MotoGP - Silly season 2015

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Japp, han kunde ju helt klart prestera ibland. I det stora hela var väl dock Melandris MotoGP-karriär inte så lysande. Men ändå, snygga powerslides.

Jo han var ganska ojämn, om jag minns rätt, men otroligt duktig förare i alla fall. Någon som vet om den powersliden var innan eller efter de införde TC?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Jo han var ganska ojämn, om jag minns rätt, men otroligt duktig förare i alla fall. Någon som vet om den powersliden var innan eller efter de införde TC?

TC har de ju haft så länge de kört fyrtakt, sedan har den ju självklart förfinats med tiden. På videon lär han ju ha knäppt av TCn, men den är sjukt skön den sliden det är nästan lite ståpäls på den.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Fungerar TC på en MotoGP som på en bil? Dvs TC=antisladd? Sen har du även antispinn? Eller är TC antispinn och antisladd i ett?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ang melandris slide; minns jag rätt var det ett upptorkande race, sista kurvan eldar han upp det sista som finns av regndäcket. (Inte för att ta ifrån han ngt)
Pers. har jag svårt att se vad Melandri ska tillföra nu, kan han vara med och slåss om podium?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Pers. har jag svårt att se vad Melandri ska tillföra nu, kan han vara med och slåss om podium?

Kort svar... Nej...

Jag tror nog att vi inte kommer att få se Melandri på Aprilian i MotoGP. Han har ju sagt själv att han är intresserad av MotoGP, men bara om han får sitta på en hoj som är kapapel att fightas om vinster och podium. Något jag har MYCKET svårt att se Aprilian klara av 2015.

Även om Melandri nu mot all förmodan (och sunt förnuft) skulle få tag på en konkurrenskraftig MotoGP-hoj, så skulle det nog bli ett ganska bryskt uppvaknande för honom att kasta sig in i hetluften mot förare som Marquez, Rossi, Lorenzo, Pedrosa, Espargaro-bröderna, Redding, Smith, och gänget... Förare som jag ser som en helt annan division än det Melandri fightas mot i WSBK idag... Han gör nog bäst i att harva vidare i WSBK...

Skulle jag som teamchef i MotoGP stå utan förare idag, och sonderar terrängen lite, så skulle nog inte Melandri ens stå med bland topp-10 av mina kanditater...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Melandris powerslide var väl på sista varvet av Ph Island 2006...? Vill minnas att detta var på regndäck men i upptorkande förhållanden...? Inte väldans svårt att få snurr på ett överhettat regndäck med 270 hk plus...

Traction Control på de flesta MotoGP hojar är bra mycket mer sofistikerad än det som säljs i en vanlig personbil eller vanlig gathoj. Största skillnaden är att en modern MotoGP-hoj har flera olika strategier för traction control och att man dessutom byter mellan dessa strategier beroende på situation.

En strategi kan bygga på att man hela tiden mäter det vridmoment man producerar på utgående axel och jämför detta mot ett beräknat, antaget eller framtestat maxvärde (om man producerar ett vridmoment på ömse sida om detta nummer så betyder det att man inte accelererar fullt eller att man spinner). Tändning och bränsle regleras för att få dessa värden att ligga så nära varandra som möjligt. En annan strategi kan bygga på att man mäter motorvarvtalets ökning och jämför detta mot ett beräknat, antaget eller framtestat maxvärde (om motorn varvar upp för fort så betyder det att man spinner). Återigen regleras tändning och bränsle för att få dessa värden att ligga så nära varandra som möjligt. Ytterligare en strategi kan jämföra framhjulets och bakhjulets hastighet, ofta i kombination med någon form av lutningssensor eller gyro. Det finns också strategier som jämför utslaget hos ett antal accelerometrar och ett antal gyron och på så sätt kan motorcykelns absoluta rörelse bestämmas i sex dimensioner. Reglering utifrån denna strategi innebär ju i praktiken att man har både traction control och "slide control".

Det svåra är dock inte att skapa dessa strategier. Med hjälp av att studera inspelad data går det att identifiera ett stort antal villkor som antyder att motorcykeln spinner eller sladdar. Det svåra är att bestämma vilken strategi som fungerar bäst i vilken situation.

Angående gathojar så är mitt intryck att Aprilia, Ducati och Yamaha har de traction comtrols som har mest influenser från MotoGP.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
David har skrivit ihop en liten silly-season-sammanställning nu också...

http://motomatters.com/analysis/201...m.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

"For the second seat, Forward are looking for anyone who is prepared to bring €250,000 to race"

Så, om man avrundar och överslagsräknar kraftigt, så kostar det i runda slängar 2,5 miljoner att får en MotoGP styrning? Jag tycker det låter billigt!

Marcus Ericsson fick väl gräva fram runda slängar 250 miljoner för sin plats i ett skit-team i F1?
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Melandri är nog inte intresserad av en icke konkurrenskraftig Aprilia 2015. Stannar nog hellre i WSBK och vinner titeln om Aprilia blir kvar i den serien. Då finns en plats ledig i Gresini och Laverty har ju goda kontakter i Aprilia racing även om han inte körde för dem i år.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tja som det ser ut om man läser artikeln så är han signad på ett tre års kontrakt och HRC ger honom 2 säsonger på att komma in i de hela så verkar inte som dom pressar honom att leverera direkt. Så kan ju ha all möjlighet att leverera om han slipper pressen.

Bör väl efter en säsong börja synas om han har något att ge, hopps de går vägen.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Hur många race tar det innan/om Miller kommer före Crutchlow i ngt race?
Bästa silly season på länge?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Last edited:

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Hur många race tar det innan/om Miller kommer före Crutchlow i ngt race?
Bästa silly season på länge?

Miller kommer inte vara före Crutchlow en enda gång nästa säsong under normala omständigheter kan jag lova.
Crutchlow sitter ju på en full fabrikare medans Miller som rookie närmast kommer att slåss med Nicky Hayden och resten av Open gänget om plats 10-15.
 

Shootaz

Real men ride naked twins
Gick med
21 Sep 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ktm Superduke 1290R -14. Yamaha R1 + Honda crf 250
Flipp eller flopp?
Magkänslan säger flopp, men kanske han kan palla pressen att "inte känna nån press" första året...

Har också en känsla av att han får det riktigt svårt, steget från en moto3 hoj till en 1000 kubikare är ju enormt.
Rätt mycket att lära sig...
Frågan är ju helt klart omhan klarar av att lära sig i lugn takt och samla på sig rutin race efter race?
Jag personligen är inte helt säker på om han klarar av det.... För mycket hormoner i honom ännu :)

Men chansen är ju att det här är ett geni drag av Honda och att det är en ny Stoner på väg in i klassen, man kan ju bara hoppas.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan ju tom knäcka honom att vara långt efter.
Har sett det i flera sporter när man släpper fram talanger förtidigt. :(
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top