KZ 550 caferacer-projekt

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
halloj hoppas det löser sig ..sök på ebay så hittar du nytt tändnings lås ( om felet ligger där )
Fick själv problem med varvräknaren från kina som damp ner i lådan igår ..hur jag än försökte så gick det inte få liv i den ..googla som en nörd . koppla den enl.. beskrivning från säljare , men blev att prova sig fram .
så nu verkar den okey .. 2 st kablar vare till lyset inga problem men sedan skulle svart ha ström och gul signal och grön jord .. gick inte . så nu har jag dragit grön till minus på tändspole ,svart ström från överbliven kontroll lampa , gul till jord ...helt fel men nu funkar den , inte den rappaste varvräknaren men ändå . har någon upplevt nåt liknande ?
 
Last edited:

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Kan konstatera att varvmätaren bara höll ett par mil ... Ja vad säger man , troligtvis fel kopplad , men den funka inte på annat en med kablarna jag nämnde . Billigt är sällan bra (strax över hundralappen )men den får väl pryda sin plats ändå .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
idag åkte gamla fästena på övre kronan , lite renare blev det .
sedan dök mina styränds speglar upp ..riktigt bra kvalle för den pengen , men fick ta lite gamla kellerman expander gummin istället för medföjande . styret som bekant är clipone med lite tjockar gods i ,så det passade inte med medföljande .
lite kul är att det kom två nya blinkers åsså ( fick ju 3 mörka å en vit ) så nu har men en i reserv (snabbt var det här , å en ångerfull säljare som bad om ursäkt )
Fick även hastighetsmätaren som åkte på direkt , lite skrämd av dålig kvalle på mätare tidigare så var mina förväntningar inte så höga . funka dock en kort provtur .får se när det blir en längre .
ps förhandar även om en ny varvräknare :)IMG_1045.jpgIMG_1047.jpgIMG_1048.jpgIMG_1049.jpgIMG_1050.jpgIMG_1053.jpg oj glömde nästan , ny skylt åsså.. mindre från vägverket , inte så mycket men lite :)
 
Last edited:

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
hallå alferik hur gick det med el problemen ?
Har satt dit ett nytt tändningslås, eBay från england för 300 spänn, tyvärr löste det inte problemet, det nya ger ingen ström heller på röd eller blå, strömmen går väl en annan väg än jag trodde, måste försöka förstå elschemat. Men var behov av ett nytt lås iallafall, skruvade isär det gamla, det var fullt av något som såg ut som grönt snor.........
Finns skojigare saker man skulle vilja göra med mcn än jaga elfel :gnissla :confused:
La upp en ny tråd i teknik och mek hörnan, vill inte grisa ner din tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270673-Kawasaki-z400j3-82-El-problem-tips-%F6nskas
 
Last edited:

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Tänkte montera dynojet kit .. Nån som vet var köpa ? Eller som kanske vet nåt .. Värt att nämna angående byta munstycken ?
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_1062.jpgIMG_1063.jpg

blinkers fästen och blinkers på plats ..samt nya skylten med skyltbelysnings skruv .
Lite annan design på randningen samt klar lackade siden matt på tank och bakdel ..
en liten sideffekt som uppstod var att det plåt rena blev lätt brunflammigt , men det passade bra till stuket .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
kostnader så här långt ..
inköp 3500
packboxar motor 500
luft filter 114
packbox gaffel 276
kopplings wire 186
gaffel olja, färg 584
tändkablar tändhattar 349
service kit + stift 783
besiktning 260
framhjuls lager+ p-box 318
färg motor 300
varvräknare 152
nummerplåt 90
belys nummerplåt 74
indikator lampor led 17
barends speglar 120
hastighetsmätare 100
sadelstoppning 427
fejkskinn 120
lim 110
led blinkers 118
baklyse 129
clip on styre 361
däck 2200
dekal 200
avgasbandage 600
förgasargummin 400
kopplingskåp packning 80
förgasar rep kit 958
tank gummi 100
----------
totalt 13 482

observera att det hela tiden var tänkt som ett lågbudget bygge och hög finish inte är med ..men viktigt att funktion uppfyller alla krav samt att det blir rätt stuk på hojen .
 
Last edited:

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Förlängde sidostöd samt demontera centralstödet , så nu står den som den ska
efter provkörningar så kan jag bara konstatera att det är en riktigt kul å pigg racer :)
 
Last edited:

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_1120.jpgIMG_1121.jpgIMG_1114.jpgIMG_1122.jpg

ny kopplings vajer och lite mer polering av kåpor samt var tvungen att snygga till ljuddämparen ,fick bli en rätt så dyr avgasbandage .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_1124.jpgIMG_1125.jpgIMG_1123.jpg

kunde bara konstatera att när jag tvättat fälgar och broms skivor så såg de riktigt okey ut så de får duga , var förbi däckmojen och beställde nya däck 120/90-18 bak samt 100/90-19 fram så dessa monteras nu på onsdag .
beställde även förgasar gummin å packning kopplingskåpan ,
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Hej igen Madebymange, ser på dina bilder att du släppt upp gaffelbenen ngn cm ovanför kronan, tänkte göra detsamma men undrar om den inte blir nervös i styrningen ? man ändrar ju försprånget lite....har du någon kommentar till detta ?
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Hej, din racer ser ut att ha blivit riktigt bra, grattis !
El problemen är lösta, 2 kabelbrott. 1 i härvan från tändningslåset till säkringarna och 1 brott/jordfel i närheten av av baklyset. Damen är nu besiktad också, godkänd vid andra försöket, en spricka i ramen upptäcktes vid första försöket, baksidan av ramröret ungefär vid sidostödet, antagligen en frostsprängning, min stod ju i en lada ett antal år innan jag tog hand om den. Efter lite mig svetsning blev även det bra och godkänt. Cykeln går bra i motorn men väghållningen är jag inte riktigt nöjd med så jag experimenterar lite med hårdhet och höjd på dämparna bak och skall nu ge mig på gaffelhöjden också tänkte jag mig.
Till vintern skall jag ge mig på tank och sadel och få lite mer café race look, men nu är det bara skoj att köra på de kurviga vägarna här runt i kring.
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
låter nice . ha det gott i värmen å kör försiktigt .
ps har du luft nipplar på gaffel så pumpa i lite luft för att styva upp gaffeln lite .
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Det samma, det blir varmt i hjälmen dessa dagar. Jo, jag har nipplar, har försökt fylla med 0,7 kg som rekommenderat men märker ingen skillnad, skall trycka i 1 kg och se om det styvar upp bättre.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top