Hur vilar man en KTM 690?

Warman

Warman
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV 1000 R Factory 2005
Ja, hur fan gör man?
Börja med att montera en kugg mindre framdrev. Köp sedan ett fett Accrasystem, mappa skiten och kasta luftburkslocket. Som avslutande förberedelser tankar du fullt (tanken bak vettu;-)!) och kastar benet över sadeln.
Starta, varmkör och dra iväg. I med tvåan, slit upp skiten och sedan är du på god väg.
I med trean (utan koppling), håll framhjulet uppe, i med fyran (inget djävla kopplande sa jag), femman (glöm inte att se cool ut), sexan (nu börjar du få grepp om bakhjulsåkningens ädla konst). Avsluta med att sätta ner framhjulet med en liten snygg rökpuff.

Det är för övrigt svårare att köra sakta på bakhjulet.

Ingen minns en fegis!

Lycka till!
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
690an är inte direkt svårwheelad. Skulle rekommendera dig att börja i 2:an, sätt dig lite längre bak (Men fortfarande så att du sitter bekvämt) kläm med benen och var avslappnad med händerna på styret.. Sen är det bara att gasa, du behöver inte ens använda kopplingen. Glöm inte att ha högerfoten i läge så att du lätt kan bromsa..

Det går inte så bra med vilandet. Jag vågar inte riktigt släppa kopplingen helt för jag känner att jag kommer tappa kontrollen.

Menar du att man ska ge full rulle bara..? Ska man se till att den motorbromsar ordenligt innan man rycker till? Snackar vi 7000 varv eller 5?

Känner mig så jävla kass... lyckas bättre med stoppisarna :)
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Det går inte så bra med vilandet. Jag vågar inte riktigt släppa kopplingen helt för jag känner att jag kommer tappa kontrollen.

Menar du att man ska ge full rulle bara..? Ska man se till att den motorbromsar ordenligt innan man rycker till? Snackar vi 7000 varv eller 5?

Känner mig så jävla kass... lyckas bättre med stoppisarna :)

Det är ju ingen 1500 hästars Dragbike du sitter på :D
Flippa du kopplingen när du kör på tvåan och ge full gas just i det registret när den börjar ge lite kraft så ska du se att det löser sig :tummenupp
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Jag fattar inte vad ni yrar om.

Kan någon förklara hur man gör för att åka på bakhjulet?

Oerhört rolig tråd, när det här inlägget kom gapskrattade jag och de andra människorna på jobbet tittade skumt på mig.

Förövrigt: Gasa, släpp, gasa mer och luta dig bakåt. Ha foten på bromsen.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Det är ju ingen 1500 hästars Dragbike du sitter på :D
Flippa du kopplingen när du kör på tvåan och ge full gas just i det registret när den börjar ge lite kraft så ska du se att det löser sig :tummenupp

När den börjar ge lite kraft? Den ger alltid kraft - förstår inte vad du menar...

KTM:en är sjukt ryckig... är det inte enklare om man försöker göra halvwheelies på treans eller fyrans växel så att det blir lite mjukare? Jag tror att jag måste börja med att bara känna hur det är när den lyfter... när jag försöker på ettans växel så har jag noll kontroll... den bara rycker..
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Oerhört rolig tråd, när det här inlägget kom gapskrattade jag och de andra människorna på jobbet tittade skumt på mig.

Förövrigt: Gasa, släpp, gasa mer och luta dig bakåt. Ha foten på bromsen.

Haha, joo jag ville ju också att folk skulle skratta :krama

Så, nu har ni fått skratta - nu får ni lära mig hur man vilar mjukt... typ lite så som en Boeing 747 när den ska lyfta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När den börjar ge lite kraft? Den ger alltid kraft - förstår inte vad du menar...

KTM:en är sjukt ryckig... är det inte enklare om man försöker göra halvwheelies på treans eller fyrans växel så att det blir lite mjukare? Jag tror att jag måste börja med att bara känna hur det är när den lyfter... när jag försöker på ettans växel så har jag noll kontroll... den bara rycker..

Det är nog lättare om du börjar testa med gasres på låga växlar, så du får känna på hur det känns när framhjulet lyfter. Full gas i låg hastighet borde räcka på en 690kotte tycker jag. Om du är rädd för fullgas kanske wheelies inte är något du ska börja med riktigt än annars...
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Skulle nog rekomendera treans växel. Bara gasa upp den. Ett tips är också att inte börja för högt upp i registret. De är starka redan från 3000 rpm. Knyck till på gasen och luta dig bak :) ja gör så på fyran...
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Kopplar nästan alltid upp, känns mer kontrollerat än att gasresa.
Ligg i stadig fart, runt 30-50 kanske. Dutta till med fingret på kopplingen, ingen hel frikoppling utan bara lite dragläge o släpp, skit i öka gasen i början. Där har du principen o bör känna hur hojen beter sej. Vartefter du känner dej tryggare på detta så öka gasningen gradvis o se framhjulet ta nya höjder:tummenupp
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Kopplar nästan alltid upp, känns mer kontrollerat än att gasresa.
Ligg i stadig fart, runt 30-50 kanske. Dutta till med fingret på kopplingen, ingen hel frikoppling utan bara lite dragläge o släpp, skit i öka gasen i början. Där har du principen o bör känna hur hojen beter sej. Vartefter du känner dej tryggare på detta så öka gasningen gradvis o se framhjulet ta nya höjder:tummenupp

Bästa svaret hittills :tummenupp
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Hahahahahahahah en av de roligaste trådar jag läst! "Varm bensin i tanken" och "misslyckas du så får du byta intresse"...
Och när bilderna kom så brast de för mig! :rofl
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Han gick över balanspunkten och fick panik, det är därför alla säger att du ska va beredd med bakbroms för du lyckas inte släppa gasen i det läget.
Han släpper ju fötterna från fotpinnarna och är på väg att hoppa av när hojen kommer till balanspunkten... :död
Hade han touchat bromsen eller släppt bara gasen istället så hade han sluppit glida längs vägen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top