Shorai litiumbatteri

klage

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
-92, Honda Revere
Tjena
Har en fråga angående shorais litiumbatterier. Jag köpte ett LFX batteri från shorai som jag monterat på min Honda Revere från -92. Funderade lite kring hur hojen klarar att ladda ett sånt batteri? Eftersom man ska ha en speciell laddare när man laddar det hemma så borde väl också hojens egen generator ladda på fel sätt, eller?
/Klas
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Hitills har jag inte haft några problem på min SV 650.3de eller 4de året med ett sånt batteri!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nej, då skulle de inte kunna sälja många batterier eller hur?

Hojen laddar på samma sätt som en vanlig "dum" laddare, alltså mer eller mindre konstant laddström. Det funkar alldeles utmärkt, du ska däremot inte ladda det med en "smart" laddare typ CTEK. Deras "speciella" laddare är inte så speciell... :rolleyes:
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tål inte kraftig kyla. Dödade ett på min f.d endurohoj efter att den stått ute i -15. Det står å andra sidan rätt tydlig varning om just detta så det får klassas som mitt fel och inte dålig produkt.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Slå en kik på hur mycket spänning din hoj skickar på batteriet under olika varvtal...de är känsliga för både över och underspänning (för lågt och det laddar inte öht, för högt och du dödar batteriet 13.6V-14.4V verkar vara en rekommendation med motorn igång).
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tål inte kraftig kyla. Dödade ett på min f.d endurohoj efter att den stått ute i -15. Det står å andra sidan rätt tydlig varning om just detta så det får klassas som mitt fel och inte dålig produkt.

Jag har kört med Shoraibatteri i fem år i bilen och haft den stå ute stundtals under vintern också. Det brukar vara lite kärvt att starta när det är under -10 grader ute, men efter några försök så värms batteriet upp och orkar få runt motorn. Det kallaste jag testat var att låta bilen stå ute en helg med -15 grader. Den startade efter ett par minuters jofflande med startnyckeln. Så det är inget att ha i en svenssonbil, men funkar bra om man kan stå ut med lite mög (läs, ha bilen i garage) när det är riktigt kallt ute.

OBS, med detta vill jag inte säga att det är grönt att köra med dem i sträng kyla. Det är det inte. De är inte gjorda för det, och funkar dåligt i kyla. Det kan säkert till och med vara skadligt för dem. Men som sommaråkare på hoj behöver man inte vara orolig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top