då den första på mer än två-tre veckor som hälsat.

har MC kulturen förändrats eller vad är det frågan om? eller duger inte min gammel-Gixxer att hälsa på?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag hälsar på alla på hoj som jag möter, men jag bor ju inte i tokholm heller :D
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Du råkar befinna dig just i den staden där inga mc-åkare hälsar på varandra, åk ut lite på landsbygden och småstäderna så ska du se att du får många vinkningar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja alltså jag hälsar alltid, så fort jag kommer utanför stan. Ska man hälsa i stan blir det ett jävla hejande och man är ju ingen busschaufför.
 

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
Du råkar befinna dig just i den staden där inga mc-åkare hälsar på varandra, åk ut lite på landsbygden och småstäderna så ska du se att du får många vinkningar.
ja så kanske det är, konstigt bara att jag har bott i samma stad hela tiden men att det bara har blivit värre och värre
Ja alltså jag hälsar alltid, så fort jag kommer utanför stan. Ska man hälsa i stan blir det ett jävla hejande och man är ju ingen busschaufför.
ja det är klart, man ska ju inte gå till överdrift, nu bor jag dock i en förort och kör sällan i innerstaden
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Jag hälsar oftast, roligast att hälsa på folk är i snabba kurvor i gött lut...antar att folk tycker det ser roligt ut osv yes :rolleyes:
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Du råkar befinna dig just i den staden där inga mc-åkare hälsar på varandra, åk ut lite på landsbygden och småstäderna så ska du se att du får många vinkningar.

Visst är det så. När jag kör söderut minskar hälsandet till nära noll någonstans i trakterna av Märsta. I Uppsala hälsar de allra flesta och kommer man ut på landet hälsar praktiskt taget alla. Undantaget är bara någon enstaka HD- och sporthojsförare som är lite för osäker för att våga.

Samma sak gäller förresten för hälsningar i största allmänhet. Är man ute och löptränar i Stockholm hälsar ingen annan löpare och här i Uppsala hälsar man bara på andra om det är någon man träffar på flera gånger eller om man uppenbart är ute på något riktigt långpass. På landet hälsar varenda hundägare man möter.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Brukar hälsa på hoj och folk brukar hälsa på mig. Både i stad och på landet.

Mer förgrymmad är jag över att folk har slutat varna för poliskontroller, förr var det alltid åtminstone en av fem som blinkade när man var på väg in så att man han släppa lite på gasen men dom senaste tre som jag sett (och torskat i löjligt låg överhastighet på en, haft tur på två) så var det inte en jävel som varnade trots återkommande möte. Nej, jag köper inte att folk tror att det är nykterhetskontroller, det var solklara polis-står-och-lasrar-för-att-dryga-ut-stadskassan, inga skolor, inga hus, ingenting utom lågskyltade breda vägar och ofta i nerförsbackar, typexempet på det folk varnade för förr.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
De flesta som inte hälsar på mig ser allmänt ostadiga ut.
Valfri BMW eller Africa Twin av äldre modell med tillhörande korv-utstyrsel.
Det kan ju gå åt helvete om man släpper styret!!1
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag bor i Stockholm och hälsar på alla, om inte med en utsträckt hand så i alla fall med en kraftig och markerad nick. Blir fortfarande bubblande glad när någon hälsar tillbaka.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är skitjobbigt när man går på stan och måste heja på alla man ser som man råkar ha nåt gemensamt med....

Är det inte lite 80-tal och heja bara för att båda åker hoj?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Brukar hälsa med handen kvar vid handtaget.:hej
Det är inga problem och 8 av 10 hälsar tillbaka.
(Kör med stockholm som utgångspunkt)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker att 90-95% hälsar runt göteborg. Lite västar på HD som är för skitenödiga för att hälsa och en och annan gubbe. Man får vara försiktig bara så man inte råkar hälsa på en EU-scooter av misstag.....

Roligast när MC-konstapel och körskolor hälsar tillbaka. På körskolorna hälsar aldrig eleverna men ofta lärarn.
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Klart man hejar!!! Det är ju bara dom stenhårda HD tanterna som inte klarar av att släppa styret! Annars hejar dom flesta känns det som. Men jag bor ju iof på framsidan Sverige där solen nästan alltid skiner så folk är ju alltid glada och trevliga här....:fyllisar
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är bra gymnastik att flaxa ut med armarna ibland så jag hälsar på alla....
Det kan man väl fan kosta på sig tycker jag, en trevlig gest i trafiken.

95% av alla hojåkare hälsar tillbaka men bara 25% av kromslädeförarna ungefär. Det är väl precis som på grönan, dom vågar kanske inte släppa taget.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det är skitjobbigt när man går på stan och måste heja på alla man ser som man råkar ha nåt gemensamt med....

Är det inte lite 80-tal och heja bara för att båda åker hoj?
Det är just det jag menar, bort med den attityden!
Vi är ett brödraskap och vi håller ihop i både vått och torrt, självklart ska vi hälsa på varandra, dock inte om man möter varandra 7 gånger en onsdagkväll på Sveavägen.
 

Lassesthlm

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Vällingby
Hoj
Aprilia Tuono-14, Monster 1100 EVO, BMW F800R CF, Yamaha TT600, KTM 525 stulen, BMW 1150R Rockster, XT-500, Suzuki GS-1000, Honda 750, Honda 125.
Har någon testat att köra en skottkärra med en hand......därför morsar sällan HD åkarna, och dom har ju även fullt upp att försöka se stenhårda ut med
Tycker att de flesta i Stockholmtrakten morsar bara man är lite utanför city
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top