Hur långt är ett snöre? Bygga hus, eller inte..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Jag missade bostadsrallyt. Jag bor i Stockholms län och tänkte bo kvar här. Det innebär att kalkylen inte riktigt går ihop. En halvrackig villa från femtiotalet ligger i prisklassen 3-4 miljoner och då krävs ofta dränering, byte av oljepanna eller direktverkande el och gärna ett takbyte och genomgående ytrenovering invändigt.
Slutnotan blir lätt 4-4.5..

Så har jag kikat lite på tomter och det finns en del intressant i prisklassen 1.5 men min fråga är då hur mycket hus man kan bygga för 2.5 för att hamna på max 4 totalt?

Jag är inte intresserad av någon stor kåk. Jag behöver heller inget massivt jättegarage eller något arkitektritat med panoramafönstren.
Man kan väl säga att jag är ute efter precis samma sak där som när jag valt bil och hoj, husens Skoda Octavia, villornas Kawasaki Versys.

Kan man få upp ett hus för 2.5?

Finns det några bra husleverantörer som erbjuder ett helhetsåtagande?

Jag är alltså i den absoluta uppstartsfasen och precis börjat sondera marknaden med ett par snabba googlingar.
Myrsjöhus och Eksjöhus är företag som poppat upp och jag undrar helt enkelt om det är där man bör börja?
Vilka skall man undvika? Har något svagt minne av att Älvsbyhus florerade i media för ett par år sedan med rätt bristfälliga modeller..

Jag ser framför mig typ 1.5-plans villa med 3-4 sovrum. Inget fancy pancy utan hyffsad kvalité och lägre driftskostnader..


Är det över huvud taget realistiskt?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Älvsbyhus kallas "renstägsel med tapet".
Undvik hus med enstegsfasad.
Allt blir dyrare än vad man först räknat på.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Brukar ju stå ibland om att köpa ett hus för en spottstyver i norrland och frakta med lastbil, kan kanske vara intressant om tomtköp är på tapeten.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ta nogsamt reda på alla tillkommande avgifter för va, el, bygglov, försäkring..
Det är sällan bara tomt+villa..
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Om du inte behöver bo så stort så finns det fortfarande "relativt" billiga hus i storstockholm.
Jag flyttade till Tungelsta i höstas. Köpte ett hyffsat nyrenoverat (2008) småhus, tomt på 2800kvm, garage, gäststuga, uppvärmd bubbelpool i trädgården m.m. för 2,0mille. Då har jag 20min till södermalm med bil (typ 12min me hoj), aldrig kö till/från jobbet, gångavstånd till pendeln och nära till bulten.

Jag bor billigare nu än när jag bodde i lägenhet i Tumba. :yoparty
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ta nogsamt reda på alla tillkommande avgifter för va, el, bygglov, försäkring..
Det är sällan bara tomt+villa..

Nejdå, förstår att mycket kommer till men å andra sidan kan sådant vara lite enklare att räkna på.. Bygglov, lagfart, pantbrev, VA-anslutning, eventuella vägavgifter o.s.v. är ju ofta samma samma oavsett hus.

Men det är å andra sidan ett bra påpekande så jag kanske får ändra frågeställningen..
- Kan man bygga något för 2'?
Om vi för enkelhetens skull antar att de nyss nämnda kringkostnaderna landar på ca 500kkr..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Allt blir dyrare än vad man först räknat på.

Det där kan jag skriva under på, av egen erfarenhet.
Tror tyvärr inte du kan bygga nytt i Sthlm för 4M inkl tomt och allt. Kanske 5.

Om du vill göra det här billigt så gör det själv. DET tjänar du på. Ta tjänstledigt 6-9 månader och projektled bygget själv. Sköt kontakterna med alla olika hantverkare etc. Shoppa efter värmepannor, trappor, kök, bad etc själv (där kan du spara massor med pengar, husbyggarna slår på hemult mycket).

Vet inte vad du drar in netto från ditt jobb per år. 300k kanske 400k. SÅ mycket kan du spara lätt som en plätt om du gör det här själv och är lite smart.

Har läst om folk som reggat ett bolag och byggt huset den vägen för att på så sätt kunna åtnjuta fina rabatter (det är mycket, fråga vilken hantverkare som helst....) Tror även det går att trixa med moms etc, men är inte så påläst så det låter jag vara osagt.

Jag har precis byggt och jag har bra kontakt med ett bra hantverkargäng: betongare, snickare, elektriker, rörisar, plattsättare mfl. Hojta till om du behöver en kontakt där du kan börja nysta.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om du inte behöver bo så stort så finns det fortfarande "relativt" billiga hus i storstockholm.
Jag flyttade till Tungelsta i höstas. Köpte ett hyffsat nyrenoverat (2008) småhus, tomt på 2800kvm, garage, gäststuga, uppvärmd bubbelpool i trädgården m.m. för 2,0mille. Då har jag 20min till södermalm med bil (typ 12min me hoj), aldrig kö till/från jobbet, gångavstånd till pendeln och nära till bulten.

Det är "rätt" sida stan men jag vill helst hamna på rätt sida VH med tanke på att det är halverat antal avgångar söder därom..
Jag har hyffsad koll på alla områden söder om stan och är väl medveten att det "kryllar" av prisvärda hus om man är beredd att bo i Tungelsta, Hemfosa, Krigslida, Sorunda och alla andra "skogsområden"... Problemet är att kommunikationer och hyffsad närhet till civilisationen är ett krav och då får man genast snyta fram en miljon till, eller två...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det där kan jag skriva under på, av egen erfarenhet.
Tror tyvärr inte du kan bygga nytt i Sthlm för 4M inkl tomt och allt. Kanske 5.

Om du vill göra det här billigt så gör det själv. DET tjänar du på. Ta tjänstledigt 6-9 månader och projektled bygget själv. Sköt kontakterna med alla olika hantverkare etc. Shoppa efter värmepannor, trappor, kök, bad etc själv (där kan du spara massor med pengar, husbyggarna slår på hemult mycket).

Vet inte vad du drar in netto från ditt jobb per år. 300k kanske 400k. SÅ mycket kan du spara lätt som en plätt om du gör det här själv och är lite smart.

Har läst om folk som reggat ett bolag och byggt huset den vägen för att på så sätt kunna åtnjuta fina rabatter (det är mycket, fråga vilken hantverkare som helst....) Tror även det går att trixa med moms etc, men är inte så påläst så det låter jag vara osagt.

Jag har precis byggt och jag har bra kontakt med ett bra hantverkargäng: betongare, snickare, elektriker, rörisar, plattsättare mfl. Hojta till om du behöver en kontakt där du kan börja nysta.

Jag kommer inte bygga i Sthlms kommun eller någon av lågskattekommunerna i dess närhet. Jag har heller ingen tanke att bygga något arkitektritat utan är fullt nöjd med att köpa ett mindre "IKEA-hus". Som sagt, 3-4 sovrum och 100-140kvm är mer än tillräckligt för min del..

Hittar jag inga leverantörer som tar ett helhetsansvar blir det mer aktuellt med att jaga allehanda hantverkare och entrepenörer och då kan det nog vara en bra idé att göra så mycket som möjligt själv..

Edit:
Du byggde väl ett arkitektritat hus? Jag är på jakt efter vettiga "IKEA-hus"... Sådana som kommer i platta paket och skruvas ihop med en sexkantsnyckel bara man fått grunden på plats...

.....lite förenklat men typ...
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det är "rätt" sida stan men jag vill helst hamna på rätt sida VH med tanke på att det är halverat antal avgångar söder därom..
Jag har hyffsad koll på alla områden söder om stan och är väl medveten att det "kryllar" av prisvärda hus om man är beredd att bo i Tungelsta, Hemfosa, Krigslida, Sorunda och alla andra "skogsområden"... Problemet är att kommunikationer och hyffsad närhet till civilisationen är ett krav och då får man genast snyta fram en miljon till, eller två...

Ja, vill man åka kommunalt förstår jag hur du resonerar, då är det bäst att hålla sig till rätt sida om VH. :tummenupp
Däremot är nynäs i en expansiv fas med kommande oljehamn osv. Jag ser huset/tomten som en investering för framtiden. Med bil har jag 6min till Haninge C och 7 min till Länna (där bauhaus, jula, mediamarkt osv ligger.)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ja, vill man åka kommunalt förstår jag hur du resonerar, då är det bäst att hålla sig till rätt sida om VH. :tummenupp
Däremot är nynäs i en expansiv fas med kommande oljehamn osv. Jag ser huset/tomten som en investering för framtiden. Med bil har jag 6min till Haninge C och 7 min till Länna (där bauhaus, jula, mediamarkt osv ligger.)
Har kollat mycket på hus ända ner till Nynäs men inser att det inte kommer bli aktuellt då jag sannolikt kommer jobba inne i stan i överskådlig tid. Frugan jobbar dessutom i Farsta.
Däremot kan man väl konstatera att närhet till pendeln och 73:an ligger högt på önskelistan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du byggde väl ett arkitektritat hus? Jag är på jakt efter vettiga "IKEA-hus"... Sådana som kommer i platta paket och skruvas ihop med en sexkantsnyckel bara man fått grunden på plats...

.....lite förenklat men typ...

Vi ritade huset själva.
Varför kan du inte bara köpa dig ett hus som alla andra och bespara dig allt merjobb?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bara ett litet förtydligande:
- Jag är tacksam för alla svar, kommentarer, synpunkter och tips.

Om jag argumenterar emot så är det inte för att på något sätt ifrågasätta det ni säger, det är bara ett sätt för mig själv att testa mina egna argument och se mitt resonemang i skrift och tvinga mig själv att tänka igenom saker och ting ytterligare ett varv.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vi ritade huset själva.
Varför kan du inte bara köpa dig ett hus som alla andra och bespara dig allt merjobb?

Därför att jag funderar på själva kalkylen... Om ett fallfärdigt hus i kranskommun, som ändå måste renoveras, har dåliga driftskostnader och som kan bjuda på allehanda åldersrelaterade överraskningar kostar runt 3,5-4.5 så känns det som att det borde gå att bygga litet och prisvärt för ungefär samma peng om man köper en tomt för under 1.5...

Jag vill inte rita själv utan köper hellre en mindre "IKEA-byggsats-villa" som går snabbt att slå upp för det borde ändå kunna ge "nytt och fräscht" om än anonymt och likformat för samma peng som gamla befintliga hus...

Det är vad jag intalar mig.

Tråden är till för att ni skall övertyga mig om att jag har fel eller hjälpa mig hitta de hustillverkare som kan hjälpa mig förvekliga den tanken.. ;) :)

Tänk Skoda Octavia, Kawasaki Versys. Praktiska och prisvärda men sexiga och unika som ett par gummistövlar.
Ett sånt hus vill jag ha om det får kalkylen att gå ihop.
Jag vill inte ha panoramafönster, teppanyakihällar och skarvfria epoxygolv. Jag vill få ett litet nybyggt hus utan att bli ruinerad med tanke på att det är lika mycket skilsmässoframkallande att köpa gamla renoveringsobjekt..
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag känner några som bygger huset åt dig. På riktigt.

Sedan tycker jag i och för sig nybyggt är B, du skall ha sekelskifte. :yoparty
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du skulle ev. kunna klara dig med en 1,5 planare på 80kvm bottenyta med oinredd vind. Vinden hanterar du på egen hand. För 2mil, nyckelfärdigt trähus inkl bottenplattan.
Det ger dig 106kvm boyta när du sågat klart.
Det verkar vara ett allmänt mantra att det bara måste bytas uppvärmningssystem om det är olja eller direktel. Fullt så jävligt är det inte.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du skulle ev. kunna klara dig med en 1,5 planare på 80kvm bottenyta med oinredd vind. Vinden hanterar du på egen hand. För 2mil, nyckelfärdigt trähus inkl bottenplattan.

Det verkar vara ett allmänt mantra att det bara måste bytas uppvärmningssystem om det är olja eller direktel. Fullt så jävligt är det inte.

Nu börjar vi komma in på ett mer intressant spår..
Finns det några tillverkare som tar ett helhetsansvar som rekommenderas?

Oljan var mest ett exempel...
 

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
cb600f -06
Har du varit och besökt något visningshus?

Billigaste IKEA huset är troligen älvsbyhus.
Då får du krypgrund, frånluftsvärmepump samt radiatorer. Taket har ej råspont utan endast plast under pannorna. Samt träfasad om du ej väljer till putsad fasad. Badrum har fibo-tresbo plattor på väggar och plastmatta på golv.
Ett 1.5 planshus (100kvm bottenplan 50 kvm övreplan) med ovanvåndingen som råvind kostar ca 1.5 milj klappat och klart.

Jag har gjort samma analys som dig och tycker inte heller "bättre begagnat" är ett prisvärt alternativ.

Det känns som att många resonerar enligt följande ska det vara nytt ska det vara golvvärme, råspontstak, helkaklade badrum etc. Det kanske inte faller i bugdeten och det slutar med att de köper ett 70tals hus med halvruttna syllar, 20 år kvarvarande livslängd på tak etc.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Du skulle ev. kunna klara dig med en 1,5 planare på 80kvm bottenyta med oinredd vind. Vinden hanterar du på egen hand. För 2mil, nyckelfärdigt trähus inkl bottenplattan.
Det ger dig 106kvm boyta när du sågat klart.
Det verkar vara ett allmänt mantra att det bara måste bytas uppvärmningssystem om det är olja eller direktel. Fullt så jävligt är det inte.

Vad ska man göra på 106kvm? Det är ju knappt ett biorum.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top