MotoGP - Silly season 2015

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Pedrosa klar för två år till hos Honda.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
ska bli intressant att se Dall'Ignas nya hoj. Ny fysiskt mindre motor som inte är anpassad för att vara bärande del i chassit kan göra susen.

Får lite vibbar från tiden med Dall'Igna och Biaggis jobb i WSBK, Max sa om sina förväntningar:
"Vi kommer att vara där. Vi är Aprilia"
:yoparty
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jahupp, börjar fyllas på bland topp-styrningarna.
Det är väl förståndiga men lite tråkiga val. :(
Intressantaste nu är väl att fylla på hos Suzuki.
Ryktas att RdP skall köra wild-card på Valencia.
Hur tänker Cal?
Blir en hektiskt sommar för alla kontrakts-skrivare. :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Suzuki
Rabat och Dovi
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Låter kalas, är detta en kvalificerad insiders gissning eller finns källa?

högst personlig gissning efter fundering.
(känner han som sköter deras marketing men han säger inget)

jag önskar framför allt att suzuki väljer en ung galen snabb förare,
en ny Abe hade vart ball om dom hittat.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
högst personlig gissning efter fundering.
(känner han som sköter deras marketing men han säger inget)

jag önskar framför allt att suzuki väljer en ung galen snabb förare,
en ny Abe hade vart ball om dom hittat.
Håller med. Dovi i kombination med PEsp eller Redding vore kanske något, frågan är om Suzuki byggt en maskin som påminner om Honda eller Yamahan när det gäller dess starka sidor?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Håller med. Dovi i kombination med PEsp eller Redding vore kanske något, frågan är om Suzuki byggt en maskin som påminner om Honda eller Yamahan när det gäller dess starka sidor?

Har dom en tradition av bygga på? näe inte en tydlig väl..
motorn har väl M1 lik layout om jag minns rätt?
(fan va Abe nostalgisk jag blev)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Har dom en tradition av bygga på? näe inte en tydlig väl..
motorn har väl M1 lik layout om jag minns rätt?
(fan va Abe nostalgisk jag blev)
Nope, tror dom börjafe med blankt papper, om än det valda motorkonceptet inte i högre grad avviker från det dom lämnade MotoGP med? Men kan vi läsa t ex Spauldings artiklar om GP-hojars design är jag övertygad om att Suzuki vet så mycket mer. Yamahas kurvhastighet och stabilitet vs Hondas kraft i kombination med egenskaper under inbromsning? Duccen lär de väl knappast ägna några djupare studier...?

Frågan är väl främst relevant för vilken förartyp Suzuki söker?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Suzukis nya motor har väl det mesta gemensamt med Yamaha, förutom frågetecken kring rotationsriktningen...? Cylinderraden verkar vara enormt framåtlutad, kanske för att man vill ha vevaxeln långt bakåt...? Avståndet mellan vevaxel och utgående drev ser i alla fall ut att vara extremt kort, förmodligen det kortaste jag sett på någon motor. Motorn verkar också vara "överhängd" (tänk 2004-2006 YZF-R1 eller tidig M1:a) vilket brukar betyda hög ramstyvhet i området kring styrhuvudet. Området runt svingarmspivoten ser å andra sidan nästan underdimensionerat ut jämfört med konkurrenterna, alltså sannolikt en låg ramstyvhet i detta område. Denna väg är definitivt inte mainstream i dagens MotoGP.

Edit: Det verkar inte gå att bifoga bilder på detta jävla skitforum nuförtiden. Googla "suzuki moto gp" så dyker det upp flera bilder på nya hojen.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tror det var kommentatorerna på motogp.com som sa att det ryktades att en av hojarna var vikt till RdP.
Eftersom han är den som har bäst koll på cykeln för tillfället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Last edited:

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2011 BMW K1300R
Lite mera info i Bikes nyhet:

Det har tidigare ryktats att Crutchlow tänker överge Ducati redan efter det första av hans två kontrakterade år genom en klausul i sitt kontrakt och att Andrea Dovizioso har övertygats av Suzuki att köra för deras fabriksteam.

Espargaros teamkollega skulle troligtvis bli Andrea Iannone, som idag kör i satellitteamet.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag tror Dovi stannar hos de röda och att Aleix tar plats vid hans sida.
Iannone lär få full fabrikssupport men stannar i Pramac. Vid hans sida dyker det upp nån från Moto2, vem har jag ingen aning om.

Kalle Krycka och RdP teamar nog hos Suzuki.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Skulle helt klart vilja se Dovi på Sukan, men så länge inget är klart så får man leva i ovisshet.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ser på lite andra sajter att Rdp skulle vara självklar för att han " ställt upp" för Suzuki!! Ser inte alls det självklara, Rdp kan säkrt dyka upp på nån "labducce" eller liknande. Men hans kontrakt med Suzuki sträcker sig nog enbart till tester och utveckling. Personligen hoppas jag som flera på Dovi som en Suzuki MGP 2015 förare.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top