Någon pärla som kan läsa elschema?

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
När tändningen är på kopplas:
R till Br/L, batterispänning till säkringarna
L/Y till L/B, startreläkretsen

4 kablar och då förstår jag inte vilka som ska tvinnas ihop.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
När tändningen är på kopplas:
R till Br/L, batterispänning till säkringarna
L/Y till L/B, startreläkretsen

4 kablar och då förstår jag inte vilka som ska tvinnas ihop.

Ok..lustigt. Har läst att 2 ska tvinnas.
Men innebär det då att alla dessa 4 ska kopplas ihop med plus och då ska allt fungera?
Alltså om jag har plus på ett läge som sen möter läge 2 där alla dessa sitter ihop i en enda bunt när man vrider på nyckeln. Hade det funkat?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Nej, vadå tvinnas ihop? Inget visar det.

Hade läst det på annat håll...kan dock ha förväxlat det med något annat då det var på engelska.
Men innebär det som jag skrev tidigare..att jag kan koppla ihop alla dessa o montera samtliga ihop på ett läge på tändningslåset. Så plus möter alla dessa kablar när jag vrider nyckeln?
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Det tror jag inte. Röd till Brun/Blå, och Blå/Svart till Blå/Gul, inte alla 4 ihop.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det tror jag inte. Röd till Brun/Blå, och Blå/Svart till Blå/Gul, inte alla 4 ihop.

Problemet är att till original nyckellås går alla kablar in i en rund platta så man har ingen aning vad som kopplas ihop med vad när nyckeln vrids

DSC_0383.jpg

De 2 tjockare kablarna borde ju vara att ena röda (ström) går till första läget i nya nyckellåset...o den andra tjocka går till läge 2. Så när man vrider nyckeln nuddar de varann

Men hur ska man då koppla de 4 andra som sitter ihop..det är frågan.
Vänster kablar går till original nyckellås och höger är de som går mot hojen..det är de som ska monteras på nya nyckellåset med andra ord. Men hur är den stora frågan här =)

DSC_0374.jpg

Fick hjälp av en polare med att sortera kablar eftersom jag är färgblind men detta kunde han inte hjälpa mig med.
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har lite svårt att hantera gif i surfplattan. Men jag gissar att 2 kablar används för parkeringsljus läget om sådant finns.

Startmotorn hanteras av en separat knapp på styret.
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har lite svårt att hantera gif i surfplattan. Men jag gissar att 2 kablar används för parkeringsljus läget om sådant finns.

Ett sådant läge finns ja

Edit: på original tändlås alltså..ej på nya
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har det nya tändningslåset ett sådant läge??

Annars måste du koppla dom två tunna om parkljuset skall lysa. Dom tjocka är troligtvis matning från batteri samt utgång mot säkringar och tändsystem m.m
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har det nya tändningslåset ett sådant läge??

Annars måste du koppla dom två tunna om parkljuset skall lysa. Dom tjocka är troligtvis matning från batteri samt utgång mot säkringar och tändsystem m.m

Nej, det har det inte...det har 3 lägen..första för plus...andra för accessories..o ett tredje.
Lägger man i andra läget får bara det läget ström...lägger man i tredje får både läge 2 och 3 ström.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har det nya tändningslåset ett sådant läge??

Annars måste du koppla dom två tunna om parkljuset skall lysa. Dom tjocka är troligtvis matning från batteri samt utgång mot säkringar och tändsystem m.m

På original tändningslåset så vrider man nyckeln åt andra hållet för att kicka igång det...för att sedan vrida medurs för att sätta på strömmen så man får igång hojen.
Det går ju inte med nya då även om man har 2 lägen så får man ström till både läge 2 samt 3 när man vridit nyckeln till läge 3
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hade hoppats på att någon med hjälp av elshemat o mina bilder kan tala om vilka kablar som ska vart på mitt nya nyckelås med 3 lägen (plus/accessories/läge 3) I läge 3 har även accessories ström.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Då är inte tändlåset gjort din hoj.. I så fall använder du bara en funktion av det alltså 1 -3 och då måste du koppla ihop parkljustrådarna på hojen för det lysa när du kör.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Då är inte tändlåset gjort din hoj.. I så fall använder du bara en funktion av det alltså 1 -3 och då måste du koppla ihop parkljustrådarna på hojen för det lysa när du kör.

Ok..men hur ska alla kablarna på bilden kopplas då menar du.
Att jag har den röda på 1:an...o sedan resten på 3:an...men att parkljustrådarna ska tvinnas ihop? Eller hur menar du. Och vilka färger är det då som skall ihop isåfall?
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Är det gamla tändningslåset trasigt?
Är det helt kan du ohmmäta det i dom olika lägena.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som redan förklarats så är det två fristående brytfunktioner i origanaltändlåset och alltså fyra kablar.
Har nya låset fler än fyra kablar?

Det går, som tidigare sagts, INTE att koppla samman alla fyra till + då röd → br/L ger ström till elsystemet och L/y → L/B är en jordande krets som med största sannolikhet är dödarkrets till tändboxen, alltså, inte så bra att koppla + på den :)

Troligen kan det nya tändlåset inte hantera dödarkretsen därför att det inte finns någon sådan, bara anslutninger mot inkommande +

Vad du kan göra är antingen koppla samman L/Y → L/B permanent ( tvinna) eller koppla ett relä mellan L/Y och L/B som sluter när tändningen slås på...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top