MotoGP - Silly season 2015

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Repsol och HRC förlänger tom 2017 kan man läsa här.

Klart att Rabat blir kvar hos Marc VDS i Moto2 under 2015 står det här.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Man får inte glömma att Rdp gjorde post Valencia test med Suzuki innan dom drog sig ur MotoGP där dom efter testet var extremt nöjda med honom då han satte riktigt bra tider direkt på hojen.
Efter det så verkar det som att det goda folket på Suzuki har ett gott öga till honom, så det skulle förvåna mig väldigt mycket om han inte hade en styrning till nästa år.
För övrigt så tror jag att Dovi stannar hos Ducce tillsammans med Iannone. Ev Aleix, detta grundar jag på att Kalle Krycka verkar vilja undvika att prata om var han kör nästa år... Och det brukar tyda på att man är på väg bort.
Tror faktiskt det kan vara bra för Suzuki med den kombon, förutom att dom får ta en del skit från gode cal lite då och då.
Fast Tror definitivt att dom rankar Dovi som en bättre förare.
Pramac tippar jag kommer ha Aleix och nån annan från moto 2 i stallet.
Jorge då? Allt annat än Yamaha är ju en skräll i världsklass.
Mannen är ju en gud på att köra fort, men nån gambler det är han inte.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Eftersom nu både A.Espargaro och C.Edwards lämnar Forward Racing i MotgoGP-klassen så finns det ju faktiskt två förhållandevis bra styrningar till unga hungriga förare. Hojen har i alla fall med Espargaro bakom styret visat sig vara minst lika bra som en Tech3-Yamma, vilket det ju också i princip är om än med lite äldre delar. Frågan är bara vem som kan tänkas hoppa in då, Corsi som kör för motsvarande Moto2-team? Han känns ju inte så het, eller åtminstone inte särskilt stabil.

Funderingar?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Eftersom nu både A.Espargaro och C.Edwards lämnar Forward Racing i MotgoGP-klassen så finns det ju faktiskt två förhållandevis bra styrningar till unga hungriga förare. Hojen har i alla fall med Espargaro bakom styret visat sig vara minst lika bra som en Tech3-Yamma, vilket det ju också i princip är om än med lite äldre delar. Frågan är bara vem som kan tänkas hoppa in då, Corsi som kör för motsvarande Moto2-team? Han känns ju inte så het, eller åtminstone inte särskilt stabil.

Funderingar?

Rdp är knappast ung! Men jag ser Rdp som en fullt möjlig kandidat hos Forward Racing.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
... tillsammans med Crutchlow :) http://www.crash.net/motogp/news/206911/1/cal-crutchlow-stays-at-ducati.html

Så mycket för alla spekulationer! Om nu inte CC emotser ett fett bud för att bryta sin option ...:) Men att tro annat än att JL nu signar Yamaha är nog att tro för mycket. Ska vi gissa Iannone i Pramac på en fullfabrikare? Artikeln talar även om Suzukis alternativ, där AEsp kanske inte verkat helt orimligt? Att Vinales skulle ta klivet upp till MotoGP och samtidigt ta utvecklingsansvaret för en ny satsning känns lite väl långsökt. Vi får väl se...
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Crutchlow väntar väl sig La Grand Succé 2015! Han talade mkt redan förra året att han blivit lovad nya saker hos Ducce. Det är väl det som slår in först 2015.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Crutchlow väntar väl sig La Grand Succé 2015! Han talade mkt redan förra året att han blivit lovad nya saker hos Ducce. Det är väl det som slår in först 2015.
Javisst, det är också det som antyds i pressreleasen. En intressant sak som inte står i den artikeln är någon kommentar från officiellt Ducati-håll, typ:"- We are please to announce that Cal have decided to stay with us for another year...". Intresseklubben noterar att Ducatis CEO kommenterar Dovi som den bäste föraren i den tidigare länkade artikeln. Undrar om CC skriver under på det uttalandet? :)

På MotoGP:s artikel om CC uttalar sig CEO kort om alla tre förarna: http://www.motogp.com/en/news/2014/Crutchlow+to+stay+in+Ducati+Team+in+2015
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det var lite antiklimax. Vill gärna se Dovi på lite konkurrenskraftigt material. Fast pipskägget Gigi kanske har en hel hög med ess och jokrar i rockärmen, så Ducati kanske flyger förbi konkurrensen 2015? Eller var det in i konkurrenten, svårt att komma ihåg..
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men att tro annat än att JL nu signar Yamaha är nog att tro för mycket.

Jag skulle gissa att detta betyder att Lorenzo redan har signat en förlängning med Yamaha, bara att det inte är pressreleasat ännu. Han var ju lite av "spindeln i nätet" som uppehöll alla andra.

Det var lite antiklimax. Vill gärna se Dovi på lite konkurrenskraftigt material.

Ducatin är förmodligen det mest konkurrenskraftiga materialet han får tag på just nu. Ingen kan förvänta sig att Suzuki kliver rakt in i mästerskapet och är lika bra som Honda eller Yamaha. Flera års frånvaro har redan satt sina spår och de har ju inte direkt imponerat på testerna.

Dessutom tror jag att arbetet hos Ducati snart kommer att ge frukt.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Där ser man! Trodde definitivt att Cal var på väg bort...
Att båda stannar kan man ju tolka som att förtroendet för Dall'Igna och framtiden är stort.
Ska verkligen bli intressant att se vad dom kan prestera nästa år, kan verkligen en man rädda ett sjunkande skepp?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
kan verkligen en man rädda ett sjunkande skepp?

Det är naturligtvis inte Dall'Igna själv som sitter vid ritbordet, står vid svarven eller ens kommer med de goda ideerna. Men som alla duktiga chefer så är han bra på att knyta rätt folk till sitt projekt, att sätta rätt folk på rätt plats och att få alla att jobba på ett välorganiserat sätt.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Va? Jag trodde han var värsta mac guyver! :D
Skämt åsido, vad man har förstått så har det ju inte gått så bra för dom tidigare bossarna när dom har velat göra förändringar i organisationen...
Det snackades ju så mycket när Rossi kom dit att nu skulle dom äntligen vara med i matchen, alla skulle lyssna på hans input och göra exakt vad han ville.... Och vi vet ju alla facit hur det blev.
Vad är det som säger att Dall'Igna kommer lyckas bättre? Även om han är en mäster organisatör så är det ju fortsatt ingenjörerna hos Ducati som måste göra jobbet.
Har han tagit med massa folk från Aprilia över till Ducati?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va? Jag trodde han var värsta mac guyver! :D
Skämt åsido, vad man har förstått så har det ju inte gått så bra för dom tidigare bossarna när dom har velat göra förändringar i organisationen...
Det snackades ju så mycket när Rossi kom dit att nu skulle dom äntligen vara med i matchen, alla skulle lyssna på hans input och göra exakt vad han ville.... Och vi vet ju alla facit hur det blev.
Vad är det som säger att Dall'Igna kommer lyckas bättre? Även om han är en mäster organisatör så är det ju fortsatt ingenjörerna hos Ducati som måste göra jobbet.
Har han tagit med massa folk från Aprilia över till Ducati?

Om jag inte minns fel så var det ju exakt det kravet han ställde för att komma över till Ducati? Ta med sig sin egen stab över.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har han tagit med massa folk från Aprilia över till Ducati?

De allra flesta som var involverade i utvecklingen av RSV4 har nu en eller annan form av jobb hos Ducati. Jag skulle dock inte påstå att det är Dall'Igna som "tagit med" dem. Dåliga tider hos Aprilia gjorde att bl.a. en av raceingenjörerna från 250-tiden blev chef över Ducatis interna testteam, en av de bästa och mest inflytelserika chassiekonstruktörerna i princip bara bytte skjorta och kontor samt att en av deras egna fjädringstekniker bytte arbetsgivare över en natt. De är alla att betrakta som Dall'Ignas närmaste kompisar, men de kom faktiskt till Ducati upp till två år före Dall'Igna. Den ende som följde Dall'Igna direkt är en kille som var Simoncellis ingenjör i 250 och nu senast teknisk chef i WSB. Han är numera Dall'Ignas koordinator hos Ducati och i mitt tycke den verkliga kunskapsmänniskan som verkligen försöker att förstå vad de har för problem.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Vore iofs kul att sett en hungrig Iannone på en röd fabrikare! Nu verkar ju Iannone få utökat stöd, så det blir nog bra ändå.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Att Vinales skulle ta klivet upp till MotoGP och samtidigt ta utvecklingsansvaret för en ny satsning känns lite väl långsökt. Vi får väl se...

Det tror jag också. Frågan är dock om den gode Kallio med rätt mycket erfarenhet i bagaget och någon slags nytändning i Moto2 skulle kännas som ett alternativ för Suzuki som en utvecklingsförare? Eller om de kanske ser RdP som ett ännu bättre alternativ? Känns sjukt trist att inte Suzuki lyckats värva någon etablerad toppförare, eftersom man då troligtvis inte kommer att få se vad den hojen verkligen går för under nästa säsong. Kanske A.Espargaro eller Redding skulle kunna få bra fart på den?
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Blev lite fundersam när jag läste följande på crash.net. Artikeln rörde Aleix Esparagaros framtid.

"Moto3 champion and race winning Moto2 rookie Maverick Vinales is already believed to have signed for the second Suzuki seat."

Har inte sett några andra artiklar som bekräftar detta. Någon annan som vet?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top