MotoGP - Silly season 2015

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fantastiskt rolig rubrik
http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/MotoGP/2014/July/jul0414-crutchlow-honda

Ser inga skäl till att de ska prata med CC, de har redan mycket bättre förare. CC visar ju gång på gång lika dåliga resultat som humör - och tog ju nuvarande styrning för pengarna. Klart de slänger på luren i örat på honom.

Det är väl allmänt känt att Honda föraktar förare som inte presterar, ständigt gråter ut i media och ständigt har nya bortförklaringar. Av den anledningen är det väl fullt förståeligt att Honda INTE har kontaktat Crutchlow...? Suck. Kan bara vara hemmablinda, engelska journalister som ser något som helst värde i denna förare och som tror att andra tillverkare står i kö för att "rädda" honom från Ducati...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Det är väl allmänt känt att Honda föraktar förare som inte presterar, ständigt gråter ut i media och ständigt har nya bortförklaringar. Av den anledningen är det väl fullt förståeligt att Honda INTE har kontaktat Crutchlow...? Suck. Kan bara vara hemmablinda, engelska journalister som ser något som helst värde i denna förare och som tror att andra tillverkare står i kö för att "rädda" honom från Ducati...

Hur funkar det med "arbetsplats" för personer med ditt jobb. Jag antar att de bästa tar med sig sin tekniker mellan åren och teamen, men hur blir det för resten? Blir ni tilldelade en eller flera förare eller är det teamen som väljer själva vem de önskar anlita? Finns det tex någon risk för dig att behöva jobba med CC, som du inte verkar beundra?
Hur många är ni i GP, och vilka andra Öhlins-arbetsuppgifter finns det där? Hur kommer man sig uppåt?Är det så enkelt som att det sker efter resultat?
Man är ju bra nyfiken på vem/vilka du jobbar med, men det antar jag förblir okänt här tills någon klurar ut det.

Sen vill jag även säga att dina inlägg alltid är intressanta att läsa. I trådar fyllda av tippningar om händelser identiska med de senaste 1-2 racen och insider-info om att Yama svänger bra, så skrollas det friskt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hur funkar det med "arbetsplats" för personer med ditt jobb. Jag antar att de bästa tar med sig sin tekniker mellan åren och teamen, men hur blir det för resten? Blir ni tilldelade en eller flera förare eller är det teamen som väljer själva vem de önskar anlita? Finns det tex någon risk för dig att behöva jobba med CC, som du inte verkar beundra?
Hur många är ni i GP, och vilka andra Öhlins-arbetsuppgifter finns det där? Hur kommer man sig uppåt?Är det så enkelt som att det sker efter resultat?
Man är ju bra nyfiken på vem/vilka du jobbar med, men det antar jag förblir okänt här tills någon klurar ut det.

Man skulle väl kunna säga att man försöker uppfylla kundens önskemål i så stor utsträckning som möjligt. Kunden kan vara motorcykelfabriker såväl som privata teamägare. I fallet motorcykelfabriker innebär det oftast att samma ingenjör och samma tekniker stannar hos ett motorcykelmärke en längre tid. Fabrikerna har långsiktiga planer och tror dessutom på kontinuitet och minsta möjliga informationsspridning. I fallet med privata team kan det vara lite si och så, en del vet ju inte om de kommer att existera längre än en säsong.

Det finns flera exempel där tekniker flyttat med "sin" förare mellan olika tillverkare och olika team. Detta är dock aldrig teknikerns eget beslut och inte heller förarens beslut. Det är motorcykelfabriken / teamet som betalar och därför får de bestämma. Om två kunder är överens om ett byte så sker det, annars stannar teknikern där han var förra säsongen.

Öhlins är ett litet företag och MotoGP, Moto2, Moto3 och WSB täcks av fem ingenjörer och ett tjugotal tekniker. Eftersom jag är gammal som gatan så har jag vid ett eller annat tillfälle jobbat med de flesta fabrikat, allt från Aprilia 250 och Yamaha 500 på nittiotalet till nuvarande Honda MotoGP. Jag har inget flashigt visitkort med ball titel, men man skulle kunna säga att jag just nu delar min tid mellan att vara en ren stötdämparkonstruktör, en allmän setupingenjör inom MotoGP samt kontaktperson / applikationsingenjör / rådgivare specifikt för Honda MotoGP. Detta innebär också att jag har jobbat med nämnde Crutchlow vid flera tillfällen, senast på en test för två veckor sedan. Jag har inga problem med att jobba professionellt med karln och han har heller inga problem med mig, även om jag tycker att han beter sig som en kärring i media (jag har egentligen varit med för länge för att låta mig påverkas av sådant, men då en förare på konstant basis sågar hela sitt team som ett kollektiv, då tycker jag att det är jävligt låg nivå...).

Öhlins är inte ett företag som passar för ingenjörer som vill göra en kometkarriär och snabbt klättra uppåt, i alla fall inte om man vill jobba med roadracing. Vi är helt enkelt för små för att ha en massa intetsägande chefsnivåer. Antingen är man chef och sysslar då mest med kontraktsskrivning och ekonomi. Eller så är man en av ingenjörerna. Då spenderar man viss tid på kontoret med att rita produkterna och klura ut testförslag, viss tid i "labbet" för att verifiera produkterna i ett antal provbänkar och ganska mycket tid ute på tävlingar och tester för att hjälpa kunderna och framförallt för att samla in feedback för att kunna bygga ännu bättre produkter. Eller så är man en av teknikerna som mekar med produkterna. Antingen hemma på fabriken eller ute på tävlingar och tester, antingen som uthyrd till enskild förare i MotoGP eller med ett flertal förare i någon av de lägre klasserna.

Som ingenjör åker man inte på precis alla tävlingar, men i alla fall på väldigt många och så gott som alltid på de som har efterföljande måndagstest. Därför innebär denna typ av jobb många resdagar och snabbt intjänat guldkort på valfritt flygbolag. Inte alltid kompatibelt med svenska normer, vare sig vi talar om vanligt familjeliv eller fackföreningar...Som uthyrd tekniker åker man av förståeliga skäl på varje GP och varje försäsongstest. Detta drar snabbt ihop mer arbetstid än ett vanligt svenskt jobb och därför är dessa tekniker väldigt sällan på fabriken. Alla ingenjörer är svenskar (två är norrbottningar - att växa upp på tjälskottskadade vägar verkar generera ett intresse för fjädring...) medans endast två tekniker ute i fält är svenskar.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Sen vill jag även säga att dina inlägg alltid är intressanta att läsa. I trådar fyllda av tippningar om händelser identiska med de senaste 1-2 racen och insider-info om att Yama svänger bra, så skrollas det friskt.

Jahaja. Där ser man. Du menar alltså att du uppskattar inläggen från en Öhlins fjädringstekniker, med mångårig erfarenhet av att arbeta ute på fältet, direkt med MotoGP-team och -förare, än en vanlig lekmans? Det förvånar mig faktiskt stort. Jag är säker på att du är helt unik med den uppfattningen. Om vi låter detta gå några steg längre, är jag rädd jag att vi alla behöver frukta att Du, oh så vackre och viktige sporthoj.com-läsare, kommer att hota med att sluta läsa forumet, ifall inte Giacomo Agostini, Lin Jarvis, och Andrea Dovizioso, ansluter sig, för att regelbundet dela med sig av analyser och åsikter i trådarna.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Bradl och Bautistas styrningar känns osäkra, med tanke på materialet de sitter på borde prestationerna kanske vara bättre? Rabat på en av de maskinerna?

Sedan har vi ju AEsp. Tror ändå inte han tar sig ända upp till något av de största teamen men en bra satellitmaskin kanske kan vara aktuell?

Jag tror att Stefan Bradl i egenskap av ende tysk sitter ganska säkert på sin hoj i ytterligare någon eller några säsonger. Även om jag personligen hade väntat mig ganska mycket mer av honom den här säsongen.

Bautista däremot som spansk förare med blandade resultat kanske skulle få ge vika åt en annan spansk person i form av Rabat som du nämnde. Alternativt att Redding tar Bautistas hoj och att Rabat får köra den som Redding harvat runt på den här säsongen. Önskvärt vore ju naturligtvis att Gresini kunde haft två riktiga satellithondor. Men jag har för mig att Alatalo har nämnt att Fausto Gresini är en girigbuk av rang, så det lär väl inte hända.

Aleix Espargaro har i mina ögon redan en satelithoj i många avseenden, eller åtminstone en hoj som inte kan jämföras med de övriga i open-reglementet, Edwards undantagen. Men jag skulle gärna se honom tillsammans med lillebror i Tech3, så kanske vi får se honom kliva upp på pallen någon gång under nästa säsong.

Pedrosa och Dovi till Suzuki hade varit klockrent ur min synvinkel, eftersom då skulle teamet ha två förare som kunde kräma ur all potential ur den hojen, plus att de skulle kunna ge varandra sköna fighter och bra input på vad som behöver förbättras.

Man kan ju alltid drömma :)
 
Last edited:

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Önskvärt vore ju naturligtvis att Gresini kunde haft två riktiga satellithondor. Men jag har för mig att Alatalo har nämnt att Fausto Gresini är en girigbuk av rang, så det lär väl inte hända.

Det kanske han är, men innan de gick över från 800cc till 1000cc så hade de faktiskt två satellithondor. I och med 1000cc (och CRT) gick Honda ner från 5 (6 sista året pga att Dovi krävde in sitt löfte om fortsatt fabriksplats) till 4, vilket gorde att det bara fanns en till Gresini då LCR skulle ha en också.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jahaja. Där ser man. Du menar alltså att du uppskattar inläggen från en Öhlins fjädringstekniker, med mångårig erfarenhet av att arbeta ute på fältet, direkt med MotoGP-team och -förare, än en vanlig lekmans? Det förvånar mig faktiskt stort. Jag är säker på att du är helt unik med den uppfattningen. Om vi låter detta gå några steg längre, är jag rädd jag att vi alla behöver frukta att Du, oh så vackre och viktige sporthoj.com-läsare, kommer att hota med att sluta läsa forumet, ifall inte Giacomo Agostini, Lin Jarvis, och Andrea Dovizioso, ansluter sig, för att regelbundet dela med sig av analyser och åsikter i trådarna.

Om allt som var uppenbart inte borde nämnas, så skulle det snabbt bli tyst i trådarna. Annars var det fyndigt skrivet.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Man skulle väl kunna säga att man försöker uppfylla kundens önskemål i så stor utsträckning som möjligt....

Intressant. Fet jobb om man uttrycker sig milt :tummenupp

En fundering jag haft är att Fausto Gresini:s cyklar med Bautista i MGP o Redding i Open kategorin (rätta mig om jag har fel) är de enda som håller på med Showa dämpare. Kanske skulle fråga farbror Fausto Gresini men iallafall. Vad är grejen med det? Misstänker att Honda inte slängt grejerna på Fausto Gresini bara för att få vara med o så kan han inte tacka nej :confused:
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En fundering jag haft är att Fausto Gresini:s cyklar med Bautista i MGP o Redding i Open kategorin (rätta mig om jag har fel) är de enda som håller på med Showa dämpare. Kanske skulle fråga farbror Fausto Gresini men iallafall. Vad är grejen med det? Misstänker att Honda inte slängt grejerna på Fausto Gresini bara för att få vara med o så kan han inte tacka nej :confused:

Vad jag vet så är Hondas eget önskemål att alla satellitcyklar och alla privatcyklar åker med samma fjädring som fabriksteamet. Sannolikt för att detta gör livet lättare för dem själva både vad gäller rådgivning och felsökning och även konstruktion och administration av omgivande delar. Att Gresini valt en annan fjädringsleverantör är helt och hållet hans eget beslut och detta har inget med Honda att göra. Bara Fausto själv vet orsakerna till detta. Det ryktas om att material såväl som personal varit gratis, men detta är inget jag vill spekulera om.

I vilket fall som, Showaprylarna är inte alls så dåliga som de ibland framställs som i media.

Jag har för mig att Avintiateamet också åker Showa. Om de fortfarande använder de gamla Yoshimura Suzuki prylarna de använde 2012, eller om de har nytt material, det har jag faktiskt glömt att kolla.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Underbart :tummenupp Ser Showas medverkan som enbart positivt med all respekt för Öhlins verksamhet. Personligen ser jag mer än gärna konkurens på alla fält inom MGP. Det skulle inspirera andra att våga satsa o försöka mäta sig med de största.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Din jävel du hann före mig.

Glad för Danis skull men hade varit roligt med ett byte med Lorenzo, dock kanske inte speciellt sannolikt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Underbart :tummenupp Ser Showas medverkan som enbart positivt med all respekt för Öhlins verksamhet. Personligen ser jag mer än gärna konkurens på alla fält inom MGP. Det skulle inspirera andra att våga satsa o försöka mäta sig med de största.

Jag är den förste att hålla med. Min grundinställning är att ett mästerskap, nationellt såväl som internationellt, ska vara öppet för alla även vad gäller motorcykeln och dess delar. Helt enkelt för att tillverkarna av dessa delar tävlar om samma mästerskap, rätten att kalla sig mästare och det marknadsföringsvärde som detta ger. Därför är situationen med däcken (både i MotoGP och WSB) olycklig.

Sedan kan man aldrig komma ifrån det faktum att en tillverkare ändå kan hamna i en dominerande position eller rent av i en "monopolställning" genom att erbjuda en bättre produkt eller en bättre tjänst än sina konkurrenter. Då detta sker genom fri konkurrens tycker jag att det är helt OK. Typexempel på detta är väl KTM's dominans under de första åren i Moto3 eller då Bridgestone i praktiken konkurrerade ut de andra däcktillverkarna precis innan enhetsdäcken infördes. En del vill nog påstå att vi hamnade i samma ställning då vi tog över Honda MotoGP 2009, men det låter jag andra bedöma.

Angående fjädring så finns det en hel del andra aktörer både i MotoGP och WSB. Gresini och Avintia åker som sagt Showa och Gresini har full uppbackning med ingenjörer såväl som tekniker. Avintia's satsning på Showa är dock lite svårare att ta på allvar då det handlar om begagnade delar från sista året Ben Spies åkte AMA...K-Tech sitter på den ena PBM-hojen, men bara lite då och då av någon anledning. WP har flera Suter-hojar i Moto2 (bland annat en viss Gislavedares team) och de flesta KTM i Moto3. Showa är väl representerade i WSB och man är ju faktiskt regerande världsmästare med Tom Sykes. Detta material ser snarlikt ut det material som Gresini använder och jag tycker i alla fall inte att Sykes hoj ser helt okörbar ut...Bitubo har varit väl representerade men åkte ut från bl.a. MV då fabriken kastade ut ryssarna som drev teamet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte om alla inser det, men just detta betyder - med mycket stor sannolikhet - att Marc blir svårstoppad fram till slutet av 2016. Man kan ha många åsikter om Dani, men det är i alla fall stort av bönräknarna på Honda att förstå vem det egentligen är som utvecklar hojen och vem som kan dra nytta av det...

Ja, det är väl bara att hoppas att Suzuki råkat klämma ur sig en riktigt kompetent hoj, men skulle ju vara förvånande om de gör bättre ifrån sig än yamaha redan första året.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag vet inte om alla inser det, men just detta betyder - med mycket stor sannolikhet - att Marc blir svårstoppad fram till slutet av 2016. Man kan ha många åsikter om Dani, men det är i alla fall stort av bönräknarna på Honda att förstå vem det egentligen är som utvecklar hojen och vem som kan dra nytta av det...
Ja, att peta i ett minst sagt vinnande team, just nu historiskt framgångsrikt, hade väl varit sällsynt korkat? Egentligen? Och när det gäller nya team, som t ex Suzuki, är det ju att utveckla hojen som är den viktigaste egenskapen primärt. Ingen blir världsmästare idag på undermåligt material.

Tittar man på de återstående styrningarna och lämnar Lorenzo därhän (där är allt annat än Yamaha en sensation, outsidertipset är möjligen Dall'Ignas röda hoj) återstår ju frågan vem som skulle kunna göra Suzuki mest nytta i utvecklingsarbetet? Hayden, vår hårt arbetande perfektionist? Dovi? Bradl, tillhör nya generationen utan att riktigt lyckas nå ända fram? Någon annan med goda talanger i utvecklingsarbetet?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tittar man på de återstående styrningarna och lämnar Lorenzo därhän (där är allt annat än Yamaha en sensation, outsidertipset är möjligen Dall'Ignas röda hoj) återstår ju frågan vem som skulle kunna göra Suzuki mest nytta i utvecklingsarbetet? Hayden, vår hårt arbetande perfektionist? Dovi? Bradl, tillhör nya generationen utan att riktigt lyckas nå ända fram? Någon annan med goda talanger i utvecklingsarbetet?

Allt hänger ju ihop i en liten fars som till mycket stor del är kopplad till vad Lorenzo slutligen väljer att göra, men både Dovi och Crutchlow är väl de mest sannolika namnen för Suzuki. Crutchlow har ju tydligen en option på att själv bestämma om han vill fortsätta hos Ducati, vilket ger honom möjligheten att självmant välja Suzuki eller Ducati. Denna option påverkas inte av Lorenzo's val. Om Lorenzo skulle välja Ducati och Crutchlow bestämmer sig för att fortsätta hos Ducati så blir ju Dovi (vars kontrakt går ut) mer eller mindre tvingad till Suzuki. Att någon av dem skulle välja en satellitstyrning före Ducati eller Suzuki är inte sannolikt.

Att Suzuki skulle jaga någon av dagens satellitförare är inte heller sannolikt. Man har ju själv sagt att man siktar högre än då man var med sist (med Bautista). Tyvärr verkar det inte som att man hade pengar för en alien, men den som står näst på tur är väl i så fall Dovi...? Detta innebär väl också att man inte är särskilt intresserad av någon från WSB då dessa knappast kan rankas som bättre än topp 15 i MotoGP...?

Rykten gör gällande att den ena Suzukin är vikt för Randy de Puniet. Detta kan vara klokt då han deltagit i merparten av testarbetet, men också en risk. En förare som inte tävlat på ett år tappar obönhörligen tempo och Randy hade (under Barcelonatesten) förtvivlat svårt att repetera sina varvtider från året före (då han körde racet på en ART).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top