Husqvarna 500CR Supermotard.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vafan, var ju lite klent tycker jag nog! ;)

Blir inte ett dugg sugen på att åka Husqvarna när du lägger upp såna här filmer..

Ut och åk med dig.

Måste passa på att tacka Moddlaren för tipset om FMF TurbineCore 2 dämparen.
Enligt telefonen så ligger den på 87dB nu :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Verkar gå riktigt fint.

En film som jag skulle vilja se är om någon filmar från vägkanten när du uiiiiiilar förbi eller gasar runt lite. Eller nåt. Bara för att se accelerationen och höra ljudet.

Har du mätt upp någon förbrukning? Hade varit intressant. När jag körde KTM 500 MX (tvåtaktscross som jag enduroreggade) med motardsulor på gata så kom jag runt 4 mil på en tank på 9 liter. Jag fettade iofs upp den lite eftersom det är tvåtakt och jag körde på gata, men den gick rent och fint ändå på fullt skaft.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Verkar gå riktigt fint.

En film som jag skulle vilja se är om någon filmar från vägkanten när du uiiiiiilar förbi eller gasar runt lite. Eller nåt. Bara för att se accelerationen och höra ljudet.

Har du mätt upp någon förbrukning? Hade varit intressant. När jag körde KTM 500 MX (tvåtaktscross som jag enduroreggade) med motardsulor på gata så kom jag runt 4 mil på en tank på 9 liter. Jag fettade iofs upp den lite eftersom det är tvåtakt och jag körde på gata, men den gick rent och fint ändå på fullt skaft.

Den går fortfarande in rent vid jämn gas.
Får se om det går att bestycka rätt.

Jag ska fixa en sådan film till dig :tummenupp

Kör jag lungt så drar den faktiskt inte så kopiösa mängder.
Skulle gissa på ca 1 liter mil, kanske lite mindre tillomed.

Gasar jag på däremot så verkar det inte finnas något stopp :gnissla
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
6500 i toppvarv. Vet inte vad jag kan relatera till, aldrig kört 500 2-takt, men det känns som man hade velat varva lite till. Eller? Du kanske känner dig nöjd när den bara reser sig=)
Går det att lägga om registret utan att bygga om / byta avgasröret. Det är bara det och portning som styr, eller?

Ser ju inte ut att behövas mer kräm, men som en tankeövning. Mer film tack! :tuttar
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack du.

Det hade varit kul att veta.
Jag rejsade lite mot polarens Aprilia sxv550 med silmoto system och mapping.
Han var lite snabbare, men då ska den ha 70 hk på bakhjulet.

:gnissla

Edit.
Ja det kommer film på det.

Aprilian är väl 4T? Du borde lätt kunna få mer effekt med din som är 2T 500CC om du vill och maskinen klarar effektökning. Vanliga 75CC moppar med AM6-motor ger ju innemot 20 hp med billigt köpetrim och gör ca 140 km/h med bra drag.

Din maskin är nästan 7 gånger så stor och kan säkert producera 80-100 hp utan att behöva ta till extrema porttider om vevparti m.m. klarar det. Gamla 125or 2T från början av 70-talet ger 20 hp före 10000 rpm vilket motsvarar 80 hp med 500 CC. Jag har en sådan gammal hoj med 6 vx Sachsmotor som är kul att köra.
 

Bifogat

  • ISDT1.jpg
    ISDT1.jpg
    190.2 KB · Visningar: 161
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
En sån här liten skit.
Ska ge 14 liter i timmen.
View attachment 406313

Ger den verkligen så lite som 14 liter i timmen? Det rinner ju t.ex. mycket mer soppa än så på en timme på självfall med en 6 mm slang.

Om du kör med ett 360 CC munstycke och ligger full last motsvarar det 22 liter i timmen. Jag skulle inte köra med den pumpen om diffran 14 L i timmen stämmer. Dessutom kan en sådan pump lägga av till skillnad från självfall. Sätt dit en riktig kran t.ex. 10 mm kulventil och ha en 8 mm slang så är det inga problem med soppamatningen. Ett filter före förgasaren är förstås ett måste. På en 2T bör man se till att vara beredd på kopplingen så att man slipper lägga hojen om den värmenyper på ihållande full-last.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Aprilian är väl 4T? Du borde lätt kunna få mer effekt med din som är 2T 500CC om du vill och maskinen klarar effektökning. Vanliga 75CC moppar med AM6-motor ger ju innemot 20 hp med billigt köpetrim och gör ca 140 km/h med bra drag.

Din maskin är nästan 7 gånger så stor och kan säkert producera 80-100 hp utan att behöva ta till extrema porttider om vevparti m.m. klarar det. Gamla 125or 2T från början av 70-talet ger 20 hp före 10000 rpm vilket motsvarar 80 hp med 500 CC. Jag har en sådan gammal hoj med 6 vx Sachsmotor som är kul att köra.

Aprillian är en 4-takts v-twin som original varvar 13500 varv.
Ett rullande mästerverk på hjul kan man säga.

Självklart går det att plocka ur mer effekt, 500:an är ganska snällt trimmad om man jämför med 125/250.
Jag kan säkert få ut 20+ hästar till utan större bekymmer.
Men som alltid så kostar livslängd på motorn, och jag är inte så intresserad av att renovera så ofta.
Men med en 500cc så är inte antalet hästkrafter så intressant utan det är vridmomentet som är det häftiga.


Det enda som hade intresserat mig är att få ut lite mer varv.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Den är väldigt lågvarvig.
Jag hade gärna varvat lite till, 1000 varv extra ger ca 30 km/h på femman.

Det går säkert att fila lite och få ut mer varv utan att byta pipa.
Men det är inget jag ger mig på nu.

Den är så sjukt rolig som den är :kär
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag stod i samma tankar som du gör idag.
Problemet är nog inte slangen fram till förgasaren utan att förgasaren har ett ganska liten kanal till nålventilen.
Denna skulle jag ju dock kunna borra upp.

Då kanske det är bättre att köpa en av de större pumparna som ger 30+L/H

Eller byta förgasare helt.
Men det är ganska kostsamt och är inte gjort i en handvändning.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Den går fortfarande in rent vid jämn gas.
Får se om det går att bestycka rätt.

Jag ska fixa en sådan film till dig :tummenupp

Kör jag lungt så drar den faktiskt inte så kopiösa mängder.
Skulle gissa på ca 1 liter mil, kanske lite mindre tillomed.

Gasar jag på däremot så verkar det inte finnas något stopp :gnissla

Nä, jag fick inte heller min att gå rent vid jämn gas. Det rycker och har sig, även med original bestyckning. Men hur ofta har man jämn gas med en sån där :hihi

Åfan, runt litern? Hyfsat. Min drog ju strax över två, men då gasade jag en del. Så jäkla kul att skutta fram. Den lyfte framhjulet när man minst anade det :näsblod

Perfekt, jag ser fram emot filmen! :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Självklart går det att plocka ur mer effekt, 500:an är ganska snällt trimmad om man jämför med 125/250.
Jag kan säkert få ut 20+ hästar till utan större bekymmer.

På SOE finns en projekttråd om en CR500 med motardsulor. Verkar vara på 550 cc nu, men ändå. 91,5 hästar och 93,5 Nm på veven. Se film här:

Byggartråden finns här:
http://forum.soe.se/showthread.php?55821-Projekttråd-Honda-CR550-Liger

Det står säkert i tråden vad som gjorts :hihi Jag har inte läst hela tråden, och jag har inte heller provat att :borra
 
Nyheter
Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

Top