Intercom för två: Tips och råd?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Får se hur jag gör, såg att det fanns något kit där ute som hette något "X1" med push to talk. men den såg "b" ut, tyvärr.

Men som jag förstår det rätt med de flesta av dessa system:
*Bra med taltid: 6-8 timmar, mer än tillräckligt med stanby-Tid
*Blu-tooth: Bra räckvidd och kvalite säker anslutning till sina "kompisar"
*Kan användas för att koppla Mp3 spelare (eller motsvarande)
*Kan användas för vanliga telefon samtal (som en handsfree)
*Vattentäta.

Fråga: Kan man koppla dessa kits mikrofoner mot inspelnings-apparater? Jag skall börja spela in lite video-blogg aktigt när man är ute och kör. då är det ett stort plus i kanten om det går.
 

Raderad medlem 51742

Guest

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Raderad medlem 51742

Guest
Okej, jag är typ såld på den där S20, men jag hittar det inte att köpa någon stans :S antar att den kostar Rätt så mycket.

Skrev fel - 20S heter den. Sena har precis släppt den och det finns lite dåligt med återförsäljare i Sverige, så jag har själv beställt min från Senas egen webbutik. http://eu.buysena.com

Tydligen många som förhandsbeställt, så var beredd på att leverans kan dröja om du beställer denna. Vill du inte riskera att få vänta finns exempelvis SMH10 och SMH10R som i och med firmwareuppgraderingen har nästan samma funktionalitet som 20S, fast något kortare räckvidd, går inte att ändra inställningar via mobilapp och lite andra småsaker som skiljer. Den med R på slutet är en mer slimmad variant: http://www.sena.com/product/intercoms/smh10r/
 
Last edited by a moderator:

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag har SMH10R och använder den varje dag, är grymt slimmad, enkel att använda, kopplar upp sig till tele'n automatiskt, "bra" ljud (tillräckligt bra när man kör hoj)
Om hojen inte låter för mycket märker inte ens de man pratar med att man är ute och kör, vilket är ett plus.
Ingen "Bom" till micken, den den monteras på insidan av hjälmen och är aldrig i vägen.

En laddning räcker ca veckan för mig (ca 1 - 1:30 tim musik om dagen)
Går att styra med rösten, vilket jag förvisso inte använder, men bekvämt.

Stora fina knappar som är enkla att trycka på när man kör.

Varken känns eller syns, perfekt! :)

Köpte ett "dualpack" som jag och farsan delade på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Då är frågan vilken man skall köra på. Den som lockar är som jag förstår det att 20S tar emot Radio, de står i alla fall i produkt beskrivningen, är det samma med SMH10R ? för det kanske kan vara ett alternativ beroende på priser. :banana

Om priset är viktigast (20S är någon femhundring dyrare) eller du inte kan tänka dig att vänta lite på leveransen (troligen 2-4 veckor) skulle jag satsa på SMH10R. Om du prioriterar senaste tekniken och längre räckvidd, välj 20S. Den senare har bl.a. bluetooth 4.0 och en del annan ny teknik inbyggd, där Sena utlovat att ytterligare funktionalitet kommer i form av firmwareuppdateringar framöver.

Med 20S kan man visserligen lyssna på radio - har den funktionen på mitt nuvarande Scala Rider G4 också, men använder den aldrig. Skulle personligen inte prioritera just radio igen.

Sen kan du komplettera med Gopro backpack - den funkar till båda.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om priset är viktigast (20S är någon femhundring dyrare) eller du inte kan tänka dig att vänta lite på leveransen (troligen 2-4 veckor) skulle jag satsa på SMH10R. Om du prioriterar senaste tekniken och längre räckvidd, välj 20S. Den senare har bl.a. bluetooth 4.0 och en del annan ny teknik inbyggd, där Sena utlovat att ytterligare funktionalitet kommer i form av firmwareuppdateringar framöver.

Med 20S kan man visserligen lyssna på radio - har den funktionen på mitt nuvarande Scala Rider G4 också, men använder den aldrig. Skulle personligen inte prioritera just radio igen.

Sen kan du komplettera med Gopro backpack - den funkar till båda.

det lutar åt en 20S, jag kan vänta lite. Radio funktionen lät faktiskt kul. sedan att få senaste tekniken är inte fel. Kan man Koppla en 20S mot andra modeller av SENA? :) eller är det helt enkelt så att Sena < - - > Sena. Scala rider < - - > Scala Rider.

Det var väl någon som skrev i början av denna tråden att det går att uppdatera Sena så man kan koppla mot andra märken? eller något sådant.
 

Raderad medlem 51742

Guest
det lutar åt en 20S, jag kan vänta lite. Radio funktionen lät faktiskt kul. sedan att få senaste tekniken är inte fel. Kan man Koppla en 20S mot andra modeller av SENA? :) eller är det helt enkelt så att Sena < - - > Sena. Scala rider < - - > Scala Rider.

Det var väl någon som skrev i början av denna tråden att det går att uppdatera Sena så man kan koppla mot andra märken? eller något sådant.

Ja, i princip alla Senas modeller (de som de hunnit släppa uppdateringar till, exempelvis SMH10) funkar med andra märken som Scala. Funkar med alla typer av BT-headset, även exempelvis bil-handsfree. Den kopplar då upp mot denna enhet som om det vore en telefon. Går än så länge inte att koppla mot mer än ett headset av annat märke samtidigt och det kan bli sämre räckvidd än mellan två Sena-enheter, beroende på vad den andra enheten har för prestanda.

Mellan olika sorters Sena-headset går det förstås att koppla ihop fritt som man vill.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Vill du ha en slimmad profil och grym teknik - SMH10R
Skiter du i profilen och vill ha grymmare och nyare teknik - 20S

:crash
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Inte direkt i den, men du kan ju lika gärna koppla upp mobilen till en internetradio och köra där? :)
nej mobilen vill jag kunna använda efter 8 timmars körning :)

dessutom har jag inte någon frän telefon så den lär max hålla 1 timma och sedan har jag inte lyxen med internet direkt, blir att växla mellan polskt och svenskt nummer för min del, och i sverige har jag det billigaste möjligaste då jag bara är hemma ca 3-4 månader per år :)
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
nej mobilen vill jag kunna använda efter 8 timmars körning :)

dessutom har jag inte någon frän telefon så den lär max hålla 1 timma och sedan har jag inte lyxen med internet direkt, blir att växla mellan polskt och svenskt nummer för min del, och i sverige har jag det billigaste möjligaste då jag bara är hemma ca 3-4 månader per år :)

Då kanske det är bättre att skippa den slimmade profilen och gå på 20S!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Då kanske det är bättre att skippa den slimmade profilen och gå på 20S!

Även 20S verkar vara rätt så slimmad jämfört med exempelvis SMH10, om än inte lika tunn som SMH10R. Att SMH10R är så tunn hänger ju ihop med att batteriet monteras som en separat klump på baksidan av hjälmen med sladd emellan, vilket är både en fördel och nackdel. Har inte sett 20S i verkligheten ännu - FedEx skall leverera den till mig på måndag eller tisdag. Får återkomma med rapport då.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Även 20S verkar vara rätt så slimmad jämfört med exempelvis SMH10, om än inte lika tunn som SMH10R. Att SMH10R är så tunn hänger ju ihop med att batteriet monteras som en separat klump på baksidan av hjälmen med sladd emellan, vilket är både en fördel och nackdel. Har inte sett 20S i verkligheten ännu - FedEx skall leverera den till mig på måndag eller tisdag. Får återkomma med rapport då.

Jag tvingar dig att ge en Rapport :fakta Jag är mycket intresserad :banana
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Sena SMH-10 - har använt i 2-3år.
Funkar asbra, både om man kör själv eller med någon. Jag har inte märkt av någonting att den lilla "klumpen" på utsidan av hjälmen skulle störa. Lättmanövrerad medan man kör, svara på samtal eller musik eller vara flera i grupp och tala.
 

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Ort
Älmhult
Hoj
2006 KTM Superduke
Jag kör med scala rider q3. Helt problem fri och intercom och telesamtal funkar överdrivet bra även i höga hastigheter. Farsan ringde mig när jag låg på motorvägen och marscha i 150 knyck och undrade när jag skulle köra. Det är bra betyg.

Radio och Spotify med klockrent ljud. Jag kör med öronpluggar i öronen så och sen med inbygda högtalare i hjälmen och har aldrig upplevt ljudet varken lågt eller dåligt. Även bra när det går undan och jag har en superduke med en deo vindmotstånd och motor ljud.

Håller med nån som skrev innan. Snåla inte. Scala kommer göra jobbet åt dig
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top