Toura Sverige-Åland-Finland-Baltikum-Sverige. Tips?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tja!
Semestern har börjat så med andra ord är det hög tid att planera den :D
Jag har en polare på Åland så jag tänkte göra ett stopp där och eftersom jag aldrig varit längre in i Finland så funtar jag på att fortsätta vidare sen.

Tänkte nåt i stil med färja Mariehamn-Åbo och övernatta där i krokarna. Sen hoja vidare till Helsingfors och ta en färja över till Tallinn. Vidare toura genom Baltstaterna med en eller ett par övernattningar och ta båten Klaipeda-Karlshamn.

Finns det nåt värt att se på vägen? Är Finland skittrist och därmed lika bra att skita i Åbo och dra direkt till Helsingfors från Åland?
Tänkte först försöka ta småfärjorna från Åland över till finska fastlandet men de kräver att man bokar minst en övernattning på nån ö längs med vägen och att det är i princip kört om man inte bokar minst en månad i förväg :gnissla

På ett ungefär så här då: https://goo.gl/maps/dZ7EB
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ta färjan från Grisslehamn som du redan bestämt, www.eckerolinjen.se/sv/, och hälsa på din kamrat på Åland.

Färja sedan över till Riket med Ålandstrafiken, http://www.alandstrafiken.ax/.

Norra linjen är mera köra, södra linjen är mera båt. Båda har sin charm! :tummenupp
Din Åländske kamrat kan berätta vad vädret har för betydelse för upplevelsen i skärgården...:tungan

Från Åbo tar ni sedan småvägar mot Helsingfors. Stora vägar är raka och tråkiga, de små är betydligt trevligare...

Ta sedan tid att kolla Sveaborg, hette Routsinlinna på finska innan Sverige förlorade östra riksdelen i 1808-1809 års krig.

Trevlig resa!
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag skulle gärna färja över med Ålandstrafiken men det känns stört omöjligt att försöka sy ihop en rutt med hjälp av deras turlistor och för att de vill att man ska boka månader i förväg. Om jag bestämmer mig för att göra det i augusti (vem har bara EN semester liksom :hihi) så kanske jag orkar med det annars blir det direktfärjan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle gärna färja över med Ålandstrafiken men det känns stört omöjligt att försöka sy ihop en rutt med hjälp av deras turlistor och för att de vill att man ska boka månader i förväg. Om jag bestämmer mig för att göra det i augusti (vem har bara EN semester liksom :hihi) så kanske jag orkar med det annars blir det direktfärjan.

Inte är det så... Dessutom, har du en kamrat med en Åländsk "bricka" så underlättar det, då finns det alltid plats...:tummenupp
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Hojar brukar dom alltid få plats med, bilar är lite kinkigare. Rulla på sist o stå på tvären etc... Tycker dom är trevliga och hjälpsamma på färjorna.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Skippa Baltikum. Du kommer bara att svära dig igenom de vägarna. Maten går inte att äta utan minst 3 portionsförpackningar/dl vodka. Vägarna slutar vara asfalterade och blir sten/grusvägar (3x3x3cm gruskorn typ...) barasådär. Spårig, gropig asfalt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har åkt ett par gånger norra linjen. Boka hoj behövdes inte.
Ena gången sov jag över på ön Brändön(ofrivilligt) och då var sista betalfärjan gratis vid uppvisande av kvitto på övernattning.
Andra gången övernattade jag inte. Då kostade sista betalfärjan 40-45 euro(om jag minns rätt). Sen dess har dom dessutom höjt priset.

Ang övernattning. Någon folksamling minns jag inte av. Finns väl några övernattningsställen på ön. Själv tältade jag på campingen där.

Baltikum har jag kört både på västra o östra sidan, lite på tvären också. Västra sidan är väl mer turistad medan den östra sidan(föredrar den) ser man mer lite av det "gamla". Grusvägar finns det gott om. Personligen undviker jag dom eftersom lokalbefolkningen saktar inte ner vid möte.(vill gärna ha kvar hojen fri från stenskott)
Vägarna tycker jag är då generellt i mycket bättre skick än här uppe i Norrbotten :)
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top