Intercom för två: Tips och råd?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag måste slå ett slag för Sena SMH10. Hade den en sommar när jag körde ner till alperna. Bra ljud, stora högtalare, funkar bra med öronproppar. Lång räckvidd, flera hundra meter var inget problem. Najs att kunna varna polaren om han kan köra om i blind kurva. En hel dag på batteriet är inga problem, fast man streamar musik och använder interkom funktionen. PTT eller VOX (röstaktiverad) , båda går att välja.
Det enda negativa är det klent byggda fästet för den klumpen man sätter på hjälmen. Med lite otur är det lätt att knäcka. Men billigt att ersätta. Har man ett extra fäste i väskan är det kanon, annars lite lim fixar det så du kan ta dig hem. Sena har en hub också som du kan köpa, som du kan ansluta en massa enheter till http://www.revzilla.com/motorcycle/sena-sr10-bluetooth-two-way-radio-adapter

Jag har precis scoutat också, och kommer att köpa den senaste från sena - den där 20-nåt. Scala är föråldrat. Interphone F5 tappar parningen under drift har jag läst på webbikeworld så den trillar bort.

Sena FTW
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vissa rapporterar problem med pairing efter att ha flashat SMH10 med den senaste mjukvaran. Jag ska helt klart ha 20S
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
På G9 kan man stänga av voiceactivation om man vill. Man kan också ställa känsligheten. Det är jäkligt bekvämt att kunna hojta "japp" eller nå't när det ringer istället för att treva efter knappen samtidigt som man lanesplittar i storstadstrafik. De andra vet jag inget om...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Vissa rapporterar problem med pairing efter att ha flashat SMH10 med den senaste mjukvaran. Jag ska helt klart ha 20S
Om jag minns rätt säger instruktionerna att man måste para om enheten efter flashning.
Slapp som jag är, testade jag utan att para om och fick lite underligheter mellan telefonen och SMH10.

Men efter att jag tryckte "glöm enhet" i telefonen och gjorde en ny parning har jag inte haft ett enda problem efter firmwareuppgraderingen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har fått mitt Sena 20S nu. Får återkomma med en kompletterande och längre recension när jag testat i praktiken på hojen, men här kommer några första intryck:

Storlek
Tunnare än SMH10, men tjockare än SMH10R. Är jämförbart med mitt gamla Scala Rider G4. Upplever enheten som liten och diskret när den är monterad på hjälmen.

Montering
Väldigt enkel på min Arai Quantum - i princip samma montering som mitt Scala Rider G4. Går på 5 min. En fördel med 20S är att man är väldigt flexibel både när det gäller mikrofon och hörlurar. Man kan välja att montera de medföljande högtalarna i hjälmen, låta bli att montera dessa och koppla in sina in-ear-hörlurar i avsett uttag eller köra med både och. I det senare fallet stängs ljudet av i hjälmens högtalare när man kopplar in hörlurar. Det medföljer tre olika mikrofoner. En bommikrofon för öppen hjälm, en mikrofon med sladd för integralhjälm samt en hybridvariant (kortare bom och sladd) som borde funka i alla hjälmar. Fördelen med sladdmikrofonen är att den är väldigt tunn, bara ett par mm, vilket underlättar om man har ont om utrymme framför munnen i en tight integralhjälm.

Hantering
Kombinationen av en ratt och och "talade menyer" gör att det är ljusår i användbarhet från Scala Rider G4. Inga större konstigheter att navigera sig runt i menyerna för inställningar osv. Man får menyalternativen upplästa och behöver inte memorera en massa konstiga knapptryckningar som på Scala Rider G4. Ännu enklare är det att använda röststyrningen, där man genom att säga "hello sena" och därefter ett kommando kommer åt många inställningar, exempelvis för att koppla upp intercom med olika personer, styra musik och radio, samt hantera telefonen. Det kommer även en iPhone-app där man skall kunna ändra alla inställningar, skapa snabbval för ihopkoppling med olika grupper av enheter osv. Den har jag dock inte haft möjlighet att testa ännu, då appen för tillfället är under review hos Apple. Android-appen har precis släppts.

Ihopkoppling
Att koppla ihop Sena 20S med mitt Scala Rider G4 via universal intercom gick problemfritt, likaså ihopkoppling med vanliga bluetoothheadset (dvs ej för MC-bruk) av olika märken (dock bara ett "icke-sena" åt gången). Att streama musik från telefonen funkar fint. Gick även snabbt och enkelt att koppla ihop med Senas GoPro backpack. Går då att i GoPro-kameran spela in ljudet från såväl Sena 20S som mitt Scala Rider G4 som är uppkopplat via intercom samtidigt. Kör jag bara med Sena-headset går det dessutom att spela in med riktigt bra ljudkvalitet (HD audio kallar Sena det - lite som skillnaden mellan vanlig telefoni och det HD-ljud vissa operatörer börjat med i mobilnätet, om det är någon som testat detta. Betydligt större frekvensomfång på ljudet, så det låter naturligare) - skall även bli samma ljudkvalitet när man kör mellan två sena-headset, men det är inget jag testat ännu.

Övriga finesser
En ny funktion som inte mitt scala-headset hade är att man kan slå på "sidetone", vilket innebär att man hör sig själv när man pratar. Gör det lättare att anpassa röstvolymen i en bullrig miljö som på motorcykel - blir lätt att man skriker i onödan annars. Just detta är något jag stört mig på när det gäller Scalan.

En annan sak jag stört mig på när jag kör hoj med hjälm och effektiva öronproppar på mig är att det är nästan omöjligt att försöka föra en konversation med folk (förutom de man är uppkopplad med) när man stannat till med hojen. Såg någon som stod still med hojen vid vägkanten nyligen, stannade till och frågade om han behövde hjälp, men var omöjligt att höra svaret. Fick förlita mig på ansiktsuttrycket som verkade säga att det var lugnt. På Sena 20S trycker man på en knapp för att koppla in den externa mikrofonen så hör man ljudet utifrån i hjälmens högtalare eller hörlurar. Ser fram emot att testa denna funktion mer.

Något negativt?
Lyckades inte få anslutning mellan dator (Macbook Pro) och headset för att kunna uppdatera firmware via Senas uppdateringsprogramvara. Verkar vara fler som har strul med just deras programvara för MacOS. Hade inga problem att få anslutning mot Sena GoPro Backpack via samma programvara. Visserligen har det inte kommit någon senare programvara ännu, men får hoppas att Sena löser problemet, så jag slipper rota fram någon gammal PC för att kunna uppdatera. EDIT: såg nu att detta beror på att Sena ännu inte släppt senaste versionen av sin uppdateringsprogramvara som har stöd för 20S. Skall komma inom kort.

Annars är väl det enda negativa att jag måste hitta fler att köra med som går att koppla upp sig mot. Just nu känner jag mig som den som hade världens första telefon. Man kan bara ringa till sig själv och då är det upptaget :gnissla
 
Last edited by a moderator:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har fått mitt Sena 20S nu…. En MASSA GOOO TEXT!

Det blir en födelsedagspresent till mig själv ser jag! fyller ju om drygt en vecka :tummenupp Tack för denna härliga Review so far :)! du får gärna uppdatera mer, sedan när jag har min egna skall jag oxå göra en review så vi får i allafall två olika personers syn på de hela. du har ju o jämföra med, jag har inget o jämföra med :) antar vi kommer tänka lite olika, så de kan vara kul o se :banana
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det blir en födelsedagspresent till mig själv ser jag! fyller ju om drygt en vecka :tummenupp Tack för denna härliga Review so far :)! du får gärna uppdatera mer, sedan när jag har min egna skall jag oxå göra en review så vi får i allafall två olika personers syn på de hela. du har ju o jämföra med, jag har inget o jämföra med :) antar vi kommer tänka lite olika, så de kan vara kul o se :banana
Yes, jag återkommer med mer synpunkter när jag kunnat testa mer i praktiken - skall bli kul att höra vad du tycker som inte testat något liknande innan. Grattis i förskott! :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Yes, jag återkommer med mer synpunkter när jag kunnat testa mer i praktiken - skall bli kul att höra vad du tycker som inte testat något liknande innan. Grattis i förskott! :)

Tackar så hjärtligast! ser att du är göteborgare :D vi kanske får "para" oss lite i sommar om vi ser varandra (är ifrån Kode utanför kungälv)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tackar så hjärtligast! ser att du är göteborgare :D vi kanske får "para" oss lite i sommar om vi ser varandra (är ifrån Kode utanför kungälv)

Ah, du håller till här också, alltså. Trodde du var bosatt i Polen på heltid. Säg till när du fått dina prylar så tar vi en tur och testar i praktiken. Alltid kul att hitta fler i närområdet att köra med! :banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
En liten halvrelevant fråga:
Är det någon som har testat att använda vanliga PMR-komradior med headset till? Jag förstår att ljudet inte blir lika bra om man inte tejpar fast micken, men fördelen skulle ju vara att man kan avända radiorna i t ex skidbacken på vintern.
 

Raderad medlem 51742

Guest
En liten halvrelevant fråga:
Är det någon som har testat att använda vanliga PMR-komradior med headset till? Jag förstår att ljudet inte blir lika bra om man inte tejpar fast micken, men fördelen skulle ju vara att man kan avända radiorna i t ex skidbacken på vintern.

Om man redan har komradio som man vill använda till både hoj och skidåkning och inte vill lägga allt för mycket pengar kan ju det vara ett alternativ, även om det inte är riktigt samma sak som att kommunicera i full duplex och man inte får de andra möjligheter som ett BT-headset ger, exempelvis koppling till mobil, GPS osv. Både Cardo och Sena har för övrigt modeller som är mer inriktade på skidåkning och liknande aktiviter, men skall man ha något som funkar för både och, ja då kan förstås PMR vara ett alternativ, även om jag tror att man kommer uppleva det som väldigt begränsat om man jämför med dagens bluetoothbaserade lösningar. En variant är att kombinera bluetooth med PMR-radio, men har man ingen radio med bluetooth krävs ytterligare tilläggsprodukter så det blir dyrt i alla fall...
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Ah, du håller till här också, alltså. Trodde du var bosatt i Polen på heltid. Säg till när du fått dina prylar så tar vi en tur och testar i praktiken. Alltid kul att hitta fler i närområdet att köra med! :banana

Ja precis. hoppas jag svara propert nu, är Redigt berusad efter ca 0.5dl starksprid nu för ca 4 timmars sedan. men ja det är alltid kul att träffa på goa gubbar i närområdet :D nu skall jag sova o nytrak till :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tack så mycket CFr för en mycket utförlig förstarecension!!
Blir inte mindre sugen ;p
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Går i tankar att köpa intercom men vi är isf ev tre st som ska ha samtidigt.

Kollar främst på Scala Rider q3 eller ev Sena SMH10 pga priset, g9x känns för dyr. Vilken skulle ni föredra?

O en fråga om just scala q3, står att två kan prata samtidigt. Vad innebär det? Om person A och B pratar, kan man inte prata med person C förrän A eller B trycker på nån knapp/säger något kommando, eller är det så att så fort som en person är tyst kan övriga två automatiskt snacka? Om det är på det senare sättet (hoppas) så är det inga problem, men annars kan det bli jobbigt då A och B inte vet om/när C vill säga något.
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
Någon som har tips på var man köper Sena 20 s till ett bra pris,
eller är det ebay som gäller.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Någon som har koll på leveranstiden på Sena 20S från detta ställe?
Snokade runt lite men kunde inte hitta nåt.

De skickar på 2-3 dagar med FedEx. Jag gjorde en förbeställning där i mitten av maj och de skickade den direkt i mitten av juni när den släpptes.

Just nu verkar Sena ha problem med att kunna leverera tillräckligt många 20S. Tydligen har Revzilla och andra stora e-handlare i USA tagit upp förbeställningar sedan över ett halvår tillbaka så det finns en stor "backlog" pga det stora intresset. En del verkar har blivit lite sura över att Sena inte prioriterat dessa förbeställningar hos vissa återförsäljare före de som beställt direkt från Sena. De med förbeställningar hos Revzilla har tydligen fått höra att de kan behöva vänta många veckor till.

Jag skulle tro att största chansen att få ett 20S i rimlig tid är att köpa direkt från http://eu.buysena.com/, men i värsta fall kan du ju bli tvungen att vänta några veckor även där. Visserligen står det inte just nu (vilket det gjorde tidigare) att det är lång leveranstid, så det verkar som att de har dem på lager, men ring eller maila dem för säkerhets skull och fråga om tillgången.
 

Kricke79

Ny medlem
Gick med
29 May 2014
Ort
Järfälla
Hoj
Ingen
De skickar på 2-3 dagar med FedEx. Jag gjorde en förbeställning där i mitten av maj och de skickade den direkt i mitten av juni när den släpptes.

Just nu verkar Sena ha problem med att kunna leverera tillräckligt många 20S. Tydligen har Revzilla och andra stora e-handlare i USA tagit upp förbeställningar sedan över ett halvår tillbaka så det finns en stor "backlog" pga det stora intresset. En del verkar har blivit lite sura över att Sena inte prioriterat dessa förbeställningar hos vissa återförsäljare före de som beställt direkt från Sena. De med förbeställningar hos Revzilla har tydligen fått höra att de kan behöva vänta många veckor till.

Jag skulle tro att största chansen att få ett 20S i rimlig tid är att köpa direkt från http://eu.buysena.com/, men i värsta fall kan du ju bli tvungen att vänta några veckor även där. Visserligen står det inte just nu (vilket det gjorde tidigare) att det är lång leveranstid, så det verkar som att de har dem på lager, men ring eller maila dem för säkerhets skull och fråga om tillgången.

Tack för svar!
Jag lade en beställning på ett dual pack och får hålla tummarna att jag får de innan jul då :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top