Passform och storlek på AGV Corsa

Lazze-J

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
13, Triumph STR
Tjena, var först inne på att köpa en Shoei NXR men efter att ha provat den och inte tyckte att den satt särskilt bra på mig, så istället har jag blivit intresserad av AGV Corsa-hjälmen. Problemet med den är att den inte säljs i Sverige och jag vågar inte riktigt köpa den utan att ha provat.

Tänkte kolla med er om det är någon som har provat en Corsa och någon av de billigare AGV-hjälmarna som finns Sverige och vet om passform och storlek motsvarar varandra?

Andra tankar och reflektioner om hjälmen är också välkomna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Corsa är väl i princip en mer streetbetonad variant av Pista GP. För den senare har ju AGV gjort reklam för hur de byggt hjälmen "inifrån och ut" för att få bästa passform m.m. Skulle därför tro att såväl Corsa som Pista GP kan skilja sig i passform jämfört med AGV:s andra hjälmar, i och med att de är designade enligt andra principer.
 

Lazze-J

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
13, Triumph STR
Jo, misstänker det med och eftersom vi är två som gör det så vågar jag inte beställa en sådär hur som helst, det är lite för krångligt att hålla på att skicka tillbaka om det inte passar. Verkligen synd att de inte finns att prova i Sverige, ser ut att vara riktigt trevliga.
 

Nossrepleinad

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja ZX-6R 636 -14
Har två st AGV GP tech som sitter helt otroligt bra, kör med stlk S på båda 55-56. Har senaste tiden också varit lite inne på Corsa pg.a ökat synfält inifrån hjälmen, och några andra fördelar jämfört med min GP tech. Och skulle isåfall köra på samma stlk som jag har idag, är helt säker på att passformen då ska vara identisk med de jag har nu
 

911turbos

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-09 Yamaha YZF-R1
Jag slog till på en Corsa i våras, helt underbar hjälm.
Har strl M i vanligt fall och tog en ML den här gången och den sitter så sjukt bra på hvudet.
velade också fram och tillbaka angående storlek. ML=58 enligt tabell. Kan varmt rekomendera hjälmen:tummenupp
 

Lazze-J

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
13, Triumph STR
Åkte till en annan MC-butik för att prova ett par Arai istället men så passade jag även på att prova en NXR i storlek L som inte fanns i lager tidigare.

Har jag haft storlek M i tidigare hjälmar men på NXRn tryckte den väldigt mycket i pannan som inte L gör, så det fick bli en sådan. Har inte hunnit köra många mil med den än men hittils känns den bra.

Tack för tipsen dock, ska försöka trilla förbi en MC-butik någon gång när jag är utomlands och testa Corsan, den ser ju faktiskt riktigt trevlig ut.
 

Epple

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2013
Ort
Solna
Hoj
CBR1000RR
Om någon är intresserad av att veta så är corsans passform mer för det runda huvudet (har provat den). Den är ganska annorlunda än många andra av AGV:s hjälmar.
Shoeis hjälmar är generellt bättre för folk med mer ovala skallar. Har man ett huvud som passar bra i shoeis NXR och x-spirit 2 kommer Corsan förmodligen inte passa.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Vart finns det en svensk återförsäljare som säljer Corsan?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om någon är intresserad av att veta så är corsans passform mer för det runda huvudet (har provat den). Den är ganska annorlunda än många andra av AGV:s hjälmar.
Shoeis hjälmar är generellt bättre för folk med mer ovala skallar. Har man ett huvud som passar bra i shoeis NXR och x-spirit 2 kommer Corsan förmodligen inte passa.

Har man ett runt huvud så kan jag rekommendera X-Lite.
Köpte först en X602 som passade bra på huvudet. Måste användas med Pin-Lock (medföljer) för undvika imma på visiret.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-x602
Efter misshandlat min X602 grundligt mot asfalten (X602 gjorde jobbet, mitt huvud klarade sig)
så blev det en chansning på samma design som X602
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/x-lite-802r
Inhandlad på Lelles rea för ca 2500kr
Vilket stämnde, den passade mitt runda huvud lika bra som X602
Och med bättre ventilation ännu mindre risk för imma på visiret.
(imma var inga problem sommartid med X602 med installerat Pinlock och med mindre än 6 månaders erfarenhet, inköpt i april, "skrotad" i september, så vet jag inte hur X602 funkar när det är kallt utanför visiret)
Nackdelen med mer ventilation är förståss högre ljudnivå. Men det löser ju öronpropparna.
Anm.: Både Shoei och Arai klämmer mig på sidorna av huvudet. Nolan som visst görs på samma fabrik som X-Lite passar mig också.
Vilket betyder att Nolan också bör passa runda huvuden. Ett alternativ värt att prova.
 
Last edited:

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Vart finns det en svensk återförsäljare som säljer Corsan?

När jag letade efter Corsan (juni 2014) så hittade jag den ej i Sverige, så köpte min från Motoin.de. Köpet gick bra och riktigt nöjd med hjälmen! Dock dålig koll på om mitt huvud är runt eller ovalt och allt det där... Beställde även annat visir från de, men glömde pinlock visiret så beställde det från eBay efteråt.

IMG_6959.jpg
 

Patric L

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Strömstad
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
korsa kommer att finnas på svenska marknaden iår alla som har duells som leverantör kan få tag på den :)
själv blir det en pista GP grymt skön
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top