Köpråd Yamaha XT600 1987

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
9339603214.jpg

Jag är sugen på en Yamaha XT600 från 1987 som ligger ute på blocket. Ser riktigt fin ut och gått 5400 mil. Drivpaket och 'hemmaservice' för 60 mil sedan. 10000 kr.

Jag söker en billig rolig hoj för att pendla 1.2 mil till jobbet på. Och som jag kan ta ut på grusvägar någon gång i månaden. Har tyvärr ingen erfarenhet alls av XT600.
Men jag älskar designen och fått försäkringsoffert på 1500 kr hel/hel.

Hur mycket pill och meck bör man räkna med på en sån här gammal hoj?
Vad ska man tänka på vid köp? Någon speciellt att kika efter när man tittar och provar?

Länk till annonsen: http://www.blocket.se/vi/53673443.htm
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har den elstart?
Tror nämligen det är bara kick på den där.
Är det bara kick så är det lite jobbigare. Alltså är allt bara rätt injusterat så kickar man igång den på första försöket, men det är ändå jobbigt ( ja, jag är numera bekväm:rolleyes: )
Dessutom är det pest när man får motorstopp i grusgropen och skall försöka kicka igång den i lössand där du inte kan ställa ned stödet. Sånt måste man tänka på..:rolleyes:

Pendla längre sträckor är ganska hårt om man jämför med en vanlig landsvägshoj. Det går absolut att köra långa sträckor också, med rätt däck. Jag körde en Finlandstur med min en gång.

Svedea hade billigast försäkring till min.

Oljebyte var 500 mil har jag för mig. Men köp Biltema olja/filter och byt oftare så känner du dig säker.
Ventiljustering är den enkla skruvvarianten. Öppna locken, vrid kolven rätt och justera muttrarna. Klart.
Torkade membran mellan förgasarna och motorn är en klassiker. Kostar väl 6-700 för nya.
Dubbelförgasare på den.
Finns inga större munstycken att köpa till ena förgasarsidan ifall du byter ut filter/avgassystem. Den andra sidan finns det munstycken till.
Fast du kan ju borra upp de befintliga munstyckena ifall du vet hur du skall justera. Och blir det för stort hål så löd igen hålet och börja om.

Annars mest standardsaker att kolla.
Den där såg förresten ut att vara ganska bra originalskick. Behåll den så. De börjar ju bli coola nu.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Har den elstart?
Tror nämligen det är bara kick på den där.
Är det bara kick så är det lite jobbigare. Alltså är allt bara rätt injusterat så kickar man igång den på första försöket, men det är ändå jobbigt ( ja, jag är numera bekväm:rolleyes: )
Dessutom är det pest när man får motorstopp i grusgropen och skall försöka kicka igång den i lössand där du inte kan ställa ned stödet. Sånt måste man tänka på..:rolleyes:

Pendla längre sträckor är ganska hårt om man jämför med en vanlig landsvägshoj. Det går absolut att köra långa sträckor också, med rätt däck. Jag körde en Finlandstur med min en gång.

Svedea hade billigast försäkring till min.

Oljebyte var 500 mil har jag för mig. Men köp Biltema olja/filter och byt oftare så känner du dig säker.
Ventiljustering är den enkla skruvvarianten. Öppna locken, vrid kolven rätt och justera muttrarna. Klart.
Torkade membran mellan förgasarna och motorn är en klassiker. Kostar väl 6-700 för nya.
Dubbelförgasare på den.
Finns inga större munstycken att köpa till ena förgasarsidan ifall du byter ut filter/avgassystem. Den andra sidan finns det munstycken till.
Fast du kan ju borra upp de befintliga munstyckena ifall du vet hur du skall justera. Och blir det för stort hål så löd igen hålet och börja om.

Annars mest standardsaker att kolla.
Den där såg förresten ut att vara ganska bra originalskick. Behåll den så. De börjar ju bli coola nu.

Tack för snabbt svar!
Ja korrekt, det är endast kick på den.

Kikar vidare och ser att man kan få en 94 med elstart och som gått 2800 mil för 6000 kr mer.
Jag tror jag kommer kika vidare. Känner att jag inte har tillräckligt med kunskap för att kunna underhålla den när det börjar strula. Rädd för att den bara kommer bli stående
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad det gäller strulet så finns det egentligen inget strul med hojen. Eller rättare sagt så har alla billiga hojar strul, det är bara en fråga om vad.
XT600 & Honda Transalp är t.ex. de mest pålitliga och hållbara hojarna du kan hitta på marknaden, men båda har saker som måste fixas då och då.

XT:n har t.ex ventiljustering var 1000/1200 mil har jag för mig. Transalpen har väl ungefär samma intervall. Båda har skruvvarianten av justering och görs själv ganska enkelt.
XT:n drar väl lite mindre soppa, medans Transalpen är lite bekvämare att köra.
För grusbus är XT:n att föredra, även om en tidig Transalp kan förvåna med hur den kan brukas.

De gamla Transalperna brukar förbruka tändspolar i rask takt men annars är de förskonade från större fel.
En Transalp med mindre än 10 000 mil är en lågmilare.

XT:n kan döda CDI boxen ibland men det är bara byta ut mot en eftermarknads som håller hojen ut.

Men skall du pendla så kan jag rekommendera en XT med elstart eller en Transalp.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Xt före -90 var lite mer terrängvänlig, längre fjädringsväg och lättare. -90 o efter lite mera pendlingvänlig samt elstart om det föredras. Annars om decompvajern är på är den väldigt lättkickad.

Tung slö lättskruvad o "nästan" odödlig.. typ;)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
1.2 mil kan du pendla på moped och är heller inga problem med en XT.
Jag tycker man sitter bekvämt på dem jämfört med att vika ihop sig på sporthojsvis. Skulle man t.ex. vilja räta på benen är det bara att hänga ner dem.
"Men det är ju så blåsigt..." invänder någon. Äh, larv! I de farter det blir fråga om med en XT (100-120) har vindtrycket liten betydelse. Men allt beror ju på hur bortklemad man är.

Modellen TS länkar till är, som Culpa skriver, den sista med kick och är mer anpassad till ett liv på landet än
XT 600E med elstart. En elstart som f.ö. saknar mening, har nästan för mig att jag kickade min sittande i sadeln. Är den svårstartad (inte samma som svår att kicka) behöver ventilerna justeras.

Har läst nånstans att övervarv bildar sprickor i blocket, men varför övervarva en XT? Köp och var glad!
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Whow, vilka custom byggen på XT600. Var bara tvungen att dela med mig

yamaha-xt600-5.jpg
Yamaha+XT+600+%u002522Rittersport%22+by+Benders+Echte+Motorrader+01.jpg
featured2.jpg
yamaha_xt_600_1985_2.jpg

jag är sugen.
Ska åka och kika på 87:an imorgon om det finns möjlighet.
 

OldschoolGixxer

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Umeå
Hoj
Gsx-r 1100 -90
Dom äldre xt600 lägger ofta statorn av på..(googla gärna)..eller rättare sagt pickupen till tändningen. som är en ovanlig tvåstegs variant för å göra den mer lättstartad. Går ej köpa lös, och är mkt dyr att köpa original. Jag har förresten en motor till en 87:a till salu billigt, med just defekt stator/pickup....

Dom nyare som har tci tändning istället för cdi har inte haft nå problem...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top