Hur återställer man en skitig/oxiderad motor?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Vill att min motor ska se betydligt snyggare ut och som bilderna avslöjar är den både duktigt skitig och oxiderad. Vem har goda erfarenheter av att återställa sånt här skitigt bök till ”fräscht”, kanske till och med ganska blankt?

Jag inser att man kan gå på med avfettning, borstar och högtryck. Men sedan då? När det mesta av lorten är borta?

Och de små skrymslena där det är svårt att komma åt ens med tandborste?
 

Bifogat

  • motor1.jpg
    motor1.jpg
    207.4 KB · Visningar: 367
  • motor2.jpg
    motor2.jpg
    209.4 KB · Visningar: 389

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Avfettning och hetvattentvätt kommer man långt med. Skall motorn ur ramen kan man alltid ta till blästern men då är det ju milt sagt ganska noga att man inte får in blästermedium på fel ställe.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Maxima chain cleaner. Det är tamefan bästa medlet jag testat mot den mesta skit. it is the shit:tummenupp
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Till att starta med så är det bra o veta om det är ett sandgjutet motorblock som är ren aluminium eller är det ett lackerat block ! jag har iaf fall gjort i ordning några sandgjutna block med både isblästring och som grädde på moset ultraljudstvätt,, ultraljudstvätten gör det ofattbart rent må jag säga, men det krävs åxå att det endast är ett tomt block utan varesig växellåda,vev osv, o så inga oljerester heller för det dödar ett ultraljudsbad,,, kaustiksoda har vissa labbat med o lyckats skapligt bra med men det känns för farligt för min smak.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Till att starta med så är det bra o veta om det är ett sandgjutet motorblock som är ren aluminium eller är det ett lackerat block ! jag har iaf fall gjort i ordning några sandgjutna block med både isblästring och som grädde på moset ultraljudstvätt,, ultraljudstvätten gör det ofattbart rent må jag säga, men det krävs åxå att det endast är ett tomt block utan varesig växellåda,vev osv, o så inga oljerester heller för det dödar ett ultraljudsbad,,, kaustiksoda har vissa labbat med o lyckats skapligt bra med men det känns för farligt för min smak.
Det är ett lackerat block och jag har varken själsliga eller praktiska resurser att ta motorn ur ramen och tömma den på innehåll. Tyvärr, för det hade förstås varit fenomenalt att få den i nyskick.

Så vad är mest effektivt om man låter detta lackerade alublock sitta kvar i ramen? Vilka är nackdelarna med kaustiksoda?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag skulle vräka på WD40 eller CRC 5-56 över motorn ett flertal gånger och låta det sugas in i eländet under flera dygn (utan att starta) och sedan gå på med avfettning i mängder + borstning + hett vatten.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är väl bara att upprepa tvättproceduren tills det blir rent (tvätta med alla råden ovan, låta torka och sedan göra om)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Högtryckstvätt modell manlig med hetvatten löser dina problem. Kolla om du inte har en lastbilstvätt i närheten eller ett åkeri, de brukar ha tillgång till rejäla grejer.
Kraftigaste möjliga högtryck rakt på motorn? Är det verkligen mer effektivt/säkert jämfört med hett vatten/medel/gnugg?

:va
 

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Testa att gnida in den med blåbär, de innehåller mycket antioxidanter har jag hört!
Annars, bromsrengöring!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag är petig när jag håller på med rengörning så i min värld slulle jag plocka ur motorn ur ramen iaf för att åtminstone komma åt alla skrymslen,fosforsyra användes förr i tiden i rengörningsmedel till exempelvis bilfälgar och det tar ganska bra om inget annat hjälper, dagens mirakelmedel är ju som bekant uppstyrda av EU och dessa miljömupp aktivister som inte kan se att det finns bra rengörningsmedel, både bra o jäkligt Obra.
kaustiksoda funkar men jag har ingen koll på blandningsförhållanden,, hör dig för med något aluminium gjuteri,, dom har koll vet jag :)

Det är ett lackerat block och jag har varken själsliga eller praktiska resurser att ta motorn ur ramen och tömma den på innehåll. Tyvärr, för det hade förstås varit fenomenalt att få den i nyskick.

Så vad är mest effektivt om man låter detta lackerade alublock sitta kvar i ramen? Vilka är nackdelarna med kaustiksoda?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
jag är petig när jag håller på med rengörning så i min värld slulle jag plocka ur motorn ur ramen iaf för att åtminstone komma åt alla skrymslen,fosforsyra användes förr i tiden i rengörningsmedel till exempelvis bilfälgar och det tar ganska bra om inget annat hjälper, dagens mirakelmedel är ju som bekant uppstyrda av EU och dessa miljömupp aktivister som inte kan se att det finns bra rengörningsmedel, både bra o jäkligt Obra.
kaustiksoda funkar men jag har ingen koll på blandningsförhållanden,, hör dig för med något aluminium gjuteri,, dom har koll vet jag :)
Kaustiksoda är inte att rekomendera på aluminium eftersom (kaustiksoda) är tillräckligt alkaliskt för att lösa upp aluminium.
 

ilstallione

Be happy!
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Malmö
Hoj
GSXR 750 1996
Ja, det låter som en ypperlig idé att blåsa in vatten genom alla tätningar etc som motorn har.

Varför citerar du mig, jag skrev väl inte att någon skulle blåsa in vatten genom tätningar eller hur menar du?


Kraftigaste möjliga högtryck rakt på motorn? Är det verkligen mer effektivt/säkert jämfört med hett vatten/medel/gnugg?

:va


Jag postar en länk med före och efter bilder, hur tänker du dig att jag ska förklara det bättre med text om du inte kan se bilderna? :)
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
helt riktigt men som jag skrev så ska det blandas ut med vatten så det inte blir för starkt,,
jag blandade lite för starkt en gång för lääääänge sedan o motorn blev totalt svartoxiderad,, ett helvete att gnugga rent det med svinto kan jag lova,, så gör inte om mitt misstag

Kaustiksoda är inte att rekomendera på aluminium eftersom (kaustiksoda) är tillräckligt alkaliskt för att lösa upp aluminium.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Ungsrengöring. Typ Mr Muscle eller liknande (det SKA stå "rekommenderas EJ på aluminium på sprayflaskan). Fungerar asbra. Det är ganska aggressivt så låt det inte sitta för länge. Tar bort all oxid och alla oljor. Hittar du rätt märke behöver du knappt polera efteråt. Kostar en dryg tia på fulbutiker (ÖB, Lidl och invandraren på hörnet).
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Varför citerar du mig, jag skrev väl inte att någon skulle blåsa in vatten genom tätningar eller hur menar du?

Eftersom det är precis det som kommer hända om man går på med högtryck på en oljig och skitig motor, en högtryckare tar inte skiten om du inte håller den nån cm ifrån.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top