Intercom för två: Tips och råd?

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Har scala rider G9 och tycker att de är helt fantastiska. Pratar med den man är kopplad mot som om man satt bredvid varandra i ett tyst rum. Helt otroligt om du frågar mig. Fungerar helt plötsligt även utmärkt att svara i telefon, lyssna på gps:en mm.

Jag har också en Schubert C3 och upplever inte att det brusar märkbart mer än tidigare från fartvind mm. Kör en kåplös hoj (street3) och kunde inte vara mer nöjd med systemet.

Mitt tips är: snåla inte första gången så slipper du göra om/göra rätt :tummenupp
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har Scala G9. Funkar bra upp till 3 personer. Kan vara krånglig att programera om ifall man ska byta körkompisar.

Har inte märkt nåt av extra turbulens/oljud
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Som ni säger här: man kan ha med gps och telefon osv. det är inget jag behöver. jag behöver kunna hålla kontakt med den jag åker med, och inget annat då jag varken har gps eller bra telefon. Det enda jag är ute efter är Kommunikation med kompis eller tjej medan vi kör motorcykel. allt annat känns överflödigt om det nu inte kommer till priset av någon hundring extra då det faktiskt är något jag inte är i behov av.

det jag kommit fram till är att dessa trådlösa system är en bra bit dyrare men verkar mycket smidigare att använda vad som gäller själv uppkopplingen och monteringen inför varje körning, i praktiken när allt väl är uppkopplat så vet jag inte vad som skiljer system åt på aspekten "smidigt".
Om man skall jämföra då, vad presterar bäst?
Blu-tooth intercom teknik eller gammal hederlig radio teknik?

den enda erfarenheten jag har av blu-tooth var mitt gamla handsfree något som ofta krånglade och tappade kontakten med telefonen även om man befann sig nära. det var ändå någon hyfsat dyr sak på sin tid (5 år sedan å 800kr), men jag hoppas ju att det har hänt lite framsteg i tekniken
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har Scala G4.

Köpte min för att ha vid övningskörning.
Nu har nästan alla i mitt "gäng" Scala Rider och det funkar kanon. :tummenupp
Vi pratar ofta mellan fyra personer.
Tycker heller inte det är problem att koppla om mellan polarna.
Håll in "A" eller "B" på bådas headset och det kopplar inom 10 sek.

Har också varit med om att bli "uppringd" av en G9'a vid ett rödljus. :)
Han hade satt sin att ringa upp automatiskt om någon annan var i närheten (tror jag).
På G4'an måste man själv initiera en uppringning.

Tycker den är klockren. :fakta
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag använder Sena SMH-10 och är väldigt nöjd. Har även prövat en av scalas modeller på körskolan och tyckte den fungerade fullgott med.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kommer inte ihåg vilken modell det var men de körde scala rider på min körskola. Något vi konstant hade "problem" med var att enheterna gick i viloläge när vi inte pratade. Då fick läraren först hoa och hojta i sin för att min skulle vakna eller hennes börja sända vilket det nu var. Så först fick jag alltid höra henne tjoa i örat och fråga om jag hörde henne. Det var lite av ett irritationsmoment. Vet inte om samma problem finns på alla eller om det är någon inställning man kan göra.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
men dessa Scala och Sena. har det push to talk eller är det Voice activated? för jag vill absolut endast ha push to talk tror jag. känns väldigt jobbigt om man skulle hosta till lite då o då och aktivera den.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har kört med Scala G4 i tre år och det har väl funkat ok, men är inte helt nöjd. Har upplevt det som buggigt och har ofta haft strul med att para ihop enheter. När man läser recensioner verkar Sena vara det märke som gäller nu - många väldigt nöjda användare. Dessutom fortsätter Sena att släppa nya uppdateringar med nya funktioner även till deras äldre produkter. Stödet för att koppla ihop med andra märken samt HD Audio är exempel på detta.

Har precis beställt ett 20S som är Senas nyaste headset. http://www.sena.com/promo/20s Många trevliga funktioner. Framför allt verkar det väldigt smidigt att lägga upp "kompislistor" i deras mobilapp och sen enkelt para ihop sitt headset med hela gruppen via en knapptryckning.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Har bläddrat igenom tråden men oklart om ni åker på samma hoj eller varsin? Om ni åker på samma så kan ju trådbundet vara ett alternativ, betydligt billigare än de övriga alternativ som diskuterats här skulle jag tro. Om du dessutom bara önskar snacka med en person så kan ju Scalas enklaste version Q2 vara ett alternativ?

Själv har jag Scala Q3 på min Schuberth C3 och är skitnöjd. Tänkte köpa Sena SMH10, men fann Q3 på rea för billigare peng.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har bläddrat igenom tråden men oklart om ni åker på samma hoj eller varsin? Om ni åker på samma så kan ju trådbundet vara ett alternativ, betydligt billigare än de övriga alternativ som diskuterats här skulle jag tro. Om du dessutom bara önskar snacka med en person så kan ju Scalas enklaste version Q2 vara ett alternativ?

Själv har jag Scala Q3 på min Schuberth C3 och är skitnöjd. Tänkte köpa Sena SMH10, men fann Q3 på rea för billigare peng.

Hej Thompa! med tjejen åker vi på samma, med min "elev" kommer via åka farsin hoj. sedan kommer jag och min kompis toura tillsammans på varsin hoj när han har kortet. kitet skall vara enkelt att föra över mellan olika hjälmar då jag bara tänker köpa två, en för mig och en för den jag åker tillsammans med
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Hej Thompa! med tjejen åker vi på samma, med min "elev" kommer via åka farsin hoj. sedan kommer jag och min kompis toura tillsammans på varsin hoj när han har kortet. kitet skall vara enkelt att föra över mellan olika hjälmar då jag bara tänker köpa två, en för mig och en för den jag åker tillsammans med

Jag köpte mitt dubbelkit Q3 på Lellerean som återkommer varje år som svågern och jag då delade på förstås. Om du vill ha flexibilitet hoj-till-hoj eller hoj-passagerare så är trådlöst att föredra förstås. Med facit i hand och att rean är slut sen länge skulle jag kolla tyska leverantörer typ FC-moto.de och köpa det Scala kit min plånbok fixar. Sjukt irriterande med fladdrande funktion när man kör och har händerna upptagna med annat, satsa därför på kvalitet.

Nu tänkte jag själv köpa Sena tidigare, möjligt är att det är lika bra men det låter jag vara osagt då jag inte testat det. :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
men dessa Scala och Sena. har det push to talk eller är det Voice activated? för jag vill absolut endast ha push to talk tror jag. känns väldigt jobbigt om man skulle hosta till lite då o då och aktivera den.

Det är voice activated, men brusfilter och annat är så pass bra att man inte behöver lyssna på vindbrus, fnysningar och dylikt. Måste säga att om man är pratiga förare så överväger det helt klart att höra något enstaka ljud som inte skulle sändas över mot att ha push to talk.

Men det beror så klart mycket på hur pratiga man är som förare.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är voice activated, men brusfilter och annat är så pass bra att man inte behöver lyssna på vindbrus, fnysningar och dylikt. Måste säga att om man är pratiga förare så överväger det helt klart att höra något enstaka ljud som inte skulle sändas över mot att ha push to talk.

Men det beror så klart mycket på hur pratiga man är som förare.

Ibland sitter jag o sjunger när jag kör. Push to talk button känns som ett Måste. Finns det något bra kit med Antingen trådlös Push to talk eller med tråd för just dessa BT kit?

men ja. Det er coolare ut med en sådan där manik på sidan av hjälmen kontra ha en radio innanför jackan. jag är mycket fundersam på vad jag skall titta på.

Dessa BT kit står det att man kan ha för att lyssna på mp3 spelare osv. Fungerar det så att man kopplar in en mp3 till hörlurarna eller måste det sändas via BT? för det är ju helt klart intressant om man kan använda kitet som både kommunikation men även musik :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Dessa BT kit står det att man kan ha för att lyssna på mp3 spelare osv. Fungerar det så att man kopplar in en mp3 till hörlurarna eller måste det sändas via BT? för det är ju helt klart intressant om man kan använda kitet som både kommunikation men även musik :)

De flesta nyare BT-headset kan streama musik trådlöst från mobilen. En del har även möjlighet att koppla in via kabel. Har MP3-spelaren eller vilken ljudkälla man nu vill koppla in inte bluetooth, men man ändå vill slippa kabel upp till hjälmen finns exempelvis denna lösning: http://www.sena.com/product/adapters/sm10/

På många av Senas modeller, Sena S20 (http://www.sena.com/product/intercoms/20s/), kan man även dela med sig av musiken man lyssnar på till sin medåkare/passagerare. Går även att dela telefonsamtal, så att man kör konferenssamtal.
 

Hoffan

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
Lund
Hoj
2006, Honda Hornet
Jag kör på BT c3 (senaste modellen), fungerar utmärkt!
Lätta att para ihop, kan spela upp musik/ta emot samtal från mobilen(svarar automatiskt), och taltid på ungefär 6-7h. Det är inte push-to-talk men det är inte en massa brus så fort man är tyst, såvida du inte kör med öppen korvätarhjälm.

För att svara på din fråga så går det att koppla in en mp3 spelare med hjälp av sladden (men det är ju enklare att köra via blåtand i min mening).

http://www.ebay.com/itm/2-X-BT-1000...Intercoms_Access_Controls&hash=item1c391a972e

Är helt klart godkända för dem 600 riksdalerna man betalar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top