Byta kopplingssats på en peugeot expert 2.0 hdi

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Finns de någon här som bytt koppling på en peugeot expert från år 01? Som vet om de e svårt eller hur man enklast gör det? Har bytt koppling tidigare men tänkte om de finns nån som har lite knep för att underlätta bytet?

Tack på förhand.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
1. Ta bort växelllådan.
2. Byt koppling.
3. Montera tillbaka växellådan.
4. Klart.



Några genvägar kan jag inte tipsa om, skiten måste bort, drivaxlar, startmotor, osv.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hmm ok... Men om man bytt koppling tidigare så vore de väl inget större problem denna gången med?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Ok ska ta en kik påt... Letat runt lite efter klipp men inte hittat något. Stort tack!
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
jag har letat o letat efter växellådspackning på nätet till min bil men kan inte hitta något.. när jag kollar under bilen så ser det ut endå som det sitter en plåtpackning där.. vet du om de ska va en packning mellan växellåda o motor på min bil?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Plåten mellan motor och låda är endast en stor distans.
Både vevaxeln på motorn och ingående axeln på lådan är tätade med en packbox.
Har du inget läckage från någon av dessa behöver du inte byta.
Läcker det olja från motorns tätning får du skruva bort svänghjulet för att byta den.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Plåten mellan motor och låda är endast en stor distans.
Både vevaxeln på motorn och ingående axeln på lådan är tätade med en packbox.
Har du inget läckage från någon av dessa behöver du inte byta.
Läcker det olja från motorns tätning får du skruva bort svänghjulet för att byta den.

ok tack:tummenupp
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Plåten mellan motor och låda är endast en stor distans.
Både vevaxeln på motorn och ingående axeln på lådan är tätade med en packbox.
Har du inget läckage från någon av dessa behöver du inte byta.
Läcker det olja från motorns tätning får du skruva bort svänghjulet för att byta den.

Behöver jag plocka mer hela lådan helt eller kommer jag åt att dra den en bit mot hjulhuset? Sen vad mer behöver jag mer lossa från växellådan för att få ur den?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Behöver jag plocka mer hela lådan helt eller kommer jag åt att dra den en bit mot hjulhuset? Sen vad mer behöver jag mer lossa från växellådan för att få ur den?
Du börjar med att tömma den på olja, givetvis har du ny som väntar.
Sen lossar du:

Batteri och batterihylla
Vänster innerskärm
Båda drivaxlarna, jag brukar ta loss bromsok och skiva för att lättare komma åt
Kontakter till ABS-sensorer så du kan vika ut spindlarna efter att du lossat dessa.
Växel-länkage
Startmotor
Jordfläta mellan låda och kaross
Kontakten till backljuskontakt
Slavcylinder
Växellådsfästet

Tror inte jag har glömt nåt.
Vad jag däremot glömt är om du får ut lådan så långt att du kommer åt utan att lossa hjälpramen som hela framvagnen är fastskruvad i.
Tänk på att lådan är riktigt tung, så se till att du får hjälp av någon så du inte får den i skallen.

Du måste också komma åt att få in ett centreringsdorn genom lamell och vevaxel, det kan man göra ett själv om man är lite fiffig, tanken är ju bara att lamellen måste vara exakt centrerad på svänghjulet när du ska baxa in aset, lådan alltså.

Det är vad jag minns klockan fem i halv fyra på morgonen (hata grannen)
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Du börjar med att tömma den på olja, givetvis har du ny som väntar.
Sen lossar du:

Batteri och batterihylla
Vänster innerskärm
Båda drivaxlarna, jag brukar ta loss bromsok och skiva för att lättare komma åt
Kontakter till ABS-sensorer så du kan vika ut spindlarna efter att du lossat dessa.
Växel-länkage
Startmotor
Jordfläta mellan låda och kaross
Kontakten till backljuskontakt
Slavcylinder
Växellådsfästet

Tror inte jag har glömt nåt.
Vad jag däremot glömt är om du får ut lådan så långt att du kommer åt utan att lossa hjälpramen som hela framvagnen är fastskruvad i.
Tänk på att lådan är riktigt tung, så se till att du får hjälp av någon så du inte får den i skallen.

Du måste också komma åt att få in ett centreringsdorn genom lamell och vevaxel, det kan man göra ett själv om man är lite fiffig, tanken är ju bara att lamellen måste vara exakt centrerad på svänghjulet när du ska baxa in aset, lådan alltså.

Det är vad jag minns klockan fem i halv fyra på morgonen (hata grannen)

Har lossat axlar o låda alla länkage. Varav ett som e tillväxel som jag slog av örat på! Lådan hänger löst nu. Mitt problem va att jag kommer inte åt att byta kopplingen utan att få bort lådan helt o de e det som e problemet går ju en valk under så de går ju inte o ta den vägen. Vad jag hade tänkt va att försäka lyfta o få lådan mot hjulhuset tillräckligt för att komma åt koppling men känns inte helt rätt o få till de... Får ta nya tag. Fick ringa in en kompis som jobbar på bilia som mekaniker men vi fundera lika mycket båda två... Han har ju aldrig bytt på en sån innan.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag vet, det är rätt bökigt, fastrostat är det mesta också.

Jo du:) just nu känns de som man gett sig in i djupt vatten:) men de får bli nya tag imorn... De ska nog gå vägen tog lite längre tid än vad jag hade räknat med! Men jag ger inte upp:) de jag e mest orolig över nu är örat jag slog av när jag försökte få bort låsningen till länkaget Som sitter på växellådan. Till växel spaken.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Som av en händelse bytte jag koppling på en sån där idag, jag lossade hjälpramen under motorn, stöttade motorn med en lyft och lyfte lådan åt sidan och lade den på hjälpramen, sen gick det utmärkt att komma åt kopplingen.
En -03:a och givetvis satt det mesta fastrostat, men med lite kärlek (slägga) så gick det så fint så :)
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Som av en händelse bytte jag koppling på en sån där idag, jag lossade hjälpramen under motorn, stöttade motorn med en lyft och lyfte lådan åt sidan och lade den på hjälpramen, sen gick det utmärkt att komma åt kopplingen.
En -03:a och givetvis satt det mesta fastrostat, men med lite kärlek (slägga) så gick det så fint så :)

Vi kom på de själva efter ett tag att hjälp ramen måste skruvas loss:) problemet nu är att jag fått fel koppling:-( jag va så klar o tydlig efter att jag kollat upp med mekonomen ifall jag har 18 eller 21 splines på min o de e 21 jag ska ha. Har tom mail bevis att jag kommit överens att få en med 21 spilens o endå självklart så skickar dom en 18 splines. Så nu står bilen där o kan inte bli klar. Va inne på gå in i mekonomen o köpa den rätta men de är ju lite pris skillnad o jag har andra bilar så de får vänta. Gav 1300 med frakt för min gämfört med 4009:- på mekonomen:).
 

Daniel77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 -00, Yamaha R1 -08 Racehoj
Tjena.
Sliter även jag med ett kopplings byte på en Expert -04 och svär över att inte lådan går förbi hjälpramen.
Åh självklart så släppte en mutter på insidan av balken som håller hjälpramen.:huvet

Ska rensa bort så mycket det bara går av motorfästet och hoppas att jag kan lirka ur lådan.
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
1. Ta bort växelllådan.
2. Byt koppling.
3. Montera tillbaka växellådan.
4. Klart.



Några genvägar kan jag inte tipsa om, skiten måste bort, drivaxlar, startmotor, osv.

Hej o hopp nästa problem med bilen då. Tänkte kolla om du vet va problemet kan vara. De läcker olja i fram kant ner under olje tråget. Har kollat olje filter då jag nyss bytte olja o filter. Inget därifrån eller från olje pluggen. Känns som oljetrågs packning men kan inte hitta nån packning på nätet till min bil. E de bara pasta man kör med? Sen e de ju inte helt hundra på att de e just packningen/ pasta. Kan inte se riktigt för de rinner ner bakom ac pumpen o ner tänkte om de kan finnas nån annan packning där bakom eller strax ovan ac pumpen.

Tacksam för ett snabbt svar då jag sitter fast i trollhättan o de läcker alldeles för mycket för att köra hemmåt till skövde
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top