Intercom för två: Tips och råd?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hej alla där ute. jag är ute efter ett helt okej intercom kit som man kan stoppa i vilken hjälm som typ. (så länge huvudet och allt får plats samtidigt såklart)

Denna kollar jag på:
http://www.moto-akcesoria.pl/interc...wy-sluchawkowe-dla-kasku-integralnego,p,42584
Ursäkta för Polska, ni får översätta om ni vill. annars bara kolla på bilden så får ni nog en överblick på vad det är för någonting.

Jag hade tänkt att kanske införskaffa just detta kit om inte någon Ringer stora varningsklockor av att ni inte tror det är ett bra kit.

Som jag förstår att kitet funkar:
räckvid: 5km (mer än tillräckligt?
Batteritid: Ingen koll, men man kan byta batterier.
Ljudkvalite: Vet ej, det skall vara något man kan leva med, då är jag nöjd.

Vad skall jag använda det till?
1: när flickvännen sitter med på, lättare att prata
2: skall vara handledare till en kompis, tänkte ha när vi övningskör, känns vettigt.
3: När kompisen tagit kort skall vi toura lite i sverige men även polen.

Tror ni att detta är okej saker eller skall vi kolla på ännu dyrare och bättre kit?

Tacksam för alla svar jag kan få!

Med vänliga hälsningar
Jesper
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Jag tycker det verkar bökigt med två pmr radio som detta är, sladd och grejer upp till hjälmen, trassligt. Jag skulle nog satsa på ett scala rider eller dylikt. :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tycker det verkar bökigt med två pmr radio som detta är, sladd och grejer upp till hjälmen, trassligt. Jag skulle nog satsa på ett scala rider eller dylikt. :tummenupp

jag är ju helt novis på detta, förutom det vi körde på Trafikskolan. Då hade vi ju sladdar, men jag som elev fick ingen mic. Tyckte inte det var så bökigt när det gällde att få på hörlurar.

Är scala rider en typ av hjälm eller ett intercom set?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om jag förstår detta rätt så sätter man dessa på utsidan av hjälmen? Jag tycker att ett gopro fäste stör min komfort något Enormt i motorvägsfart hur är detta i luftmotstånd / obalans?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Räckvidden kan du troligtvis ta som en blandning mellan en nypa salt och ett bra skämt oavsett vad du köper för lågpris kit.

Inte funderat på utbudet på Ebay? http://m.ebay.com/sch/i.html?_nkw=i...m2428.l2632.R3.TR4.TRC2.Xintercom+motorcyckle

100-200 meter räcker ju gott o väl för mig. jag har inte tittat på Ebay. först och främst för att jag inte vet vad jag vill ha. jag vill ha något pålitligt som funkar. det skall vara lätt att använda och funka så att man hör varandra bra. det är ju ett plus om man har "push to talk button"
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Du kan möjligtvis komma upp i ett par kilometers räckvidd med PMR-radios under bra förhållanden men räkna absolut inte med att du kommer att kunna befinna dig en halvmil från din hojkompis.

Jag skulle vilja påstå att det praktiska maxavståndet är en bra bit under kilometern, kanske ungefär en halv så länge man inte bor i Skåne där det inte finns några träd och är hyfsat flackt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Du kan möjligtvis komma upp i ett par kilometers räckvidd med PMR-radios under bra förhållanden men räkna absolut inte med att du kommer att kunna befinna dig en halvmil från din hojkompis.

Jag skulle vilja påstå att det praktiska maxavståndet är en bra bit under kilometern, kanske ungefär en halv så länge man inte bor i Skåne där det inte finns några träd och är hyfsat flackt.

några få hundra meter med god täckning räcker gott o väl. tack så mycket för info.





Jag har kollat lite på Scala Rider och det var bra saftiga priser tycker jag. personligen tycker jag att sladd funkar bra, det är enl min erfarenhet den metod som påbjuder minst möjlighet till störningar. allt som den skall duga till är ju ha kontakt mellan två mc åkare inom rimligt avstånd. möjlighet till laddning / lång batteri tid / byta batterier (till rimlig peng på batterierna). att kunna koppla den till telefon är inte av intresse då jag har en Relativt gammal o kass telefon. Gärna möjlighet att kunna koppla in en vanlig billig mp3 spelare är ju ett stort plus så man kan använda det både för intercom men även musik.

Någon som har fler förslag eller bra tips och förklaringar?
 

RickM

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Varberg
Hoj
Cbr1000rr-05
Köpte Sena Smh10 dualpack nyligen och det funkar utmärkt! Smidig montering och enkelt att justera volym mm. medans man kör :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Köpte Sena Smh10 dualpack nyligen och det funkar utmärkt! Smidig montering och enkelt att justera volym mm. medans man kör :)

Som jag förstår det ska det gå att para den med ett annat bluetooth intercom som inte är Sena, är det något du testat?
 

RickM

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Ort
Varberg
Hoj
Cbr1000rr-05
Inget jag testat tyvärr.
Men det finns en uppdatering till sena som gör det möjligt, ja :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Köpte Sena Smh10 dualpack nyligen och det funkar utmärkt! Smidig montering och enkelt att justera volym mm. medans man kör :)

Om jag förstått det rätt så monterar man den som en klump på utsidan av hjälmen, hur upplever du att de påverkar din hjälms aero-dynamik? sånt är en rätt viktig fråga för mig :)

För övrigt om de funkar bra så är det ju smidigt, men jag är skeptisk till att det är bekvämt i högre farter.
någon som har erfarenhet? :fakta
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Om jag förstått det rätt så monterar man den som en klump på utsidan av hjälmen, hur upplever du att de påverkar din hjälms aero-dynamik? sånt är en rätt viktig fråga för mig :)

För övrigt om de funkar bra så är det ju smidigt, men jag är skeptisk till att det är bekvämt i högre farter.
någon som har erfarenhet? :fakta
Jag har en Scala Rider G9 vilket jag kan rekommendera skarpt.
Jag tycker inte att den stör att ha monterad på hjälmen i högre farter, noterade inte den när jag toppade hojen sist :tungan

Dock så kanske skyddar min kåpa mig från de största bekymmerna?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag har en Scala Rider G9 vilket jag kan rekommendera skarpt.
Jag tycker inte att den stör att ha monterad på hjälmen i högre farter, noterade inte den när jag toppade hojen sist :tungan

Dock så kanske skyddar min kåpa mig från de största bekymmerna?

Jag har också Scala Rider G9 och för mig stör turbulensen. Jag har en från början väldigt tyst hjälm, en Schubert C3 Pro. Jag har tidigare aldrig haft behov av proppar, varken på den Street Triple jag hade tidigare eller på den VFR1200F som jag har nu. Med en G9 monterad är det dock nästan ett krav vid längre turer i hastigheter från 100 och uppåt. För mig överväger dock fördelarna med att kunna prata med passagerare och vänner samt möjligheten att svara i telefon när jag kör besväret med proppar. På 70-väg klarar jag mig dessutom utan.

Ett tips är att välja samma tillverkare som de du brukar åka med. För mig innebar det Scala. Någon invände att de är dyra, men jag tycker inte att 3200 för ett dubbelset G9 från Tyskland i samband med att G9x lanserades är orimligt. Kanske kan man fortfarande hitta billiga G9.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Provlyssnade på smh10 igår och det är ett helt fantastiskt ljud i den! Kolla in sena.com
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Sena skall även fungera med alla andra bluetooth enheter på marknaden vilket är unikt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Än så länge har jag ju inga kompisar som tourar mycket hoj. så jag är inte låst till någonting än i alla fall. Dessutom har jag ju en nakenhoj så skydd är inget att prata om, lär väl dock byta nästa säsong men jag skall övningsköra med kompisen nu i sommar så det blir att stå ut.

Jag skall prata lite med plånboken osv. det är ju jag som skall köpa kitet till mig själv o kunna ha o dela med mig till den jag åker med.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Provlyssnade på smh10 igår och det är ett helt fantastiskt ljud i den! Kolla in sena.com

Min Scala låter väldigt bra inomhus när man testar den. Man kan till och med lyssna på musik i den med viss behållning. Det blir klart sämre med hörselproppar och vindbrus. Men jag har ju inte provat Sena.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
sɐəɹpuɐ;6034190 skrev:
Min Scala låter väldigt bra inomhus när man testar den. Man kan till och med lyssna på musik i den med viss behållning. Det blir klart sämre med hörselproppar och vindbrus. Men jag har ju inte provat Sena.

Jag har oxå märkt det med ljud. Jag brukar köra med musik i öronen under hjälmen. vanliga "in-ear". det låter jätte bra när man står stilla. låter bra i 70-80km/h. när man kör motorväg 110-120 hör jag knappt musiken längre samt det låter dåligt. Fart gör väldigt mycket med ljud man vill ha i hjälmen har jag märkt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top