Övningskörningsmate i Linköping?

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Ort
Liköping
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Hej gott folk!

Jag är en kille på 23 år som håller på att ta A2 kort. Nyligen färdig med risk2an och skriver teoriprov nu på onsdag. Uppkörningen kommer nog tyvärr att dröja innan jag får till den, i och med att det är sommartid och väntetiden är lång:/

Hur som, tänkte bara höra om det finns någon på detta forum i närheten av Linköping som kanske har lust att hjälpa mig lite med att övningsköra? Söker nån trevlig person som haft tungt mc körkort i minst 5 år. Jag har egen hoj som jag kommer övningsköra med och jag står givetvis för kostnaden för ansökningen (runt 230spänn).

Tack på förhand!

Mvh
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Övningsköra..... Vad hade du tänkt dig? Haft lappen sen tidigt 70-tal.....
 

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Ort
Liköping
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Tänkte mest på om det fanns någon rolig prick som skulle kunna åka lite i sommar, då jag inte får övningsköra själv utan någon med mig. :/ Uppkörningen blir väl av i slutet av sommarn någongång men hade varit kul och bra att kunna köra lite innan dess!

Mvh
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Linköpingsbo är jag men tyvärr bara haft lappen lite för kort tid... :(

Kul att se flera som har retroräzzers i omgivningen :)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Dra den till ett ödeställe och lär dig hantera hojen! Koppling, växla, motorbroms osv. Bromsa hårt i 70. Det viktigaste på själva trafikdelen sen är att tänka på saker så som att: Lägga dig åt det hållet du svänger (dvs att du ligger så gott du kan till höger i din egna fil vid högersväng, samma med vänster), kolla ALLTID dödavinkeln innan du byter körfält, visa med hela huvudet att du kollar i backspegeln var 10-15 sekund och snegla inte bara utan att röra skallen! Visa att du faktiskt kollar, annars blir dom tokiga. Om du svänger in på en väg där du kör över gång/cykelbana ska du kolla upp längs cykel/gångvägen innan du kör in på den nya vägen. Sist men inte minst, ''in som ett lamm och uuuut som en tiger!'' Som min egna körprovare sa till mig :) Det gäller då rondeller, korsningar osv.

Då jag inte är någon mc lärare så är det säkert en hel del jag missat, och förklarat helt analigt :tungan
Men det är några saker att tänka på iallafall!

Tänk på att dom inte förväntar sig en komplett mc-förare, utan enbart en person som är trafiksäker och kan övningsköra på egen hand ;) Mao så är en uppkörning inte så läskig som den verkar när du väl är där!
 

Handlock

Ny medlem
Gick med
2 May 2014
Ort
Liköping
Hoj
Kawasaki gpx600 -93
Yes, känner mig hyffsat säker på o köra så men vore jäkligt najs o få komma ut o köra lite..:)
 

hoppah

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2014
Ort
Linköping
Hoj
Ktm 690
Har du hittat någon? Kan höra med dom jag hade om dom är sugna, dom kan dock vara lite trötta på det efter att ha kört omkring på mig i tre månader nu :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top