R6 00- elproblem

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Följer tråden med stor spänning:hihi

Men skämt o sido.
Hängde inte riktigt med om du fått rätt på all el eller bara startmotorn.

Här är iallafall mina tips
1 Ta ett annat batteri tex från din bil och koppla in så att du garanterat har 12V
2 Ta några startkablar, sätt från minus på ditt nya batteri till ramen, en till motorn och en till startmotorn

Med detta har du tagit bort alla tveksamheter
 
Last edited:

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
har testat att redan koppla olika fungerande batteri till startmotorn. Den snurrade åt fel håll, men det är ju löst.
Har snokat lite på olika forum och det är tydligen inte omöjligt att batteriet kan börja snurra åt fel håll.

Men det återstående felet är varför den baktänder/avgassmällar. Jag tror och hoppas på att ventilerna inte är täta.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, försöker vi vara lite analytiska då.....

Du börjar med att skriva att motorn monterats efter att varit urplockad, frågor.

1. Fungerade motorn när den plockades ur?
2. Vad är gjort med motorn när den varit ur?
3. Vad är gjort med ram/elsystem medans motorn varit ur?

Vi börjar där tycker jag.
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Toppen hade blivit skev, men hojen funkade gick på 3cylindrar. Nu har den planats. Inget är gjort förutom att jag försökt montera tillbaka allt som de var.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
har testat att redan koppla olika fungerande batteri till startmotorn. Den snurrade åt fel håll, men det är ju löst.
Har snokat lite på olika forum och det är tydligen inte omöjligt att batteriet kan börja snurra åt fel håll.

Men det återstående felet är varför den baktänder/avgassmällar. Jag tror och hoppas på att ventilerna inte är täta.

Batteri börjar inte snurra åt fel håll men om man polvänder vid laddning så kan man "vända" batteriet, dvs handhavande fel från början

Det är inte så att kamkedjan kuggat över någon gång under resans gång?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Toppen hade blivit skev, men hojen funkade gick på 3cylindrar. Nu har den planats. Inget är gjort förutom att jag försökt montera tillbaka allt som de var.

Ok, då kommer nästa fråga då det enda som är förändrat sen han gick är att toppen varit av.

Har du konstaterat att kamkedjan sitter rätt?
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
kamkedjan har jag dubbelkollat också

Alla ventiler har ju vart loss. Inte haft riktigt verktyg för att lossa o montera dessa så en teori är också att jag kan ha fått dom snea.

Ska köpa komptest och verktyg för ventilerna imorgon.

Det poffar ju både i luftburken och avgasröret...
 
Last edited:

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Blir att klmptesta i morgon.

Men nu i sömnlösheten kom jag att tänka på en sak.
Vevaxeln har springa för krysskil medan svänghjulet inte hade det. I manualen stog det att man inte kan ändra gnistans "timing" men det har ju trots allt varit en banhoj, kanske har svänghjulet bytts ut till ett som går att ställa om?!?

Låter inte det rimligt?
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
Fast den får ju signalen från andra änden axeln o där finns det ju spår så den bara kan vara i rätt läge...
 

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
okej nu har jag testat kompet, hälde även i lite olja för att se skillnaden.

Inte så konstigt att den inte går kanske, men ändå konstigt att den gick innan renoveringen. Kanske blocket också blev skevt när den kokade?!
cyl 1. 125 > 150 (med olja)
cyl 2. 125 > 170
cyl 3. 175 > 240
cyl 4. 200 > 250

(psi)

Vet inte vad kompet ska ligga på men känns som den här motorn är rätt körd med tanke på skillnaden

Köpte den från biltema för 400, vet inte hur pålitligt det är?
 
Last edited:

h3nry

Medlem
Gick med
25 Jun 2013
Ort
södermalm
Hoj
Suzuki RM-Z450 -18
jo men det är ju jävla skillnad på kompet mellan cylindrarna, 1 o 2 har ju mkt mindre än de borde

kan man ens köra så?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
jo men det är ju jävla skillnad på kompet mellan cylindrarna, 1 o 2 har ju mkt mindre än de borde

kan man ens köra så?

Oftast är dom oroliga när dom är kalla men går som förväntat varma, om det nu är tajt ventilspel du har.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Kalla radfyror kan ofta ha noll i ventilspel, men ingen cylinder ligger ju lågt i komp.

Där har du antagligen förklaringen till att den fnyser i insuget på starten.

Öh nej? Man mäter spel kallt och motorer med lyftare och schims direkt under kam som varvar mycket har väl tilltagna spel just för att man inte ska riskera att få nollspel när den är varm. Ofta typ 0,25 in och 0,35 ut eller däromring. Har man nollspel när den är kall så är något defenitivt inte korrekt ihopsatt.
 
Last edited:

NenneR6

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha R6 01
okej nu har jag testat kompet, hälde även i lite olja för att se skillnaden.

Inte så konstigt att den inte går kanske, men ändå konstigt att den gick innan renoveringen. Kanske blocket också blev skevt när den kokade?!
cyl 1. 125 > 150 (med olja)
cyl 2. 125 > 170
cyl 3. 175 > 240
cyl 4. 200 > 250

(psi)

Vet inte vad kompet ska ligga på men känns som den här motorn är rätt körd med tanke på skillnaden

Köpte den från biltema för 400, vet inte hur pålitligt det är?

Tja

Kompet ska ligga mellan 13 - 15,5 bar / 185 - 215 psi. Utan olja;)

Tyvärr är det vanligt att cylinder 1 och 2 går varma. Har själv problemet med min.
Har reva i cylinder 1 och 2 pga detta.
Blir å leta ny motor till vintern. :(
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Öh nej? Man mäter spel kallt och motorer med lyftare och schims direkt under kam som varvar mycket har väl tilltagna spel just för att man inte ska riskera att få nollspel när den är varm. Ofta typ 0,25 in och 0,35 ut eller däromring. Har man nollspel när den är kall så är något defenitivt inte korrekt ihopsatt.

Missade att han hade ställt ventilerna.

0,15/0,25, ganska vanligt att dom efter ett tag hamnar på noll kalla, med orolig tomgång som följd, varma så stänger ventilerna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top