Någon pärla som kan läsa elschema?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
3 kablar på nya tändningslåset. Alla ingående plus som du sa.
Precis ett sådant förslag du gav jag behövde...ett konkret "sätt ihop dessa kablar"

Ok..men om jag följer ditt tips nu så tvinnar jag ihop L/Y o L/B..o vad innebär det konkret. Att det inte finns någon dödarkrets..har det något med dödarknappen att göra?
O sedan drar jag röda till första läget..o den andra grova till läge 1 lr 2. Har ingen betydelse. Men de resterande 2 blåiska kablarna(ser inte färgerna), vad gör jag med dem? Går de till parkeringsljuset kanske.



Känner mig som ett jävla elmongo nu..lost så det stänker om det.
Tur man har er elkunniga på sh

Som redan förklarats så är det två fristående brytfunktioner i origanaltändlåset och alltså fyra kablar.
Har nya låset fler än fyra kablar?

Det går, som tidigare sagts, INTE att koppla samman alla fyra till + då röd → br/L ger ström till elsystemet och L/y → L/B är en jordande krets som med största sannolikhet är dödarkrets till tändboxen, alltså, inte så bra att koppla + på den :)

Troligen kan det nya tändlåset inte hantera dödarkretsen därför att det inte finns någon sådan, bara anslutninger mot inkommande +

Vad du kan göra är antingen koppla samman L/Y → L/B permanent ( tvinna) eller koppla ett relä mellan L/Y och L/B som sluter när tändningen slås på...
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
3 kablar på nya tändningslåset. Alla ingående plus som du sa.
Precis ett sådant förslag du gav jag behövde...ett konkret "sätt ihop dessa kablar"

Ok..men om jag följer ditt tips nu så tvinnar jag ihop L/Y o L/B..o vad innebär det konkret. Att det inte finns någon dödarkrets..har det något med dödarknappen att göra?
O sedan drar jag röda till första läget..o den andra grova till läge 1 lr 2. Har ingen betydelse. Men de resterande 2 blåiska kablarna(ser inte färgerna), vad gör jag med dem? Går de till parkeringsljuset kanske.

Känner mig som ett jävla elmongo nu..lost så det stänker om det.
Tur man har er elkunniga på sh
Såja, en människa kan inte veta allt, hehe.
Det är säkerhetskretsen för sidostödet som påverkas genom dessa kablar.

Givetvis har tillverkaren tänkt sej något med konstruktionen men eftersom all matning till elsystem och tändsystem går via tändningslåset (R - Br/L) så kommer motorn stanna om du bryter den kretsen...

Kanske är det tänkt som ett stöldskydd, om tjuven rycker alla kablar från tändlåset och tvinnar ihop dem så får hen en duktig överaskning :)

Dödarknappen bryter bara matningen till tändspolarna så dess funktion kommer inte påverkas.

Det är ofarligt att prova men vill du vara 100% säker kan du koppla in ett slutande relä (se bifogad bild) :tummenupp
View attachment 406442
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Alright, dåså =)

Men hur var det med de resterande 2...den ena är blå (L) och den andra är blå/röd (L/R)

De verkar ju inte finnas med alls på elschemat runt tändningslåset? Någon aning hur de kopplas?
Följde den blå...den möter upp med en kabel från höger reglage där dödarknapp, tändningsknapp finns.
I samma kabel möts även en kabel som går till original hastighetsmätarhus. Borde det vara jord då flera använder samma? Dock är de flesta kablarna som är jord på hojen svarta. Är det möjligt att det är plus då iallfall.
Den blå/röda försvann in (utan att någon annan kabel skarvades på )..till en fet kabelhärva runt där alla säkringar/ignitor unit..etc är.


Såja, en människa kan inte veta allt, hehe.
Det är säkerhetskretsen för sidostödet som påverkas genom dessa kablar.

Givetvis har tillverkaren tänkt sej något med konstruktionen men eftersom all matning till elsystem och tändsystem går via tändningslåset (R - Br/L) så kommer motorn stanna om du bryter den kretsen...

Kanske är det tänkt som ett stöldskydd, om tjuven rycker alla kablar från tändlåset och tvinnar ihop dem så får hen en duktig överaskning :)

Dödarknappen bryter bara matningen till tändspolarna så dess funktion kommer inte påverkas.

Det är ofarligt att prova men vill du vara 100% säker kan du koppla in ett slutande relä (se bifogad bild) :tummenupp
View attachment 406442
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alright, dåså =)

Men hur var det med de resterande 2...den ena är blå (L) och den andra är blå/röd (L/R)

De verkar ju inte finnas med alls på elschemat runt tändningslåset? Någon aning hur de kopplas?
Följde den blå...den möter upp med en kabel från höger reglage där dödarknapp, tändningsknapp finns.
I samma kabel möts även en kabel som går till original hastighetsmätarhus. Borde det vara jord då flera använder samma? Dock är de flesta kablarna som är jord på hojen svarta. Är det möjligt att det är plus då iallfall.
Den blå/röda försvann in (utan att någon annan kabel skarvades på )..till en fet kabelhärva runt där alla säkringar/ignitor unit..etc är.
Eftersom elschemat inte stämmer med verkligheten blir det lite svårare..
vad är det för hoj?

Schemat för R1 1998, verkar stämma hyfsat då den har förgasare, elektrisk bränslepump samt CDI tändning (obs, det behöver inte vara samma som din men kan ge en hint om hur det bör funka).
Kolla runt sid 8-11 och schemat längst bak.. den kabel som är L/B på din är B på R1 annars ser det rätt lika ut.

http://www.google.se/url?sa=t&sourc...lZKghBmDn300Btr9EGWBHsg&bvm=bv.67720277,d.bGE

Kommer vara borta till söndag så du får lycka till :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alright, dåså =)

Men hur var det med de resterande 2...den ena är blå (L) och den andra är blå/röd (L/R)

De verkar ju inte finnas med alls på elschemat runt tändningslåset? Någon aning hur de kopplas?
Följde den blå...den möter upp med en kabel från höger reglage där dödarknapp, tändningsknapp finns.
I samma kabel möts även en kabel som går till original hastighetsmätarhus. Borde det vara jord då flera använder samma? Dock är de flesta kablarna som är jord på hojen svarta. Är det möjligt att det är plus då iallfall.
Den blå/röda försvann in (utan att någon annan kabel skarvades på )..till en fet kabelhärva runt där alla säkringar/ignitor unit..etc är.
Eftersom elschemat inte stämmer med verkligheten blir det lite svårare..
vad är det för hoj?

Schemat för R1 1998, verkar stämma hyfsat då den har förgasare, elektrisk bränslepump samt CDI tändning (obs, det behöver inte vara samma som din men kan ge en hint om hur det bör funka).
Kolla runt sid 8-11 och schemat längst bak.. den kabel som är L/B på din är B på R1 annars ser det rätt lika ut.

http://www.google.se/url?sa=t&sourc...lZKghBmDn300Btr9EGWBHsg&bvm=bv.67720277,d.bGE

Kommer vara borta till söndag så du får lycka till :tummenupp
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är en yamaha xv1600 wildstar. Heter roadstar i USA o det är det enda elschema man kan få tag på. Har letat efter europeiska wildstars elschema men inte hittat nått.

Jo, man tackar..skriver igen här när jag råkat eldat upp hojen ;)

Eftersom elschemat inte stämmer med verkligheten blir det lite svårare..
vad är det för hoj?

Schemat för R1 1998, verkar stämma hyfsat då den har förgasare, elektrisk bränslepump samt CDI tändning (obs, det behöver inte vara samma som din men kan ge en hint om hur det bör funka).
Kolla runt sid 8-11 och schemat längst bak.. den kabel som är L/B på din är B på R1 annars ser det rätt lika ut.

http://www.google.se/url?sa=t&sourc...lZKghBmDn300Btr9EGWBHsg&bvm=bv.67720277,d.bGE

Kommer vara borta till söndag så du får lycka till :tummenupp
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är en yamaha xv1600 wildstar. Heter roadstar i USA o det är det enda elschema man kan få tag på. Har letat efter europeiska wildstars elschema men inte hittat nått.

Jo, man tackar..skriver igen här när jag råkat eldat upp hojen ;)
Ja det är lite synd att det oftast bara är manualerna till de amerikanska modellerna som lyckas "hitta ut" på nätet men man får vara glad ändå för det är oftast inte så stora skillnader som i ditt fall :)


"Friskt kopplat hälften brunnet"!! ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En sista koll...
Enligt Amerikanska schemat har hojen inget parkeringsljus alls....

På R1 går L/R till bakljus samt parkeringsljus....
L går till ljusströmbrytaren på styret (parkeringsljus ut) samt instrumentbelysningen..

Gissningsvis är det så att när tändningen är på så kopplas L & L/R samman i tändlåset.
OM du vrider tändnyckeln till parkläget (tändning av, parkeringsljus på) så bryts L & L/R och L/R kopplas istället samman med inkommande Röd.

jag vet det blev rörigt men det är så det är iaf...
om du kan leva med att inte kunna slå på parkeringsljuset med tändningen av så räcker der att du kopplar samman L & L/R permanent.

Jag är fortfarande lite reserverad över L/Y → L/B funktionen men det går alltså att lösa med ett relä...
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
En sista koll...
Enligt Amerikanska schemat har hojen inget parkeringsljus alls....

På R1 går L/R till bakljus samt parkeringsljus....
L går till ljusströmbrytaren på styret (parkeringsljus ut) samt instrumentbelysningen..

Gissningsvis är det så att när tändningen är på så kopplas L & L/R samman i tändlåset.
OM du vrider tändnyckeln till parkläget (tändning av, parkeringsljus på) så bryts L & L/R och L/R kopplas istället samman med inkommande Röd.

jag vet det blev rörigt men det är så det är iaf...
om du kan leva med att inte kunna slå på parkeringsljuset med tändningen av så räcker der att du kopplar samman L & L/R permanent.

Jag är fortfarande lite reserverad över L/Y → L/B funktionen men det går alltså att lösa med ett relä...

Kul..nu vet jag hur jag ska börja koppla iallafall när alla kablar är utreda ;)
Men jag tror du har alldeles rätt med L/Y till L/B för att de två amerikanarna som påstådde att 2 kablar skulle tvinnas ihop verkade fatta noll när jag nämnde att jag hade 4 kablar o då inte visste hur jag skulle göra. Men det är ju som du sa..för att de inte har parkeringsljuset.

Suveränt, ska koppla lite nu så återkommer jag om det gick även.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Yes! Starta hojen igår natt o allt funka enligt dina tips. Tack som fan..hade inte klarat det utan din hjälp. Undrar om du kan hjälpa mig med fråga till bara..det enda jag inte fick att klaffa var hastighetsmätaren. Har säkert kopplat fel kabel. Går det att se vilken kabel som är fartsensor på elschemat?
En sista koll...
Enligt Amerikanska schemat har hojen inget parkeringsljus alls....

På R1 går L/R till bakljus samt parkeringsljus....
L går till ljusströmbrytaren på styret (parkeringsljus ut) samt instrumentbelysningen..

Gissningsvis är det så att när tändningen är på så kopplas L & L/R samman i tändlåset.
OM du vrider tändnyckeln till parkläget (tändning av, parkeringsljus på) så bryts L & L/R och L/R kopplas istället samman med inkommande Röd.

jag vet det blev rörigt men det är så det är iaf...
om du kan leva med att inte kunna slå på parkeringsljuset med tändningen av så räcker der att du kopplar samman L & L/R permanent.

Jag är fortfarande lite reserverad över L/Y → L/B funktionen men det går alltså att lösa med ett relä...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Skönt att något löste sej :)

Ang hastighetsmätaren så verkar det lite lurigt då den inte har något med tändlåset att göra.
Är givaren kass eller avbrott någonstans borde det tändas checkengine lampa och ge felkod 4 eller något sånt...(?)

Det finns ett felsökningskapitel på just hastighetsmätaren (bifogar en bild).
En fråga: Har din hoj automatisk blinkerssläckning?
Det går en kabel (W) som grenar sej till hastighetsmätaren och blinkreläet, det borde isf vara hastighetssignalen :tummenupp

View attachment 407489View attachment 407572
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Skönt att något löste sej :)

Ang hastighetsmätaren så verkar det lite lurigt då den inte har något med tändlåset att göra.
Är givaren kass eller avbrott någonstans borde det tändas checkengine lampa och ge felkod 4 eller något sånt...(?)

Det finns ett felsökningskapitel på just hastighetsmätaren (bifogar en bild).
En fråga: Har din hoj automatisk blinkerssläckning?
Det går en kabel (W) som grenar sej till hastighetsmätaren och blinkreläet, det borde isf vara hastighetssignalen :tummenupp

View attachment 407489View attachment 407490

Hur menar du med automatiskt blinkerssläckning? Har en knapp i mitten mellan blinkers som släcker blinkers om det är det du menar.
Som det ser ut nu har jag faktiskt kopplat w som hastighets sensorn men har inte fått hastighetsnålen att röra sig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur menar du med automatiskt blinkerssläckning? Har en knapp i mitten mellan blinkers som släcker blinkers om det är det du menar.
Som det ser ut nu har jag faktiskt kopplat w som hastighets sensorn men har inte fått hastighetsnålen att röra sig.
Bara en gissning. På min gamla RD 350 stängde blinket av sej själv efter ca 150m...
Kan inte se varför blinkrelä och hastighetsgivaren skulle ha något gemensamt annars ;)

Har du originalhastighetsmätaren eller är det något annat?
Det är lite skum koppling vid hastighegivaren. en kabel borde vara + instrumentmatning, en=referens (signaljord) och en = utgående signal (puls)... fast enl scemat gå både W och L/Y in i hastighetsmätaren..?
Kan tyvärr inte svara på varför det är så, kollar nu på mitt R1 07 schema och där ser det ut som jag antog det borde vara... +, - och signal..
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag har en annan hatighetsmätare...en

http://www.digital-speedos.co.uk/da...ht-and-polished-stainless-stee-case-403-p.asp

Läste lite på forum (då jag inte körde hojen innan jag köpt den) Visst ska det finnas en automatiskt avstängare för blinkers. Men..de sägs även att om man byter ut blinkers relät till en som fungerar med led förlorar man möjligheten att använda den fuktionen. Och det har jag gjort. Kan det påverka att hastighetsmätaren inte fungerar?

Sen har jag testat att koppla den vita till hastighets mätaren...jag testade även den blå/gula...o sedan tvinna jag ihop både vit och blå/gul med hastighetsmätaren och testa men inget hjälpte.

Hitta den här nu oxå...

Skärmavbild 2014-06-14 kl. 19.25.00.jpg

Så det stämmer ju att vit är speed sensor signal. Men varför står det att blå/gul är 12v TILL speed sensorn.


Bara en gissning. På min gamla RD 350 stängde blinket av sej själv efter ca 150m...
Kan inte se varför blinkrelä och hastighetsgivaren skulle ha något gemensamt annars ;)

Har du originalhastighetsmätaren eller är det något annat?
Det är lite skum koppling vid hastighegivaren. en kabel borde vara + instrumentmatning, en=referens (signaljord) och en = utgående signal (puls)... fast enl scemat gå både W och L/Y in i hastighetsmätaren..?
Kan tyvärr inte svara på varför det är så, kollar nu på mitt R1 07 schema och där ser det ut som jag antog det borde vara... +, - och signal..
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har en annan hatighetsmätare...en

http://www.digital-speedos.co.uk/da...ht-and-polished-stainless-stee-case-403-p.asp

Läste lite på forum (då jag inte körde hojen innan jag köpt den) Visst ska det finnas en automatiskt avstängare för blinkers. Men..de sägs även att om man byter ut blinkers relät till en som fungerar med led förlorar man möjligheten att använda den fuktionen. Och det har jag gjort. Kan det påverka att hastighetsmätaren inte fungerar?

Sen har jag testat att koppla den vita till hastighets mätaren...jag testade även den blå/gula...o sedan tvinna jag ihop både vit och blå/gul med hastighetsmätaren och testa men inget hjälpte.

Hitta den här nu oxå...

Så det stämmer ju att vit är speed sensor signal. Men varför står det att blå/gul är 12v TILL speed sensorn.
Jo det är sant, byter du blinkrelä faller funktionen med blinkåterställning.

Bilden du bifogade visar tydligt att det är W som är signal.
För att givaren ska fungera behöver den oftast + och jord..
att givaren skall matas med 12v låter lite mycket men absolut inte omöjligt..
Schemat visar tyvärr inte hela sanningen för hur det ligger till och då blir det till att gissa o spekulera, hehe.

Jag får återkomma senare när jag kommit hem i kväll så jag ka se det i datorn
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jo det är sant, byter du blinkrelä faller funktionen med blinkåterställning.

Bilden du bifogade visar tydligt att det är W som är signal.
För att givaren ska fungera behöver den oftast + och jord..
att givaren skall matas med 12v låter lite mycket men absolut inte omöjligt..
Schemat visar tyvärr inte hela sanningen för hur det ligger till och då blir det till att gissa o spekulera, hehe.

Jag får återkomma senare när jag kommit hem i kväll så jag ka se det i datorn

Yes box..bussigt
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jo det är sant, byter du blinkrelä faller funktionen med blinkåterställning.

Bilden du bifogade visar tydligt att det är W som är signal.
För att givaren ska fungera behöver den oftast + och jord..
att givaren skall matas med 12v låter lite mycket men absolut inte omöjligt..
Schemat visar tyvärr inte hela sanningen för hur det ligger till och då blir det till att gissa o spekulera, hehe.

Jag får återkomma senare när jag kommit hem i kväll så jag ka se det i datorn

Hitta det här oxå...http://roadstarclinic.com/component/option,com_fireboard/Itemid,187/func,view/catid,59/id,88962/

"Solved the problem.

From the original dashboard connectors:

- Red is 12V (straight)
- Brown is 12V (when ignition is switched on)
- Black is Ground
- Blue/yellow is operating voltage to speed sensor. I was connecting this from brown thorough three 1N4004 power diodes cause the original dashboard is decreasing the voltage to sensor about two volts.
- White is pulse from sensor, pulse level 5.0 volts. "

Så för mig som är helt dum i huvudet när det gäller allt med el att göra verkar det som om en kabel går upp i original mätarhus...när man drar igång tändningen så går ström ner från blå/gula till speed sensorn som sedan matar tillbaka en speed sensor puls via den vita kablen till mätarhuset igen.
Så det betyder nu kanske att sensor inte får någon ström för att mäta av.

Edit: Drog av lite plast från blå/gul kabeln nere vid speed sensorn o mätte. Med tändning på och med hojen på tomgång...ingen ström på den kabeln alls.
Vilken kabel vore då lämpligast att koppla ner till speedsensorn? Brun? (står HOT +12V på den)

Men han skriver oxå från tråden jag länkade att han koppla dioder mellan blå/gula och bruna kablen för att dra ner strömmen med 2 volt eftersom det görs i original mätarhus.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hitta det här oxå...http://roadstarclinic.com/component/option,com_fireboard/Itemid,187/func,view/catid,59/id,88962/

"Solved the problem.

From the original dashboard connectors:

- Red is 12V (straight)
- Brown is 12V (when ignition is switched on)
- Black is Ground
- Blue/yellow is operating voltage to speed sensor. I was connecting this from brown thorough three 1N4004 power diodes cause the original dashboard is decreasing the voltage to sensor about two volts.
- White is pulse from sensor, pulse level 5.0 volts. "

Så för mig som är helt dum i huvudet när det gäller allt med el att göra verkar det som om en kabel går upp i original mätarhus...när man drar igång tändningen så går ström ner från blå/gula till speed sensorn som sedan matar tillbaka en speed sensor puls via den vita kablen till mätarhuset igen.
Så det betyder nu kanske att sensor inte får någon ström för att mäta av.

Edit: Drog av lite plast från blå/gul kabeln nere vid speed sensorn o mätte. Med tändning på och med hojen på tomgång...ingen ström på den kabeln alls.
Vilken kabel vore då lämpligast att koppla ner till speedsensorn? Brun? (står HOT +12V på den)

Men han skriver oxå från tråden jag länkade att han koppla dioder mellan blå/gula och bruna kablen för att dra ner strömmen med 2 volt eftersom det görs i original mätarhus.
Okej, då ska vi se...
W är mycket riktigt hastighetssignalen.

Då behövs en + och en -
Efter lite "konsulterande" av -98 R1 schemat verkar det som att L/Y (mycket riktigt) ska få 12V matning genom mätarhuset, det finns inget i schemat som tyder på att spänningen reduceras men det kan stämma.

Nu är jag på djupt vatten men det borde inte ändrats på din hoj, det gäller B/L som sitter ihop med trottelposgivaren samt tändpulssignalgivaren, jag utgår från att det är en minusanslutning men vet inte.

Ang dioderna..
Ett st 1N4004 diod ger ca 1Volt framspänningsfall så två dioder i serie drar ner spänningen ca 2V.
Ett bättre sätt är nog att använda en 10V zenerdiod i stället, då håller sej spänningen hyfsat konstant..

Hoppas det inte blev för krångligt :tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Angående att du inte såg något som reducerade spänningen..en polare påpekade att efter att allt som kanske förbrukar lite ström i mätarhuset så trodde han kanske att det hade försvunnit 2V påvägen och att det var därför killen på forumet fick fram 10V när han mätte blå/gula kabeln ut från mätarhuset. O att han sedan kanske drog ner strömmen till 10V för att vara säker.

Hade tejpat ihop alla kablar o monterat tanken inför besiktning (innan jag insåg detta problem) så jag har inte kunnat följa jordkabeln men jag ser den komma ut från speed sensorn så den är nog jordad någonstans påvägen.

Ska testa o koppla lite imorrn så får vi hoppas att det var just blå/gula som saknade matning. Återkommer hur det gick :tummenupp

Okej, då ska vi se...
W är mycket riktigt hastighetssignalen.

Då behövs en + och en -
Efter lite "konsulterande" av -98 R1 schemat verkar det som att L/Y (mycket riktigt) ska få 12V matning genom mätarhuset, det finns inget i schemat som tyder på att spänningen reduceras men det kan stämma.

Nu är jag på djupt vatten men det borde inte ändrats på din hoj, det gäller B/L som sitter ihop med trottelposgivaren samt tändpulssignalgivaren, jag utgår från att det är en minusanslutning men vet inte.

Ang dioderna..
Ett st 1N4004 diod ger ca 1Volt framspänningsfall så två dioder i serie drar ner spänningen ca 2V.
Ett bättre sätt är nog att använda en 10V zenerdiod i stället, då håller sej spänningen hyfsat konstant..

Hoppas det inte blev för krångligt :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top