Tjurig Kawasaki GPX750r-87

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Halloj där alla, ny här på SH så flytta gärna om detta hamnat galet!

Köpte mig en GPX750r som övningskörningshoj för någon månad sedan och den har alltid funkat klockrent. Förra gången vi var ute och körde, ca en vecka sedan lyckades jag dabba mig lite på tappen och tappade hojen så den välte, "kontrollerat" med mig under, så ingen stor smäll.

Efter det gick den lite halvrisigt i några kilometer men kom ganska snabbt igång igen. Vi körde en 4-5 mil och allt var frid och fröjd.

Nu igår skulle vi ut och köra efter ca en veckas uppehåll. Mc'n startade lika lätt som vanligt men gick bara på tre burkar. Kommer väl igång tänkte jag och vi åkte iväg.

Det gjorde den inte. Körde återigen ca 3-4 mil och på låga varv gick den som en påse nötter. Var slö och ryckte. Över 3500-4000 varv var det som att den sista cylindern kom igång ibland ryckte till i hojen och den gick jättefint. Så fort jag släppte på gasen så kom "skiten" igen.

Vad kan det vara? Är novis på hojmotorer, har skruvat mycket bil så tummen sitter där den skall men behöver lite hjälp med felsökning!

Tack på förhand
Christian
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag skulle ge mig på att kolla "alla" elektriska kopplingar och kabelskor, främst under tanken.

Sedan brukar ju en förgasarrengöring vara lämplig.

Men skit i tanken och halvt igensatt soppakran, särskilt den modellen med vacuumöppning, kan ju ställa till det på det mest märkliga sätt.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tack för snabbt svar! Jag skall börja med de saker du föreslår! Bör jag "renovera" förgasarna med nya packningar osv när jag ändå håller på? Eller är det "over kill"? Har även hört att dessa motorer är extremt känsliga för surade stift. Att de blir förstörda, finns det någon sanning i det så att ett stiftbyte är värt?
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Jag skulle börja med tanken och kranen, för det är enkelt och billigast. På mina GPX har jag tagit bort vacuumdelen och har bara vridkranen kvar. Och den stänger jag oftast inte... Tänker man sig att ta bort den delen får man göra ett nytt bakstycke men det är lätt, med borrmaskin och en liten alu-platta.

Sedan skulle jag kolla elen. Inte troligt men för att slippa gissa.

Förgasarna tar en stund att greja med. Troligen är även bakre gummina mot luftburken torra och hårda och då är det fan i helvete att både få bort och få dit förgasarbryggan.
Tipset är air ducts på www.partssweden.se
Jag skulle öppna övre änden för att kolla om membranen är hela.
Sedan skulle jag öppna botten, ta bort munstycken och nålventil, en förgasare i taget, och blåsa rent med tryckluft i alla små hål man ser. Kanske spraya med något lösningsmedel.
Ta inte isär bryggan, packningarna mellan förgasarna är oftast trötta och att få hem nya lär väl ta en stund.

Ihop med saker och ting igen, helst en synkronisering om man har nån polare med mätklockor.

Provstart och hålla tummarna....

Sen skulle jag skölja kylsystemet med kaustiksoda, rengöra kylarens lameller på utsidan, ställa ventilspelet.

Inget av det här är egentligen svårt, bara man är noggrann och lär sig hur det sitter ihop så kan man plocka isär. Däremot tar det en stund.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Kollade lite på den länken du gav i ditt första inlägg men jag fann inga sådana gummin. Är jag helt blind??
 

DaddyCool

Glider runt
Gick med
16 May 2011
Ort
Djurö
Hoj
Yamaha BT-1100 Bulldog
Att den är känslig på stift kan jag intyga....
Min var extremt lätt att få sur, hade alltid en extra uppsättning liggandes.

Och det som du beskriver, så betedde sig min exakt när stiftet krånglade.
I med nya och det kommer funka.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Aha, har inte hunnit göra något med hojen än. Så jag kollar nog allt men köper en uppsättning stift i vilket fall. Är det NGK som gäller eller? Har dragit två 12-timmars pass på jobbet i helgen. Butiken jag jobbar på byter lokal. Men tänkte försöka få lite mekat i veckan!
 

DaddyCool

Glider runt
Gick med
16 May 2011
Ort
Djurö
Hoj
Yamaha BT-1100 Bulldog
Börja med stiften! Enklast och billigast, innan du river ner förknasarna. Det kan du roa dig med i vinter om du har tid å lust!

Om du har en jävla röta så kan jag ha en uppsättning gummin kvar hemma, om jag inte skickade ned dem när jag sålde den hojen. Dock beggde men ok.
Kan kolla ikväll om det är intressant.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Vore jättesnällt om du kunde kika på det! Tänkte köra en "minirenovering" i vinter. Snygga till lack och renovera fuggarna.uploadfromtaptalk1398676265027.jpg
 

DaddyCool

Glider runt
Gick med
16 May 2011
Ort
Djurö
Hoj
Yamaha BT-1100 Bulldog
Sorry!
Jag hittar dem inte... Skickade nog med dem när jag sålde den... :(

Har du provat att byta stiften än?
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Lugnt! Har inte hunnit med någonting. Har jobbat som ett svin den senaste veckan så jag har faktiskt inte ens hunnit köpa stiften :huvet
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har också haft en GPX 750, hade ett liknande problem med den. Konstigt nog uppenbarade det sig bara ibland, men just så att den gick på två-tre cylindrar. Det enda jag hittade, som kunde härledas till taskig motorgång, var att trottelgummina var så svullna och oformliga att jag knappt fick dit trottellocken efteråt. Dock var de så dyra att jag struntade i att köpa nya. Kolla hur dina ser ut, kan ju va nåt sånt?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Prova ta bort luftfiltret och se om hon går bättre? Är det igensatt så får hon för lite syre = går fett, surar ner sig = tvätta rent eller köp nytt. Var bara varse att utan luftfilter så finns inget skydd mot damm, smuts, grus osv, så testas med viss måtta av försiktighet.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Såååååååååååå

Efter mycket om och men fick jag tummen ur och bytte stift i Kawan. Och OJOJOJOJ vilken skillnad:banana

Går som en fullkomlig dröm! Jag och Far klippte närmre 5 mils övningskörning i den 25 gradiga värmen i Karlstad idag. Helt underbart måste jag säga!
Klarade teorin förra veckan så nu är det bara uppkörning kvar, sen får jag åka fritt!

Tack för all hjälp!
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Jaha, då var det dags igen. I de kolossala regnskurar som varit på sista tiden så har tydligen tanklocket inte orkat hålla emot. Upptäckte här om dagen att tanken var full med 50/50 vatten och bempa. Tömde tanken, dränerade förgasare och ledningar. Men den vill fortfarande inte gå ordentligt. Går tjurigt som fan. Är detta vatten som är kvar tro eller dog stiften av denna behandling?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jaha, då var det dags igen. I de kolossala regnskurar som varit på sista tiden så har tydligen tanklocket inte orkat hålla emot. Upptäckte här om dagen att tanken var full med 50/50 vatten och bempa. Tömde tanken, dränerade förgasare och ledningar. Men den vill fortfarande inte gå ordentligt. Går tjurigt som fan. Är detta vatten som är kvar tro eller dog stiften av denna behandling?

Kan det mycket väl vara, de gillar verkligen inte vatten de där. Kan dock väl hända att det går att slipa liv i elektroderna på nytt med lite slippapper.
Det finns inte vatten i bränslefilter eller något sådant då, fortfarande? Brukar låsa sig där så får man plocka isär dem och hälla ur vattnet.
 

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Så efter att ha dränerat filter efter tips från Stefan och då blev det helt plötsligt mycket gladare i karaktären. Stiften är förstörda så de måste jag byta ut men tänkte vänta lite tills det att jag vet att allt vatten är borta.

Så idag tänkte jag ta och träna lite krypkörning inför stundande uppkörning och då väääägrar den gå runt på starten. Bara klickar hela tiden! Men va F*N när skall det ta slut på problem med denna hoj. :va
Tänker att batteriet har väl dragit ur för att jag glömt ljuset på eller något.... Laddar det och laddaren lyser grönt med en gång... :va Kopplar i och provar igen. Bara KLICK... Skruvar av kåpan vid tändningen och känner på axeln där. Tvärstumt.... :huvet Har aset skurit vid stillastående??? Får syn på att bränslemätaren står på tomt.. Vaf*n det skall ju vara halvfullt iaf! Slänger ett öga på oljefönstret och ser att det är smetfullt.

Får ut ca 8-9 liter blandat bensin och olja ur motorn. Hur i hela ..... tog all den bensinen sig dit??? Det fina i kråksången är att efter tömning så går iaf motorn runt!

Men min fråga är; Hur kan soppan ha tagit sig dit? Att den vaacumstyrda bränslekranen läcker lite kan jag förstå, men nog för att fylla hela motorn på några dagar???? Kan detta verkligen stämma??

JÄTTETACKSAM för all hjälp och input jag kan få!!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top