Lösa nitar i semiflytande skiva

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har sedan förra säsongen kännt vibrationer vid inbromsning från hög fart. Har inte gjort något åt det för det har inte stört jättemycket. Men nu började jag fundera över nitningen av skivan och jag såg nu att nästan alla, utom 2 nitar, satt fast. Jag fick dom lösa genom att rengöra och börja skruva på dom. Nu kan man snurra dom med fingrarna och trycka dom lite i sidled inneifrån. Men i och med där sitter en fjädrande bricka på insidan så skramlar dom inte, allt i sin ordning så långt alltså. Visst, dom glappar ca 0,5-1 mm på längden också, men helt fasta måste dom väl inte vara på det hållet. Är ju inte lösa, bara att man kan rucka dom max 1 mm framåt och bakåt. Vet inte om detta, att nitarna var fasta, orsakade vibrationerna för jag har inte kört sedan jag smorde dom. Det återstår att se. Nu till broblemet. De 2 lösa nitarna sitter båda på höger sida, och jag kan tänka mig att det är så helflytande skivor känns. Dom är lösa åt alla håll, dock inte extremt! Men kanske 2 mm. Jag vet att en har varit lös ett tag, men nu när jag tittade noggrant så såg jag att på dessa 2 lösa nitar saknades den fjädrande bricka på insidan! Det är därför dom glappar, och kanske är det detta som orsakar vibrationerna? Frågan är, ska man köra på och se om vibrationerna försvunnit nu när alla nitar är lösa? Vad är alternativet? Byta skivor? Byter man då hela paketet med innerdelen också? Eller nitar man om skivan? Finns det inte risk att aluminiumet i innerdelen är sliten så att det inte hjälper att nita om? Jag har aldrig använt skivbromslås och jag tvivlar på att skivan är skev. Känns mer som att det har med nitningen att göra. Det finns inga låsningar på insidan utan det är nitat. Det gäller min gsxr 1000 -01 och den har sunstar skivor. Har ägt hojen ca 3 år och jag har ingen aning om hur gamla skivorna är.
Tack på förhand.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Känns svårt att ge råd om en säkerhetsdetalj som bromsar utan att kika och känna själv. Vet inte hur just sunstar ser ut men glappet i längsled är i regel problemet, att fjäderbrickan saknas på ett par nitar brukar inte vara något problem så länge skivan inte slår.
Navet är iaf mjukaste delen så är det för glappt i längsled är det oftast ingen ide att bara byta nitar och sällan värt pengarna att renovera.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top