Foliering

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tänkte bara visa upp lite hur jag gjort när det gäller foliering.
Var ju ett par år sedan jag gjorde det på XT:n.
Nu hade jag lite kolfiberfolie över och en bakdel till R6:an som hade fel färg. Den var röd och tanken är blå.
Tänkte först fullacka det hela svart men sen kom jag på att jag hade lite folie hemma och jag hade lyckats glömma bort hur jobbigt det är att göra det. :tungan

Det du behöver är:
-Bra folie/vinyl
-Värmepistol
-filtskrapa (skrapa med filtkant som inte repar folien)

1. Se till att du har ett bra underlag att fästa folien på. Dvs. tvätta rent ytan så att du inte har någon smuts på den.
Alla ojämnheter kommer att synas igenom folien. Så skall du få det snyggt så måste klistermärken bort och färgkanter måste slipas ned.
I mitt fall så påbörjade jag men tröttnade då skiten satt fast för bra.
Foliering_1.jpg

2. Klipp till en bit folie som kommer att täcka hela den delen av kåpan du vill täcka. Tänk på att folien kommer att tänjas åt olika håll så hellre för mycket än för lite så att säga.
Foliering_2.jpg

3. Börja med att exponera en bit av den klistriga sidan av folien i mitten.
River du av hela baksidan så kommer den att klibba fast precis överallt och du ger upp innan du ens kommit igång.
En mindre bit är enklare att jobba med. Börja i mitten och arbeta ut mot kanterna.
Foliering_3.jpg

4. När du jobbar så smeker/masserar/trycker man ut folien längs med ytan. Sen när du har former som du inte ror på så värmer man och tänjer folien så att den går att forma över ytan.
Folien kommer att vecka sig och fastna i sig själv där du exponerat klistret.
Detta går att dra loss och sedan värma folien så återfår den sin ursprungliga form.
Foliering_4.jpg

5. Får du allt för svåra veck är det bara dra loss och försöka igen.
Värm på och låt den svalna så återtar den sin platta form igen eller värm och sträck ut folien över ytan.
Nere till vänster ser man även hur bra ojämnheter syns igenom folien. Det är en målad yta med knappt märkbara kanter som syns igenom där.
Foliering_5.jpg

6. Ungefär här kommer du börja hata att jobba med materialet.
För sk*ten sätter sig fast överallt och veckar sig på obeskrivbara sätt.
Skulle du ha exponerat hela den klistriga ytan så är det tveksamt ifall du skulle ha kommit så här långt. Arbeta med en bit i taget istället.
Dra loss, värm och sträck ut folien över formerna. Var metodisk och fokusera på hur svag och misslyckad du är ifall du skulle låta folien vinna...
Foliering_6.jpg

7. Sen är det bara jobba på...
Foliering_7.jpg

Foliering_8.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
8. Formerna kommer att lösa sig med värme och lite våld även om man inte tror det medans man jobbar med det.
Foliering_9.jpg

Foliering_10.jpg

Jag brukar dra folien ganska långt över kanterna för att den skall få ett bra fäste på baksidan av kåpan. De bitar som inte sitter fast ordentligt fäster jag med spillbitar som blir över.
Foliering_11.jpg

Foliering_12.jpg

Slutresultatet:
Foliering_13.jpg

Bättre bild kommer sen när bakdelen sitter på hojen igen.

Är det snyggt som en lackering?....Nä
En vettig lackering är alltid snyggare. På en folie kommer man alltid ha små saker som syns på nära håll såvida den inte är lagd av ett proffs på en perfekt yta.
Snygg på håll, men sämre på nära håll.

Är den bättre än PlastiDipp....Nja..
Mera hållbart skulle jag väl säga. Nötning tar bort PlastiDipp medans folien håller lite bättre på den punkten.
PlastiDipp är 100 gånger enklare att jobba med också, jämfört med folie.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det ser bra ut överlag. Har plasten veckat sig på de markerade ställena eller är det optiska fenomen?
 

Bifogat

  • Foliering_13.jpg
    Foliering_13.jpg
    90.8 KB · Visningar: 461

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Imponerande, jag påbörjade en foliering av en båt till en R6 2006 banhoj, men halvvägs in i det arbetet så rev jag bort allt, ursinnig :mad: Dagen efter så lackade jag mattsvart, tusen gånger enklare men något besviken att jag inte genomförde jobbet eftersom jag inte är van att vika ner mig :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det ser bra ut överlag. Har plasten veckat sig på de markerade ställena eller är det optiska fenomen?
Inget veck, däremot är det färgen på bakdelen, som jag inte slipade bort helt, som gör att det framträder linjer just där.
Kolla på första bilden i första inlägget. Det är det röda området.
Det visar hur väl saker och ting syns igenom folien.

För att få det helt slätt krävs det att ytan under är helt slät och att du inte får något skräp på folien medans den monteras.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Grejen med folie är att har du rätt förutsättningar så är det enkelt.
Slät yta att foliera & tålamod.
En motorhuv på en bil t.ex. vore skitenkel ju.

Har du däremot kurviga ytor som ökar och minskar i storlek beroende på kurvorna så är det ett rent helvete. Speciellt om du har mönster på folien.

Fast å andra sidan tycker jag att snygg lackering är svårt det med. :tungan
Tacka vet jag PlastiDip...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Inget veck, däremot är det färgen på bakdelen, som jag inte slipade bort helt, som gör att det framträder linjer just där.
Kolla på första bilden i första inlägget. Det är det röda området.
Det visar hur väl saker och ting syns igenom folien.

För att få det helt slätt krävs det att ytan under är helt slät och att du inte får något skräp på folien medans den monteras.

Då är ju resultatet verkligen bra när det har gått att få det veckfritt över så besvärliga ytor :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
En liten bit i taget går ju bra, man faaan vet om jag vill göra en hel hoj igen. Har inga problem med bilar... De står ju still dessutom och håller emot.
Lärde mig inte första gången heller utan gjorde en till, akta dig så du inte gör samma misstag med R6:an innan det är klart... :D
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lärde mig inte första gången heller utan gjorde en till, akta dig så du inte gör samma misstag med R6:an innan det är klart... :D
Ingen fara att jag gör en hel R6:a.
Har ju redan gjort en XT600 för några år sen. :tungan
Dessutom har jag inte så värst mycket folie kvar. Skulle inte greja en hel tank t.ex.

Däremot skulle jag nog lätt kunna fixa en motorhuv eller tak på en bil någon dag.
 

bortkastadtid

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2014
Ort
Älmhult
Hoj
2006 KTM Superduke
tips på vilket märke av folie man ska använda sig av? Lämnade iväg alla mina kåpor i vintras på lack till en som påstår sig kunna lacka. Behöver inte ens använda hojen så blir den repig. jäkla missnöjd
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle det fungera på en hjälm eller är det för klotformat?
Jag ser ingen möjlighet när det gäller att få till formen på en hjälm utan att lägga ett snitt eller två över någon sida.
Även med 2 snitt så skulle formen göra det helt klart jobbigt. Dessutom för att få folien att fästa runt kanterna så är man ju tvungen att strippa hela hjälmen för att få den att greppa på insidan.
Nej är mitt svar.

tips på vilket märke av folie man ska använda sig av? Lämnade iväg alla mina kåpor i vintras på lack till en som påstår sig kunna lacka. Behöver inte ens använda hojen så blir den repig. jäkla missnöjd
Tror inte folie är det du söker...
Alltså folien går inte att jämföra med en vettig 2-komp lack. Dels i ytskickt, hållbarhet eller finnish.
2-komp lack är alltid att föredra ifall du vill ha en snygg yta. Även en taskig 2-komp lack är bättre än en folie.
Folien gör sig snygg på lite avstånd och utan att man granskar den nära.
Du kan repa en folie lättare än lack också. Folien är mjukare ifall du kommer åt den med något hårt. En hård lack blir inte repad innan du kommer åt den hårt.

För mig är folien ett bättre alternativ än 1-komp sprayfärg från Biltema och bättre än PlastiDip på ställen som har mekanisk nötning.
Som bakdelen på R6:an där man tar av sadeln eller om någon sitter där, osv.

Jag köpte den här folien hos www.foliepapper.com för något år sedan. Men tekniken går framåt och det finns bättre produkter ute nu än just denna kolfiberfolie.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Blir ju rätt bra! Har du/nån testat Plasti-Dip? Jag har testat på en aluminiumpall och det blev riktigt bra (Vågade inte på hojjen innan jag prov-målat...)
Visserligen kan man inte få kolfiberlooken men ändå :)
 

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Plastidip blir snyggt men hållbarheten suger. Går inte att ha på ställen som man vidrör eller "gnuggar" emot när man kör för då nöts de bort på 2 minuter
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top