KZ 550 caferacer-projekt

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
hallon alla members på detta forum ..jag lade in under cafe racer bilder men skapar ett eget ämne här .
tänkte lägga upp lite bilder på mitt lågbudget bygge ..det började med att jag letade runt bland blocket annonser .. så en dag dök kz550 upp 4500 kr avställd sedan 06, jag åkte och titta på denna olje läckande och allmänt risiga båge .. gick på 2 cylindrar .kändes fel men jag prutade till 3500 kr .. kanske lite dåligt med horsepower i denna mini racer .. men kan bli en ball racer .så jag slog till och började med oljeläckage på utgående axlar och läckande gaffel ben ..fortsatte med dåliga lager i framhjul .
att den var svår att starta på alla 4 var pga saknade chokeflaps , googlade lite och konstaterade att det ej går att få tag i nya så jag tillverkade nya .IMG_0800.jpg
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0812.jpgIMG_0832.jpgIMG_0819.jpgIMG_0911.jpg

IMG_0920.jpg

packningar samt packboxar inhandlades orginal från holland samt köpte ett kanon verktyg från biltema för lager byte i hjulet ..lager från sverull packbox från cento kullager .sedan vare dax för service kit .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0820.jpgIMG_0860.jpgIMG_0865.jpgIMG_0872.jpgIMG_0874.jpg

nya tändkablar och hattar pga går fortfarande lite illa , sedan började jag demontera onödiga saker samt kapa bakram och onödiga fästen .
började sedan med tillverkning av nya bakdelen av vinkel järn samt försökte hitta linjerna i tanken och överföra dessa till nya bakdelen . bockade sedan relativt tjock plåt ..
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0888.jpgIMG_0890.jpgIMG_0891.jpgIMG_0904.jpg
IMG_0910.jpg

tig svetsade alla skarvar .lackade cylindrar med värmetålig färg samt börja polera lite motor kåpor , även stötdämpare plockas isär för lite polering .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0922.jpgIMG_0939.jpgIMG_0949.jpgIMG_0952.jpg

sen var det dags för någon form av lack ..det fick bli plåt ren med race rand i mattsvart (ska på med klarlack eller matt lack sedan så den inte rostar . (tanken är ju lågbudget så ingen dyr lack) all el fluttade jag upp med nya fästen å strips under sadeln samt flyttade batteriet till där luft burk satt tidigare .
Tändninslås flyttas och clip on monteras .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0965.jpgIMG_0966.jpgIMG_0964.jpg

Blev ju lite smäckrare med clip on och inga stora blaffer till blinkers ..men en fråga till likasinnade , finns det någon som rensat topp kronan från fästen , tänker då på gamla styrfästen ..försvagar man för mycket om man kapar och slipar ner ? ( vet att det blir hål kvar men troligtsvis snyggare än med dessa styrinfästningar kvar .

köpte budget blinkers från kina blev 3 mörka och 1 vit ...shit åsså , mailade dem och de lovade en ny .
har köpt mycket från ebay (bra när det ska vara budget )
väntar nu på mini mätare och baklyse samt lite nummerplåts belysning .
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Blir riktigt bra det där :tummenupp

Vågar tyvärr inte ge ett 100% tips på topp kronan där:( Fast skulle det inte gå att rensa toppkronan från de gamla fästena vore väl det okej att dölja dem med två feta snygga varv o hastighetsmätare!!??
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Hej har kollat in dessa styren åsså men vill ha ett lägre stuk på cykeln så clip on blev det , ps. tack för tipset ska kolla in länken .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0967.jpgIMG_0968.jpgIMG_0977.jpgIMG_0978.jpg

Dags för sadel bygge ...köpte in lite stoppning och började forma .
åkte till lokal tyghandlare och köpte lite skinnimitation .
sedan var det dags att börja trampa igång adler ( symaskin )
kunde blivit bättre men hyfsat .
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
IMG_0982.jpgIMG_0988.jpgIMG_0989.jpg

baklyse montering ..fick tas fram tigen igen och svetsa dit plåt för infästning ..färgen gick åt fanders ,men då äre bra med billig spraybombs lack . bara göra om .:rock
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Hej,
Jag håller på med ett liknande bygge med en Z400J3 -82, ungefär samma cykel som z550 fast klenare motor. De flesta delar är samma på bägge modellerna. Jag har dock kört fast i el träsket. Får ingen ström till varken lyse, blinkers eller tuta, tändning och motorn går dock. Har putsat på varenda koppling, verkar dock vara ngt fel i härvan. :confused:
Hur har du, madebymange, gjort något med elen? har du bytt kabelhärva eller dragit nytt ? Verkar ju inte gå att få tag i kabelhärvor till dessa maskiner längre. Får väl leta på någon skrot. Tacksam om någon har ett uppslag, är inte så bra på detta med elen, blir inte klok på elschemat och hur jag skall felsöka, vill ju inte klippa upp härvan om man kan slippa.
Kan det vara fel på likriktaren ? men då borde väl inte motorn gå ?
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Hej , jo jag har plockat en hel del med elen , antar att du kollat glas säkringarna ,ta bort dom å putsa kontakt ytorna . Sen borde du ha en test lampa för att kolla kablarna och titta noga på elen vid styrhuvudet och framkant tank . Där får kablarna böja å knixa när man svänger så kabelbrott uppstår .kolla även jord kabeln .
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Tack för ditt svar, frustrerande detta, jag har putsat även kring säkringarna, dock igår kväll så konstaterade jag med testlampa att jag har ingen ström vare sig efter eller före de 2 nedersta säkringarna av de 3 glassäkringarna oavsett om tändningen är på eller ej. Är dessa säkringar 'efter' styrhuvudet ? eller borde jag inte ha ström på dem även om jag har ett kabelbrott framme vid styrhuvudet ?
Du förstår att jag är rätt så novis på detta med MC el....tacksam för alla tips.
 

madebymange

Medlem
Gick med
28 Apr 2014
Ort
söderköping
Hoj
kawasaki 550
Kolla ditt tändningslås .. Plus strömmen går från batteriet till start solenoiden som där har två plus kablar varav den ena går till huvudsäkringen 20 amp sedan vidare till tändningslås .
Ock när du vrider på nyckeln skall du ha ström ut på kablar till baklyse å ut i knappar på styret .. Testa med din test lampa om du har ström bakom tändningslåset på fler en en kabel när du vrider nyckeln .
 
Last edited:

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Hade en idé angående topp kronan, att vända den uppochner så du får fästena neråt, borde bli visuellt mycket renare utan att du försvagar, funderade själv på det innan jag bestämde mig för ett laverdastyre.
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Tack för tipset om tändningslåset, får väl starta där, jag har ju ström till startknappen och killswitchen, sätter jag tändningslåset i 'radioläge' har jag ström i baklyset.........verkar ju misstänkt, jag jagar vidare.....
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
"Radioläget" är väl parkeringsljus så ström till bakljuset är nog normalt
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Kolla ditt tändningslås .. Plus strömmen går från batteriet till start solenoiden som där har två plus kablar varav den ena går till huvudsäkringen 20 amp sedan vidare till tändningslås .
Ock när du vrider på nyckeln skall du ha ström ut på kablar till baklyse å ut i knappar på styret .. Testa med din test lampa om du har ström bakom tändningslåset på fler en en kabel när du vrider nyckeln .
Tack madebymange, du verkar ha hintat mig till iallafall till en del av problemet.
Vit kabel har spänning från huvudsäkringen.
Gul har spänning ut till startknapp och kill switch när tändning är på
Röd (till lyse) har bara spänning i parkläge
Brun till oljetryckslampa har spänning när tändning är på
blå (->röd/blå) till säkringsdosan och instrument har ingen spänning i något läge.

För mig verkar tändningslåset vara trasigt då jag inte får spänning på röd och blå vid tändning på.
Parkeringslampan fram borde väl i och för sig även den lysa i parkläge. Men detta är en bra start.
20140519_205236_2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top